کد خبر: 105061
A

لعیا جنیدی: رئیس‌جمهور درخواست بررسی مجدد لوایح FATF را دارد / به تصویب لوایح توسط مجمع تشخیص امید دارم

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری گفت: رئیس‌جمهور خواستند موضوعاتی در رابطه با دو معاهده‌ای که به FATF مرتبط می‌شود مورد بررسی مجدد قرار گیرد. به همین جهت ما تحفظی نوشتیم که در هر دو معاهده، در قالب ماده‌ای الحاقی قید می‌کنیم.

لعیا جنیدی: رئیس‌جمهور درخواست بررسی مجدد لوایح FATF را دارد / به تصویب لوایح توسط مجمع تشخیص امید دارم

به گزارش دیده بان ایران؛ لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز (۱۸ فروردین ماه)، در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: در رابطه با دو معاهده‌ای که به FATF مرتبط می‌شود، این لوایح از حدود دوازده سال پیش مورد بررسی و پیشنهاد بود.

 

از نظر تحلیلی و از نظر دولت و دیدگاهی که ما داریم، اینکه بگوییم الحاق ما به این معاهدات منوط به برداشتن تحریم‌ها است، کار درستی نیست.

 
 
 

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به تحریم‌های آمریکا افزود: در دولت دهم رئیس جمهور بود که می‌خواست رابطه ایران را با دنیا قطع کند و ما را تحریم کرد. اینکه ما هم بگوییم که ارتباطمان را با دنیا قطع می‌کنیم. در دولت یازدهم رئیس جمهور در آمریکا روی کار آمد و ادعایش این که می‌خواهد رفتارش روی اصول باشد و گفت که تشویق می‌کند که ایران سعی کند ارتباط خود را با دنیا برقرار کند و ما هم می‌خواهیم ارتباط برقرار کنیم آن وقت ما امضایی کنیم و بگوییم می‌خواهیم استانداردهای FATF را رعایت می‌کنیم که از لیست سیاه تعلیق شویم.

 

جنیدی تصریح کرد: دوباره یک رئیس جمهور بسیار تند و نامعقولی مانند ترامپ در آمریکا بر روی کار آمد و گفت که می‌خواهد تحریم تحریم کند و ایران نباید با دنیا رابطه داشته باشد و ما هم رها کنیم و به لیست سیاه برویم. دوباره رییس جمهوری مانند آقای بایدن در آمریکا بر سر کار بیاید و عنوان کند که به‌دنبال رابطه اصولی‌تری هستیم و به تعهداتمان پایبند هستیم و ما بگوییم که اگر شما تحریم‌ها را برداشتید ما ملحق می‌شویم و اصول را رعایت می‌کنیم تا از لیست سیاه خارج شویم.

 

وی ادامه داد: تضمینی هم وجود ندارد که بعد از آقای بایدن، ممکن است شخص دیگری بر روی کار بیاید و بگوید می‌خواهد رابطه ایران را با دنیا قطع کند بنابراین این کار صحیحی نیست. سیاست‌های اقتصادی ما نباید تابعی از سیاست‌های ابرقدرتی باشد که تمام رفتارهای او نامنتظر است.

 

معاون حقوقی رئیس جمهور بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران کشور مستقلی است و اینگونه سیاست‌ها از منظر حقوقی و سیاست‌های اقتصادی ما درست نیست.

 

جنیدی افزود: ما باید همواره نگاهمان به این باشد که یک رئیس جمهور بگوید ایران باید با دنیا رابطه داشته باشد، ما استانداردها را انجام دهیم و ملحق شویم و عمل کنیم و شخص دیگری بر روی کار بیاید و بگوید من می‌خواهم تحریم‌ها را برگردانم و ما هم بیرون بیاییم و دوباره شخص دیگر بیاید و عنوان کند که تحریم‌ها را برمی‌دارد و ما دوباره داخل شویم.

 

وی گفت: این با استقلال اقتصادی ما و سیاستهای حاکمیتی ما منافات دارد. ما کشور مستقلی هستیم و قطع نظر از اینکه دولت آمریکا چه‌کاری می‌خواهد انجام دهد باید ببینیم مصالح ما در چیست.

 

معاون حقوقی رئیس جمهور ادامه داد: آمریکا یک روز تحریم ناعادلانه و نامشروع انجام می‌دهد و روز دیگر می‌گوید من تحریم‌ها را کاهش می‌دهم یا برمی‌دارم ما که نباید نگاه کنیم و ببینیم که او چه می‌گوید. ما باید ببینیم که خودمان چه چیزی می‌خواهیم؛ بنابر این من معتقدم که این کار کاملا اشتباه است.

 

جنیدی تصریح کرد: اینکه ما بگوییم ملحق شدنمان به این معاهدات و یا انجام استانداردها که پیش‌نیاز روابط بانکی بین‌المللی است، منوط به این است که آمریکا تحریم‌های خود را بردارد. چنین چیزی یعنی به طور کامل روابط اقتصادی و بانکی خودمان را در دنیا موکول کنیم به اینکه نظر هر رییس جمهوری در آمریکا چیست. چنین کاری هرگز درست نیست و من چنین توصیه نمی‌کنم.

 

منبع: yjc

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر