کد خبر: 105796
A

علی بیگدلی: جمهوری اسلامی باید بداند که ابزار غنی سازی تا یک مرز و حد مشخصی در مذاکرات کارایی دارد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: هر ۲ طرف یعنی ایران و آمریکا ابزارهای خودشان را برای اعمال فشار و چانه زنی هنوز در اختیار دارند. آمریکایی‌ها از طریق انواع تحریم‌های وضع شده علیه تهران و ایران با داشتن دانش دستیابی به غنی‌سازی در حجم و خلوص بالاتر امیدوار است که بتواند از قدرت چانه زنی خودشان در مذاکرات استفاده کنند ولی نباید از این نکته غافل شد که این ابزار تا یک مرز و حد مشخصی کارایی دارند و از یک مرحله‌ای به بعد ممکن است کارایی خودش را از دست بدهد.

علی بیگدلی: جمهوری اسلامی باید بداند که ابزار غنی سازی تا یک مرز و حد مشخصی در مذاکرات کارایی دارد

به گزارش دیده بان ایران؛ علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین المل با اشاره به آخرین تحولات در مذاکرات برجامی، گفت: اینکه طرف ایرانی اشاره بر این مساله داشته که مذاکرات وارد مباحث فنی شده است، اتفاق امیدوار کننده‌ای است ولی مساله اصلی این بوده که باید دید طرفین در ادامه راه از چه طریقی مسیر رسیدن به تفاهم را دنبال می‌کنند و زبان مشترک بین غرب به ویژه آمریکا با ایران چگونه است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ما هنوز نمی‌توانیم زمان دقیقی را درباره احیای برجام تصور کنیم. به ویژه آنکه برخی تحولات اخیر مانند اقدام خرابکارانه اسراییل در مورد تاسیسات نطنز و بعدتر اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر رسیدن به غنی سازی ۶۰ درصدی می‌تواند تا حدود زیادی مسیر اخیر را تحت تاثیر قرار داده و چنانچه به خوبی این فضا مدیریت نشود، ممکن است طرفین برجام با موانع جدی‌تری مواجه شوند.

وی افزود: آنچه که مسلم بوده هر ۲ طرف یعنی ایران و آمریکا ابزارهای خودشان را برای اعمال فشار و چانه زنی هنوز در اختیار دارند. آمریکایی‌ها از طریق انواع تحریم‌های وضع شده علیه تهران و ایران با داشتن دانش دستیابی به غنی‌سازی در حجم و خلوص بالاتر امیدوار است که بتواند از قدرت چانه زنی خودشان در مذاکرات استفاده کنند ولی نباید از این نکته غافل شد که این ابزار تا یک مرز و حد مشخصی کارایی دارند و از یک مرحله‌ای به بعد ممکن است کارایی خودش را از دست بدهد.

بیگدلی با بیان اینکه باید مساله برجام با یک نگاه ملی دنبال شود و تصور شرقی یا غربی بودن منافع ملی را تحت الشعاع قرار خواهد داد، تصریح کرد: ممکن است برخی در داخل کشور این تصور را داشته باشند که ما نیازی به برجام نداشته و می‌توانیم از طریق دیگر توافقات بین المللی مشکلات تجاری و اقتصادی خودمان را حل کنیم. این در حالی است که ایران برای تقویت منافع ملی بهتر است که وابسته فقط به شرق یا فقط به غرب نباشد. ما باید با همه کشورها در تعامل باشیم و این روش باعث می‌شود که ایران در تعاملات جهانی برگ برنده داشته باشد.

وی افزود: برجام و هر سند و توافق بین المللی می‌تواند راهگشای تجارت و اقتصاد جهانی برای ایران باشد و نمی‌توان به آنها نگاه جناحی و سیاسی داشت. به ویژه آنکه برجام با رفع احتمالی تحریم‌های ایران موثر است و قطعا اثر مهمی بر تعاملات اقتصادی و تجاری ایران دارد.

منبع: سایت خبری مدارا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر