کد خبر: 104073
A

۹۰۰ استاد ایرانی در سال ۹۸ از کشور مهاجرت کردند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به بیان توضیحاتی درباره خروج ۹۰۰ استاد دانشگاه در سال ۹۸ از کشور پرداخت.

۹۰۰ استاد ایرانی در سال ۹۸ از کشور مهاجرت کردند

به گزارش دیده بان ایران؛ منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره خروج ۹۰۰ استاد دانشگاه از کشور در سال ۹۸، گفت: بر اساس آماری که وزارت علوم از دانشگاه‌ها اخذ کرده است ۷۴۰ عضو هیئت علمی از کشور مهاجرت کرده اند و احتمالا این آمار مهاجرت ۹۰۰ استاد دانشگاه تجمیعی بین وزارت علوم و وزارت بهداشت بوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: این افراد عموما کسانی هستند که استخدام دانشگاه‌ها بوده اند و وضعیت علمی خوبی داشته اند. اساتیدی که مهاجرت کرده اند از تمام دانشگاه‌ها بوده اند.

دو دلیل برای مهاجرت اساتید از کشور وجود دارد

به گفته‌ این مقام مسئول، برداشت وزارت علوم این است که دو عامل برای مهاجرت اساتید از کشور وجود دارد، یکی از عوامل خروج این افراد از کشور شرایط اقتصادی موجود و عامل بعدی پذیرشی است که در کشور‌های دیگر از این افراد که عموما دارای رزومه علمی بالایی هستند، شکل گرفته است.

غلامی توضیح داد: این اساتید به شکل‌های مختلفی از کشور خارج شده اند برخی مرخصی گرفته اند، برخی همه چیز را رها کرده اند و برخی‌ها برای فرصت مطالعاتی اعزام شده اند، اما دیگر در کشور مقصد مانده‌اند.

او توضیح داد: درصددیم که شرایطی فراهم کنیم تا این هیات علمی‌ها که اغلب دارای شرایط خوبی هستند را به کشور برگردانیم. اکثریت غریب به اتفاق آن‌ها مهاجرت دائم نکرده اند، اما نظر برخی از افراد مجموعه آموزش عالی کشور این است که اگر جاذبه‌های مالی را در کنار سایر شرایط برای هیئت علمی‌ها بالا ببریم ماندگاری آن‌ها در کشور اتفاق خواهد افتاد.

به گفته‌ این مقام مسئول، در همه دنیا بین کسانی که صاحب علم و دانش و فناوری هستند با کسانی که به هر دلیلی این ظرفیت را ندارند فرق می‌گذارند. نمی‌توانیم در مقایسه ها، قیاس مع الفارغ داشته باشیم و بگوییم که اعضای هیئت علمی هم مثل سایر مردم در یک سطح هستند.

وزیر علوم با بیان اینکه گاهی می‌شنویم که به بعضی از امتیازاتی که برای دانشمندان، اساتید توانمند و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها اعطا می‌شود، انتقاد می شود، ادامه داد: در حالی این اعتراضات مطرح می شود که این امتیازات خیلی هم ارزشمند نیستند و فقط به این دلیل است که این پیام را به اعضای هیئت علمی منتقل کنیم که آن‌ها را می‌بینیم، برخی جریانات هم روی این مباحث مانور داده و اما و اگر درباره آن مطرح می‌کنند.

غلامی گفت: اگر این سرمایه گذاری روی انسان‌های فرهیخته و داشمند را انجام ندهیم هم پژوهش و هم تربیت دانشجویان، پژوهشگران و دانشمندان در سال‌های آینده دچار خلل خواهد شد. خوشبختانه در مجلس شورای اسلامی حمایت نسبتا خوبی برای بالا بردن سطح حقوق اعضای هیئت علمی صورت گرفته که امیدواریم اجرایی شود.

به گفته‌ این مقام مسئول، از باب اصلاح ضوابط، مقررات و آئین نامه‌ها کار‌های زیادی انجام داده‌ایم و برخی کار‌ها هم در حال پیگیری است تا تفاوت افراد از نظر توانمندی‌های علمی هم در ادامه همکاری در محیط علمی به شکلی دیده شود تا این احساس به وجود نیاید که تفاوتی بین کسانی که توانمندی شاخص و بارز دارند با دیگران مورد توجه نیست.

منبع: yjc

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر