کد خبر: 102287
A

نماینده مجلس: از ۵ اسفندماه، همکاری ما با آژانس به یک سطح عادی می‌رسد/ مسئولیت برجام با رهبری و نظام نیست

عضو کمیسیون معادن و صنایع مجلس گفت: طبق تجربه‌ای که ما در سال‌های 81 تا 84 و هم‌چنین در دولت تدبیر داشته‌ایم، همکاری با آژانس نه تنها پرونده هسته‌ای ایران را از حالت امنیتی خارج نکرده است، بلکه مستنداتی را ایجاد کرده است که با استفاده از آنها کشورهای متخاصم علیه ایران موج راه بیاندازند. چرا با چنین نهادی باید همکاری بی سابقه داشته باشیم؟

نماینده مجلس: از ۵ اسفندماه، همکاری ما با آژانس به یک سطح عادی می‌رسد/ مسئولیت برجام با رهبری و نظام نیست

به گزارش دیده بان ایران؛  روح‌الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا در قانون مجلس برای لغو تحریم‌ها، وزن بیشتری به نظارت‌های آژانس داده شده است، اظهار داشت: اگر به اظهارات و مواضع دولتمردان کنونی دولت آمریکا که در دولت اوباما هم حضور داشتند توجه کنیم، بر نظام بازرسی برجام تاکید بسیاری دارند و آن را یک دستاورد و امتیاز بزرگ برای آمریکا می‌دانند.

ایزدخواه با اشاره به اینکه آمریکا بیشترین حمایت مالی را از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد ادامه داد: حتی همین چند وقت پیش یکی از اندیشکده‌هایی که در حوزه اشاعه به دولت بایدن مشورت می‌دهد، گفته است که ارزش دارد  آمریکا پول بیشتری بابت نظارت‌ها و سازوکارهای راستی‌آزمایی بپردازد و هم‌چنین پیشنهاد داده بود برای اینکه به وابستگی بیش از حد بودجه آژانس به آمریکا اعتراض نشود، آمریکا از کشورهای دیگر برای حمایت مالی از آژانس دعوت کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خود دولتمردان هم اذعان دارند رژیم نظارتی پذیرفته شده در برجام بی‌سابقه است، اظهار داشت: ما در برجام اجازه دادیم که به لحاظ همکاری با پادمان‌ها و دستورالعمل‌های آژانس غیرعادی‌ترین رفتارها با ما بشود، در ازای اینکه روابط تجاری ما با دنیا عادی سازی شود. اما با وجود اینکه ما در دی‌ماه 94 تعهدات خود را تکمیل کردیم و آژانس هم تایید کرد، اما شرایط تجارت خارجی ما عادی نشد و ما نمی‌توانستیم به دارایی‌های بانکی و مالی خود دسترسی داشته باشیم. بعد از برجام هم فضای منفی به واسط اعمال تحریم‌های جدید در دولت اوباما و ترامپ شدیدتر شد. به همین دلیل لازم است که این عدم توازن شدیدی که وجود دارد به هم بخورد.

ایزدخواه در پاسخ به این سوال که آیا برچیده شدن نظارت‌ها و اخراج بازرسان باعث امنیتی شدن پرونده‌ی هسته‌ای ایران نمی‌شود گفت: قرار بود در سال 1394 ما با آژانس یک نقشه راهی را تکمیل کنیم و به سوالات آژانس پاسخ بدهیم تا پرونده هسته‌ای ایران از حالت امنیتی خارج بشود. ما اینکار را انجام دادیم ولی آژانس در گزارش ارزیابی کلی خود، تایید نکرد که ایران در گذشته برنامه‌ی تسلیحاتی هسته‌ای نداشته است و با اینکار پرونده‌ تسلیحات هسته‌ای ایران را باز نگه داشت. این بدین معناست که ممکن است در آینده پرونده دوباره باز شود. اکنون می‌بینیم که در حال تدارک برای اجماع سیاسی علیه پرونده هسته‌ای ایران هستند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه لغو نظارتهای فراپادمانی (برجامی و پروتکلی) به معنای محدودیت جدی و معنادار در تردد و حضور بازرسان آژانس در تاسیسات هسته ای ایران خواهد بود، اظهار داشت: بعد از 5 اسفندماه، همکاری ما با آژانس از یک سطح غیرعادی و افراطی به یک سطح عادی می‌رسد و دسترسی های بی سابقه آژانس به شدت محدود خواهد شد. مهم‌تر اینکه مدیریت برنامه‌ی هسته‌ای کشورمان در اختیار خودمان قرار می‌گیرد، چون در برجام ما مجبور بودیم طرح‌ها و برنامه‌هایی را که هنوز اجرا نکرده‌ایم را به اطلاع اعضای کمیسیون مشترک برجام برسانیم و برای واردات و صادرات بعضی از تجهیزات صنعتی، از کشورهای دیگر اجازه بگیریم. بعد از این خودمان هر چقدر که صلاح بدانیم برای نیازهایمان غنی‌سازی خواهیم کرد و بیگانگان در مورد نیازهای غنی‌سازی ما تصمیم‌گیری نمی‌کنند.

عضو کمیسیون معادن و صنایع مجلس ادامه داد: طبق تجربه‌ای که ما در سال‌های 81 تا 84 و هم‌چنین در دولت تدبیر داشته‌ایم، همکاری با آژانس نه تنها پرونده هسته‌ای ایران را از حالت امنیتی خارج نکرده است، بلکه مستنداتی را ایجاد کرده است که با استفاده از آنها کشورهای متخاصم علیه ایران موج راه بیاندازند. چرا با چنین نهادی باید همکاری بی سابقه داشته باشیم؟

ایزدخواه در ادامه با انتقاد از کسانی که مسئولیت برجام را به گردن رهبری و نظام می‌گذارند گفت: کسانی که می‌گویند مسئولیت برجام با رهبری است، شاید یادشان رفته است که مقام معظم رهبری بارها قبل از حصول برجام تاکید می کردند که  کلید حلّ مشکلات اقتصادی در لوزان و ژنو و نیویورک نیست؛ در داخل کشور است. بارها تاکید داشتند که نسبت به مذاکره با آمریکا خوشبین نیستند.

وی در خاتمه گفت: در روند رسیدن به توافق برجام، رهبری شروطی را مشخص کردند که بیشتر آنها رعایت نشد و دولتمردان هم اذعان داشتند که نتوانستند خطوط قرمز رهبری را رعایت کنند. بعد از خروج آمریکا  از برجام و تصمیم دولت به ادامه توافق با طرف‌های اروپایی، باز هم مقام معظم رهبری اعلام کردند که به این اروپایی‌ها هم خوشبین نیستند و شروطی را هم تعیین کردند. حقیقتا ناجوانمردانه است که برجام به پای رهبری نوشته شود.

منبع: فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر