کد خبر: 10187
A
نهاوندیان در بازدید از مرکز آسیب و نگهداری اخوان تصریح کرد:

توجه افکار عمومی به آسیب معتادان، فرصتی مغتنم برای بسیج جامعه

رئیس دفتر رئیس جمهوری، اعتیاد را زائیده بیکاری دانست و گفت: توجه افکار عمومی به آسیب اجتماعی معتادان بی خانمان می تواند فرصتی مغتنم برای بسیج جامعه اعم از دولت و ملت باشد.

توجه افکار عمومی به آسیب معتادان، فرصتی مغتنم برای بسیج جامعه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سید حسین هاشمی استاندار تهران عصر امروز (پنجشنبه) از مرکز نگهداری و آسیب اخوان شهرستان ملارد بازدید کردند، مرکزی که محل پذیرش و نگهداری تعدادی از گورخواب هایی است که در روزهای اخیر مشکلات آنها در رسانه ها منتشر شد. 
رئیس دفتر رئیس جمهوری در حاشیه این دیدار گفت: به مطرح شدن این مساله در افکار عمومی باید بتوان به عنوان یک فرصت مغتنم نگاه کرد؛ جامعه ما در کنار نعمت ها، با آسیب هایی اجتماعی مواجه است که وظیفه ما توجه به آنها و قیام برای حل آنهاست. 
وی ادامه داد: توجه افکار عمومی به آسیب اجتماعی معتادان بی خانمان می تواند فرصتی مغتنم برای بسیج جامعه اعم از دولت و ملت باشد. 
نهاوندیان با اشاره به این که برای حل ریشه ای مسایل، رئیس جمهوری دستوری ویژه صادر کرده است، گفت: ظرفیت درمانی استان تهران در سه سال گذشته بیش از 20 برابر شده که این گامی بلند است.
به گفته نهاوندیان، ظرفیت مراکز پذیرش و درمان معتادان در استان تهران از حدود 400 نفر در سال 92 به 16 هزار نفر افزایش یافته است. 
رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: تا زمانی که یک نفر معتاد در کشور وجود دارد، نباید این روند را متوقف کنیم؛ باید با هدف ایجاد فرصت های شغلی، مراکز توانمندسازی معتادان را راه اندازی کنیم. 
وی در ارتباط با نامه اصغرفرهادی کارگردان سینما به رئیس جمهوری گفت: وقتی جامعه هنری به این مساله توجه می کند، ما این را به عنوان یک سرمایه در نظر می گیریم. 
وی با دعوت از نیروهای مردمی و موسسات مردم نهاد برای حل این مساله گفت: واقعیتی تلخ که در مورد اعتیاد وجود دارد این است که نهادهای مدنی نسبت به سایر موضوعات کمتر به آن می پردازند؛ زیرا وقتی به مساله اعتیاد می رسیم این مساله به عنوان جرم قلمداد می شود. 
وی بعد دیگر مساله اعتیاد را بحث بیکاری ذکر کرد و گفت: اعتیاد حاصل برخی غفلت ها در زمان خودش است؛ در این سه سال، سالانه بیش از 700 هزار نفر به تعداد شاغلان کشور اضافه شده است. 
نهاوندیان تاکید کرد: باید به طور همزمان هم با مساله بیکاری و هم مساله اعتیاد مقابله کنیم؛ آن وقت است که می توانیم بگوییم کاری ریشه ای کرده ایم. 
وی از طرف رئیس جمهوری از همه نهادهای دست اندر کار در حوزه درمان اعتیاد تشکر کرد و با تقدیر از تلاش های مرکز نگهداری و آسیب اخوان شهرستان ملارد، گفت در این مدت تلاش های کم نظیری از سوی مسولان برای رفع مساله اعتیاد انجام شده است. 
رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: باید تلاش کنیم پدیده ناپسند معتاد متجاهر در سطح جامعه نداشته باشیم؛ در حالی که قوه قضائیه با این موضوع به عنوان جرم نگاه می کند ما باید به آن دید درمانی داشته باشیم. 
وی همچنین از تلاش های وزیر کار در شورای عالی اشتغال و شورای عالی رفاه برای حل مسایل آسیب های اجتماعی تشکر کرد و گفت: اجرای مصوبات ستاد مبارزه با مواد مخدر را به صورت جدی پیگیری می کنیم؛ امکانات برای این کار را تقویت خواهیم کرد و سازمان بهزیستی باید توان لازم برای مقابله با این مساله داشته باشد. 
نهاوندیان گفت: حتی یک نفر بی سرپرست اگر در جامعه باشد، باید آن را حس کنیم و وظیفه اجتماعی ما حل معضلات اجتماعی است؛ در این زمینه به غیر از مساله سلامت، باید کرامت انسانی فرد را نیز در نظر داشته باشیم؛ ‌باید کاری کنیم که این افراد به جامعه برگردند و عوامل و ریشه ها خشک شوند. 
رئیس دفتر رئیس جمهوری در حاشیه بازدید از مرکز نگهداری و آسیب اخوان شهرستان ملارد با تعدادی از معتادان نیز صحبت کرد و به آنها قول داد که در صورت ترک اعتیاد، به آنها تسهیلات ارزان قیمت برای ایجاد شغل اعطا خواهد شد. 
در این بازدید، وزیر کار با «پرویز» - از جمله افراد گور خواب که اکنون در مرکز نگهداری و آسیب اخوان نگهداری می شود - گفتگویی صمیمانه داشت. 
پرویز به وزیر کار گفت که سال هاست از طرف خانواده اش طرد شده است، وزیر نیز به او قول داد که اگر اعتیاد را ترک کند، برای بازگشت به آغوش خانواده اش، با آنها صحبت خواهد کرد. 
در این دیدار، وزیر کار نیز به آن دسته از معتادانی که دفترچه خدمات درمان نداشتند (از جمله پرویز)، دفترچه بیمه سلامت داد. 
رئیس دفتر رئیس جمهوری و هیات همراه بعد از بازدید از مرکز نگهداری و آسیب اخوان، از محل آرامستان نصیر آباد شهریار بازدید به عمل آوردند. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر