کد خبر: 106754
A

فعال سیاسی اصولگرا: نجفی با عوام فریبی«قالیباف» را تخریب می کرد

عضو شورای شهر پنجم تهران گفت: آقای نجفی در زمان مسئولیت اش برای آنکه عملکرد شهردار قبلی تهران را زیر سوال ببرد، دست روی موارد سخیفی گذاشت. این همه کاری که انجام شد را ندید، بعد آمد و گفت که مثلاً آقای قالیباف در فلان پروژه پول کم آورده! در مقیاسی مانند شهر تهران کم آوردن بودجه در یک پروژه چیز عجیبی است؟ آیا دولت به پیمانکاران خود بدهی ندارد؟ به هر حال شهرداری هم بدهی دارد. هر ارگانی هم که کار اجرایی کند قطعاً از جایی طلب دارد و به جایی بدهی دارد.

فعال سیاسی اصولگرا: نجفی با عوام فریبی«قالیباف» را تخریب می کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ ابوالفضل قناعتی، عضو سابق هیئت رئیسه شورای شهر تهران به تحلیل عملکرد تخصصی اعضای شورای شهر پنجم پرداخت و در آغاز ورود به بحث عنوان کرد: از آنجایی که یکسری افراد علاقمند شده اند که به شورای شهر ششم راه پیدا کنند، بهتر است تحلیلی در رابطه با عملکرد شورای گذشته ارائه دهیم تا از آزمون و خطای مجدد در امان باشیم. چرا که باید همواره از تاریخ درس بگیریم. بنابر این من پیشنهادم این است که دوستانی که درصدد راهیابی به شورا هستند، آگاهانه ورود کنند و اشتباه دوستان شورای پنجم را مرتکب نشوند.

 
ورود به شورای شهر با استفاده از نام فردی خاص!
 
وی در ادامه گفت: برای تشریح این بحث باید به گذشته رجوع کنیم تا بدانیم چه کسانی چگونه وارد شورای شهر تهران شدند؟ این افراد که خصوص مدیریت شهری تخصصی داشته‌اند یا نه؟! اصلاً مدرک مدیریت شهری اخذ کرده اند یا نه؟! این افراد به واسطه شخصی به نام آقای خاتمی وارد شورا شدند. یعنی با استفاده از اعتبار و اعتماد اسم این شخص وارد شورا شدند. حالا اولین انتقادی که به آقای خاتمی وارد است این است که کسانی که قرار است وارد مدیریت شورای شهر شوند، چرانباید افراد متخصص نباشند؟چرا باید افرادی را به واسطه آشنایی به شورای شهر فرستاد که در نهایت هم نتوانند کاری انجام دهند.
 
 
شورای پنجم برای خدمت برنامه ‌ای نداشت
 
قناعتی با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر پنجم معمولاً بدون برنامه بودند و این بی برنامگی ثابت شده، اظهار داشت: اگر تیمی بخواهد وارد یک مجموعه شود باید برنامه‌ای برای کار و عملکرد خود داشته باشد. لذا اگر مسئولی برنامه داشته باشد، باید به این نکته برسد که حالا چه شخصی می‌تواند این برنامه را اجرا کند؟بنابراین بزرگترین ایراد شورای پنجم این بود که برنامه نداشتند؛ در ثانی برای اجرای برنامه نفر اجرا کننده مشخص نکرده بودند که مثلاً بگویند برای فلان کاری که قرار است در تهران انجام شود، فلان کارشناس یا متخصص مناسب است.
 
 
 
بزرگترین ضعف شورای پنجم؛ انتخاب غلط شهردار 
 
این فعال حوزه مدیریت شهری در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: در شورای پنجم تعویض شهردارها به روشنی نشان داد که این حضرات هیچگونه برنامه ای برای مدیریت شهری ندارند وگرنه یک نفر را به عنوان شهردار معرفی می‌کردند و سفت و سخت پای کار می ایستادند؛ این بی‌برنامگی شورای پنجم تمام اقدامات آنها را مختل کرد و انتخاب غلط شهردار توسط شورای پنجم بزرگترین ضعف آنها بود.
 
 
شورا می‌خواست با انتخاب شهردار دل جریان اصلاحات را به دست بیاورد
 
وی با تصریح بر این نکته که اعضای شورا در انتخاب شهردار نگاه تخصصی نداشتند، ادامه داد: بلکه بجای نگاه تخصصی آنها رویه های سیاسی را دنبال می‌کردند. چون اگر نگاه آنها نگاه کاری و خدمت بود، نمی‌آمدند آقای نجفی را به عنوان شهردار تهران انتخاب کنند! چرا؟!چون آقای نجفی شش- هفت ماه قبل به رئیس جمهور گفته بود که میراث فرهنگی را به خاطر بیماری قلبی باید ترک کنم و نمی توانم این سازمان را اداره کنم. چون آن وقت میراث هنوز وزارتخانه نشده بود.
 
عضو سابق شورای شهر تهران در ادامه گفت: کسی که میراث فرهنگی را به خاطر بیماری قلبی ترک کند، چگونه میتواند شهردار تهران شود؟! آنهم شهرداری تهران، سمتی که به اندازه سه - چهار وزارتخانه کار و زحمت دارد. حالا ما باید بیماری آقای نجفی را باور می‌کردیم یا پذیرش سمت شهرداری را ؟ شورای پنجم اگر نگاه خدمتی به شهر داشت، باید به این نکته توجه می کرد که کسی که بیماری قلبی دارد، برای سمت شهرداری تهران مناسب نیست.
 
وی ادامه داد: اعضای شورای شهر پنجم از این زاویه به انتخاب آقای نجفی نگاه کردند که ایشان مورد وثوق جریان اصلاحات است؛ مورد وثوق آقای خاتمی است. دیگر به این کار نداشتند که ایشان می تواند امورات شهر را اداره کند یا خیر؟چرا اعضای شورای شهر به این نکته توجه نکردند که در رزومه آقای نجفی ناتوانی در اداره‌ میراث فرهنگی به چشم می خورد و این بزرگترین مانع برای انتخاب او به عنوان سمت شهردار تهران می توانست باشد.بنابراین اعضای شورای پنجم می‌خواستند دل جریان اصلاحات را به دست بیاورند و به امورات مردم تهران کاری نداشتند.دیگر مهم نبود که چه بلایی قرار است سر مردم تهران می آید.
 
 
شهرداری که با عوام فریبی شهردار قبلی را تخریب کرد  
 
وی در ادامه بحث عنوان کرد: همین آقای نجفی در زمان مسئولیت اش برای آنکه عملکرد شهردار قبلی تهران را زیر سوال ببرد، دست روی موارد سخیفی گذاشت. این همه کاری که انجام شد را ندید، بعد آمد و گفت که مثلاً آقای قالیباف در فلان پروژه پول کم آورده! در مقیاسی مانند شهر تهران کم آوردن بودجه در یک پروژه چیز عجیبی است؟ آیا دولت به پیمانکاران خود بدهی ندارد؟ به هر حال شهرداری هم بدهی دارد. هر ارگانی هم که کار اجرایی کند قطعاً از جایی طلب دارد و به جایی بدهی دارد. بنابراین آنها گشتند و چون نتوانستند ایراد کاری پیدا کنند به چنین نکاتی متوسل شدند.‌ نتوانستند بهانه درست حسابی دست و پا کنند آمدند و از طریق عوام‌فریبی مسائلی را عنوان کردند.
 
 
انتخاب شهردار یک روزه !
 
عضو هیئت رئیسه چهارمین دوره شورای شهر تهران در تشریح ضعفی دیگر متذکر شد: شورا در انتخاب شهرداران هم بدون برنامه وارد شد. شهرداران را غلط انتخاب کردند و در نهایت پنج شهردار انتخاب شد.؛ شورایی که از یک صبح تا ظهر کلی هزینه دارد، باید بنشینند و برای یک روز شهردار انتخاب کنند؟ در این میان یک نفر نبود که بگوید اگر ما برای یک روز شهردار انتخاب کنیم، بعداً چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آقای سلیمی را انتخاب کردند و فردا کنار گذاشتند. این بازی هایی بود که شورا با آنها وقت و حق مردم را گرفت.
 
 
بودجه ای که ادعا شده کسب شده اما خرج نشده!
 
وی در ادامه اضافه کرد: موردی که در حال حاضر شورا باید پاسخگو باشد این است که آنها گفتند پول‌های برنامه پنجساله دوم و بخشی از برنامه پنج ساله سوم در حوزه درآمدی محقق شده؛ بسیار خوب. خیلی هم عالی، دستتان درد نکند که درآمدی هم برای شهر کسب کردید، اما چرا ابهامات را جواب نمی دهید؟
 
قناعتی در تکمیل بحث یاد آور شد: در شرح این نکته باید بگویم بودجه‌ای که ما اعضای شورای چهارم بستیم اگر اشتباه نکنم ۲۲ هزار میلیارد بود. شورای پنجم عدد را بالاتر برد و ادعای آنها این بود که ما این عدد را بالا برده‌ایم و توانستیم پول هم جذب کنیم. پس چه طور است این پول جذب شده، اما در درون شهر اتفاقی نیافتاده؟ برای مردم توضیح دهید که این پول جذب شده اما خرج نشده و تکلیف چیست؟ این پول کجاست؟
 
 
شورا بگوید اگر کسب درآمد کرده کجا هزینه شده؟
 
عضو هیئت رئیسه شورای شهر چهارم تهران متذکر شد: درآمد ما در شورای چهارم کمتر از شما بوده، اما در درون شهر این کارها را هم انجام داده ایم. مثلا تقاطع زده‌ایم. خط ۶ و ۷ مترو را که هر کیلومترش سر به فلک می زد را ساختیم و گفتیم این پولی را که نزدیک ۱۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بودیم، با آن این اتفاقات را در شهر محقق کردیم.
 
قناعتی ادامه داد: شما می گویید از سال ۹۷ حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه بسته اید. پرسیدیم آیا این پول را به دست آورده اید؟ آنها می‌گویند: بله به دست آورده‌ایم. باز می پرسیم پس پول کجاست؟ به افکار عمومی بگویید یا پولتان محقق نشده و نتوانسته اید آن را به دست بیاورید و یا اگر به دست آورده اید، تکلیف آن چیست و کجاست. اصلا بگویید در آمد حاصل نشده و نتوانسته‌ایم کاری انجام دهیم. مگر پول تابلو سر کوچه ها که گاهی عوض می شود چقدر شده؟ یا مثلاً این دوچرخه هایی که سر بعضی از چهارراه‌ها گذاشته اید، چقدر هزینه برده؟ ما میگوییم با مردم شفاف سخن بگویید و آنها را تشریح کنید.
 
 
شورا روی کاری که انجام نشده شفاف سازی کرده!
 
وی با ورود به بحث شفاف سازی که از مدتی پیش در شورای شهر و شهرداری خبر ساز شده، یادآوری کرد: در بحث شفاف سازی گفتند که ما شفاف سازی کرده ایم. پشت شیشه شورا و شهرداری بعضی از را قراردادها را چسبانده اند. این کار بسیار خوبی است. ما هم از چنین کاری استقبال می‌کنیم. همه جا باید شفاف‌سازی صورت بگیرد. اما یک ایراد بزرگ وجود دارد که کاری انجام نشده که شما بگویید این کار شفاف بود یا نبوده! شفاف سازی باید روی کار صورت بگیرد؛ وقتی شما کاری انجام نداده اید، شفاف سازی به چه درد می‌خورد؟
 
 
 
ناوگان مستهلک حمل و نقل عمومی پایتخت
 
 
 
قناعتی با انتقاد از حوزه حمل و نقل عمومی گفت: وقتی شهر را به شورای پنجم تحویل دادیم اتوبوس های تهران نزدیک ۶۵۰۰ دستگاه بود که در حال حاضر عملاً به ۵ هزار دستگاه اتوبوس رسیده. یعنی اتوبوس جایگزین نشده. ناوگان حمل و نقل با مشکلات زیادی روبه روست. در زمان انتخابات شورای پنجم گفتند ما اصلاحاتی هستیم دولت هم اصلاحاتی است، بنابراین دولت به ما پول می‌دهد که خطوط جدید مترو را راه اندازی کنیم.
 
وی ادامه داد: شهردار ما در هیئت دولت دعوت می‌شود و همه این مسائل باعث می شود تا مشکل بودجه ناوگان حمل و نقل عمومی حل شود. خب اگر روابط شما با دولت خوب بوده، چرا نتوانسته اید هزار واگن را به خط ۶ و ۷ مترو تهران اضافه کنید؟در حالیکه مهمترین اقدامات خط ۶ و ۷ تهران را شهردار قبل انجام داد و فقط مانده بود واگن‌ها که شما در این مدت چهار سال نتوانستید هزار واگن وارد کنید؟شما که کار عمرانی نمی خواستید انجام دهید و تونل بزنید یا شبکه بندی مترو و سیگنالینگ و ایستگاه سازی کنید؛ فقط قرار بود هزار واگن وارد کنید که عملاً انجام ندادید. اینها ناراحتی هایی است که مردم دارند و خود من هم که در حوزه حمل و نقل هستم می خواهم بگویم انصافاً کاری انجام نداده اید.
 
 
بلاتکلیفی حوزه های فرهنگی، ورزشی 
 
وی با اشاره ای گذرا به سایر حوزه هایی چون فرهنگ و ورزش اظهار داشت: در حوزه‌های فرهنگی هم که شورا بیخیال است و قائل نیست که در مناسبت‌های ملی مذهبی شهر تزئین شود. در توسعه فضای سبز چقدر توانسته اید عمل کنید؟ توسعه فضای ورزشی چطور؟ فضاهای ورزشی داخل شهر فرسوده شده و همین حالا حدود ۱۰۰ مجموعه ورزشی بلاتکلیف افتاده است. معلوم نیست این اعضای شورای شهر دنبال چه موضوعی هستند. شما به سازمان ورزش شهرداری که مراجعه کنید سالن های ورزشی خراب شده اند. شورا کدام عضو شورا در حوزه خدمات ورزشی پیگیری کرده که وضعیت سالنها و زمین های ورزشی است.
 
 
شورا در روزهای آخر عملکردش را به افکار عمومی توضیح دهد
 
این فعال حوزه مدیت شهری در جمع بندی سخنانش با تصریح بر اینکه باید در مقابل این ابهامات توضیحات شفاف ارائه شود، گفت: باید شفاف سازی شود و به افکار عمومی پاسخ بگویند. نه اینکه ۴ تا ورقه را پشت شیشه شورا و شهرداری بزنند و یک سایت شفاف سازی درست کنند و مدعی باشند که ما در کارمان شفاف‌سازی می‌کنیم؛ در حالیکه تمام مواردی که حضور شما به صورت خلاصه عرض کردم هر کدام یک بحث مفصل دارد که بدون پاسخ مانده و امیدوارم که در روزهای آخراعضای محترم شورای شهر پنجم بتواند پاسخهای درست و درخوری به افکار عمومی ارائه دهد.

منبع: راه دانا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر