کد خبر: 103449
A
دیده بان ایران؛

صلحِ ادیان در عراق، عصبانیت تندروها در تهران/ انقلابی ها چرا از دیدار پاپ با آیت الله سیستانی عصبانی شدند؟

روز گذشته علی اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، به عراق، او را از «اسقف‌های تندرو علیه مسلمانان» خواند که پیش از این «جریان گفت‌وگوهای دینی» را مختل کرده است.

صلحِ ادیان در عراق، عصبانیت تندروها در تهران/ انقلابی ها چرا از دیدار پاپ با آیت الله سیستانی عصبانی شدند؟

به گزارش دیده بان ایران، پس از برگزاری دیدار تاریخی پاپ فرانسیس با مرجع عالیقدر تشیع در عراق برخی تندروها در داخل کشور ضمن انتقاد از برگزاری این دیدار خواستار توضیح پاپ درباره ترور سردار سلیمانی در بغداد شدند.

به عنوان مثال روز گذشته علی اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، به عراق، او را از «اسقف‌های تندرو علیه مسلمانان» خواند که پیش از این «جریان گفت‌وگوهای دینی» را مختل کرده است.

رشاد همچنین درباره اهداف سفر پاپ به عراق نیز ابراز تردید و ابهام کرد و وضعیت عراق را حاصل «ظلم مدعیان مسیحیت» خواند و به پاپ پیشنهاد کرد که به یمن برود و نتیجه «سلاح‌های کشتار مسیحیان» را ببیند.

او همچنین از سکوت پاپ درباره کشته شدن قاسم سلیمانی انتقاد کرد و گفت چرا رهبر کاتولیک‌های جهان در سفر به عراق به حضور نیروهای آمریکایی در این کشور اعتراض نکرده است.

کانال اطلاع رسانی قرارگاه سایبری عمار هم با اشاره به همین مطلب و انتقاد از سفر و دیدار پاپ با آیت الله سیستانی نوشت: پاپ، بعد از دیدار با آیت الله سیستانی حاضر نشد به حضرت امیرالمومنین علی سلام الله علیه، نه به عنوان مظهر عدالت و عظمت خلقت، بلکه حتی به دید یک نماد عدالت انسانی و یک شخصیت قابل احترام برای همه مسلمانان و مذاهب اسلامی، ادای احترام کند و فقط به دیدار آیت الله سیستانی رفت و از ادای احترام به امیرالمومنین، اجتناب کرد! اگر آیت الله بروجردی بود چه می کرد؟!

محسن کدیور، دین پژوه روز گذشته با اشاره به این نکته که دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی معنی دار است به وب سایت انصاف نیوز گفت:  «اینکه رهبر کاتولیک‌های جهان بین دو چهره‌ی متفاوت تشیع آقای سیستانی و نجف را انتخاب کرده و نه رهبر جمهوری اسلامی در تهران را معنی‌دار است. پاپ موضع معتدل سیستانی را ترجیح داده است و امیدوار است این رویکرد در منطقه حاکم شود.»

با توجه به این موضوع به نظر می رسد دلیل عصبانیت نیروهای تندرو در تهران این است که اساساً آیت الله سیستانی نباید اجازه دیدار به پاپ را صادر می کرد.

این در حالی است که با نگاهی به تاریخچه اظهارنظر های برخی از شخصیت های سیاسی در ایران به این نکته پی خواهیم برد که این موضوع ریشه در سال های دور دارد. آیت الله احمد جنتی از جمله روحانیون با نفوذی است که پس از فوت آیت الله اراکی و در پی شنیده شدن زمزمه هایی مبنی بر تکیه آیت الله سیستانی بر صندلی استاد، احمد جنتی در سخنان نماز جمعه طرح مرجعیت آیت‌الله سیستانی بعد از فوت مرحوم آیت‌الله اراکی را کار انگلیس دانسته بود.

 

منبع: دیده بان ایران 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر