کد خبر: 106758
A

سردار کوثری: نیازی نبود قبل از ثبت نام در انتخابات مجلس از سپاه استعفا دهم/ با رسایی تلفنی صحبت کردم

در سال ۸۶ با ۳۰ سال و ۹ ماه بازنشسته شدم. این ۴ سال هم که برگشتم با مجوز مقام معظم رهبری بود. دوره‌اش هم بعد از سه سال و تمدید یکساله، تمام شده بود. یعنی در تاریخ ۱۷ شهریور ۹۹ اعتبار حضور بنده در سپاه تمام شده محسوب می‌شود.

سردار کوثری:  نیازی نبود قبل از ثبت نام در انتخابات مجلس از سپاه استعفا دهم/ با رسایی تلفنی صحبت کردم

به گزارش دیده بان ایران؛ محمداسماعیل کوثری، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی به بیان نکاتی درباره کاندیداتوری در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس، جلسه با حمید رسایی و مذاکرات وین پرداخته است. در ادامه این گفتگو را می خوانید.

چرا بعد از آنکه از مجلس به سپاه رفتید؛ دوباره احساس کردید که باید به مجلس برگردید؟

بعد از اینکه دوره نهم مجلس تمام شد و دوره دهم رأی نیاوردیم، در همان موقع خیلی مصر بودم به سوریه بروم که کمک بچه‌ها مخصوصاً حاج قاسم باشم و تجارب هشت ساله دفاع مقدس را در آنجا بتوانیم پیاده کنیم. اما خوب به دلایلی مخالفت شد و در نهایت این شد که ما هم تقریباً دو، سه ماهی دست به مطالعه زدیم اما بالاخره خود سپاه بنا به درخواستی که داشت و با مجوز مقام معظم رهبری سه سال به سپاه برگشتیم و یک سال هم تمدید شد.

دوره سه ساله با مجوز مقام معظم رهبری بود؟ یعنی شما بازنشسته بودید؟

بله، یعنی حکم برای سه سال بود و یک سال دیگر هم دوباره تمدید شد. در اصل باید بگوییم که تا ۱۷ شهریور ۹۹ آن چهار سال تمام شد چون من ۱۷ شهریور ماه ۹۵ برگشتم اما در سال ۸۶ در اصل بازنشسته شده بودم.

یکی از مباحثی که برخی درباره شما مطرح می‌کنند این است که شما چون درجه سرتیپی دارید باید استعفا می‌دادید و استعفایتان را هم به دلیل درجه سرداری، باید فرمانده کل قوا تائید می‌کرد و چون چنین روالی را طی نکرده‌اید پس، نباید تائید صلاحیت می‌شدید؟

نه، این‌طور نیست. در سال ۸۶ با ۳۰ سال و ۹ ماه بازنشسته شدم. این ۴ سال هم که برگشتم با مجوز مقام معظم رهبری بود. دوره‌اش هم بعد از سه سال و تمدید یکساله، تمام شده بود. یعنی در تاریخ ۱۷ شهریور ۹۹ اعتبار حضور بنده در سپاه تمام شده محسوب می‌شود.

نیاز نبود قبل انتخابات مجلس استعفا بدهید؟

ببینید چون آن مدت زمان تمام شده بود و از طرفی قبلاً بازنشسته شده بودم، نیازی نبود. یعنی اگر سپاه خودش درخواست داشت عین سه سال و یک سال باید دوباره اجازه می‌گرفت. آخرین مسئولیتی هم که داشتم جانشینی قرارگاه ثارالله بودم که در تاریخ ۱ تیر ۹۹ تودیع شدم و تمام شد.

الان سمتی در سپاه ندارید؟

نه اصلا هیچ چیزی نیست.

نامه فرماندهان نظامی به رئیسی برای کاندیدا نشدن صحت دارد؟ /کوثری: اعتبار حضورم در سپاه شهریور ۹۹ تمام شد

مشاور فرمانده سپاه هم نیستید؟

خیر

شنیدم جلسه‌ای با آقای رسایی که رقیب‌تان محسوب می‌شود داشتید؟ ممکن است توضیحی درباره این جلسه بدهید.

جلسه که نه، تلفنی باهم صحبت کردیم ایشان هم قبلاً نماینده بودند. البته ایشان برادر ماست نه رقیب ما. حالا هر گزینه‌ای را که مردم تشخیص دادند محترم است. من واقعاً براساس احساس تکلیفی که کرده‌ام کاندیدا شده‌ام و این‌طور نبوده که ببینم چه کسی کاندیدا می‌شود یا نه؟ بالاخره کلیت مجلس از نیروهای انقلابی هستنند و انشاالله بقیه نیز از بچه‌های انقلابی باشند.

شما به عنوان یکی از فرماندهان دفاع مقدس، فکر می‌کنید دلیل هجمه‌های که تحت عنوان "کاندیدای نظامی" به برخی کاندیدا مطرح می‌شود، چیست؟

کاملاً روشن است که با این حربه نمی‌خواهند بچه‌های جنگ و حزب‌اللهی وارد صحنه و مدیریت کشور شوند. اینها امروز نظامی نیستند و از مجموعه نظامی خودشان جدا شده و کاندیدا شده‌اند. ضمناً هیچ کجای قانون نیامده که افراد با سابقه کار نظامی از کاندیداتوری منع شده باشند.

گفته شده نامه‌ای از فرماندهان نظامی به یکی از کاندیداها نوشته شده که کاندیدا نشوند؟

این موضوع از اساس کذب است و تکذیب هم شد؛ سپاه و نیروهای مسلح به هیچ عنوان وارد چنین دسته‌بندی‌ها نشده و نخواهند شد. من اطلاع دارم که چنین نامه‌ای خطاب به آقای رئیسی نوشته‌نشده است. بله، فرماندهان نظامی اگر جایی احساس خطر کنند برای دفاع از انقلاب ورود می‌کنند مثل نامه‌ای که به آقای خاتمی در دوران اصلاحات نوشته شد. بنده هم آن نامه را امضا کردم تا هشدار لازم به رئیس جمهور وقت داده شود. شان سپاه بالاتر از این حرف‌هاست و اینها شیطنت‌هایی است که کسانی که نمی‌خواهند یک تفکر انقلابی و جهادی در رأس قوه مجریه قرار بگیرد، مطرح می‌کنند.

منبع: تسنیم

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر