کد خبر: 106793
A

شهربانو امانی: ۴ نفر از دولتی‌ها در پروژه تاریخ شفاهی مشارکت نکردند/ مگر آقای ظریف با تصمیم شخصی خود در وین در حال مذاکره است؟

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه حرف‌هایی که در فایل صوتی آقای ظریف مطرح شده، در جامعه هم مطرح است، گفت: باید به این نکته توجه کرد که این بحث‌ها و گفته‌ها در جامعه مطرح بوده و آقای ظریف آن‌ها را طبقه‌بندی کرده است. چه چیز جدیدی گفته است که رسانه‌های بیگانه آن طرف آب نگفتند؟ چه چیزی گفته است که مردم آن‌ها را از طریق فضای مجازی نخواندند و ندانند؟ اتفاقا خیلی از این حرف‌ها در اتوبوس و تاکسی و مترو مطرح می‌شود.

شهربانو امانی: ۴ نفر از دولتی‌ها در پروژه تاریخ شفاهی مشارکت نکردند/ مگر آقای ظریف با تصمیم شخصی خود در وین در حال مذاکره است؟

به گزارش دیده بان ایران؛ شهربانو امانی درباره انتشار فایل صوتی محمد جواد ظریف و منافعی که در آستانه برگزاری انتخابات در پشت این ماجرا قرار دارد، گفت: چنین بی‌اخلاقی و خیانت به امانت در ارتباط با فایل صوتی دکتر ظریف هیچ نفعی برای کشور ندارد و با این کار کشور زیان دید؛ اولا تاریخ شفاهی را کسانی باید پاسخ دهند که این برنامه را در دستور کار داشتند و شرایط کشور را می‌دانند و مشخص است حتی بیخ گوش دولت هم خیلی امن نیست. 

وی افزود: آقای دکتر ظریف فرد بسیار هوشمندی است اما در دولت چند نفر در این پروژه شرکت نکردند، وزیر کشور، وزیر اطلاعات، دکتر جهانگیری و آقای واعظی رئیس دفتر آقای روحانی. باید رئیس دفتر رئیس جمهور نسبت به این قضیه حساس‌تر می‌شد که آیا این پروژه از امنیت کافی برخوردار است یا خیر. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه با توجه به پایان نرسیدن عمر دولت ضبط تاریخ شفاهی ضرورتی نداشت، گفت: تعجب می‌کنم که دولت مستقر زمانی که هنوز عمر آن به پایان نرسیده است برای چه تاریخ شفاهی ثبت و ضبط می‌کند؟ 

وی در ادامه درباره دلایل چنین اقدامی به دو انگیزه‌ای که در پشت این افشاگری وجود داشت اشاره کرد و گفت: در اینجا انگیزه‌های پنهانی دو گروه مطرح است؛ کسانی که از اول با برجام مخالف بودند و هنرشان این بود که بحث تحریم ایران ذیل بند ۷ شورای امنیت برود، همچنین کسانی که معتقد بودند تحریم‌ها کاغذ پاره‌ای بیش نیست و معتقدند باید دعا شود تا کشور بیشتر تحریم شود. 

امانی با بیان اینکه دور زدن تحریم‌ها برای عده‌ای در کشور سود دارد، گفت: کسانی که از کوچک شدن سفره مردم و نابود شدن اقتصاد و منابع ملی و دستاوردهای مهم ایران نفع می‌برند کسانی هستند که از ۴۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دور زدن تحریم‌ها سود شخصی می‌برند. این افراد از ابتدا با برجام مخالف بودند و در زمین ترامپ بازی کردند. 

وی ادامه داد: از آن طرف ترامپ زیر میز مذاکره زد و از این طرف عده‌ای در مجلس کبریت گرفتند و برجام را آتش زدند. اینها دغدغه مردم و کشور و منافع ملی نیست. مگر دکتر ظریف ۷ سال به صورت مستقیم با سردار سلیمانی همکاری نکرد؟ اختلاف نظر هم جاهایی وجود داشت که امری کاملا بدیهی است اما همدیگر را قانع می‌کردند. 

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه حرف‌هایی که در فایل صوتی آقای ظریف مطرح شده، در جامعه هم مطرح است، گفت: باید به این نکته توجه کرد که این بحث‌ها و گفته‌ها در جامعه مطرح بوده و آقای ظریف آن‌ها را طبقه‌بندی کرده است. چه چیز جدیدی گفته است که رسانه‌های بیگانه آن طرف آب نگفتند؟ چه چیزی گفته است که مردم آن‌ها را از طریق فضای مجازی نخواندند و ندانند؟ اتفاقا خیلی از این حرف‌ها در اتوبوس و تاکسی و مترو مطرح می‌شود. 

وی افزود: عده‌ای احتمال دادند دکتر ظریف کاندیدای جدی انتخابات است و او فردی است که مورد اعتماد رهبری است و حتی در دوره رئیس‌جمهور سابق هم گزارش‌های خود را مستقیم به رهبر می‌داد. ظریف یک دیپلمات کاملا حرفه‌ای و با سواد است و همه خوشحال بودند که بالاخره وزیر امور خارجه‌ای داریم که می‌تواند در اجماع‌سازی منافع ملی در بازی‌های بین المللی و منطقه‌ای کارساز باشد و تقریبا نیز همین‌گونه بود. 

عضو شورای شهر تهران افزود: ظریف یک چهره شناخته شده و پذیرفته شده در عرصه بین الملل است که دیپلماسی را خیلی قوی پیش می‌برد و طبیعی است که از دست او خیلی‌ها ناراحت بودند. 

او با تاکید بر اینکه با این اتفاق همه زیان دیدند، ادامه داد: ممکن است مجلس او را استیضاح کند و به او رای ندهد و آن هم در آستانه تنش‌زدایی در روابط بین الملل و با توجه به اینکه کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه یک تندرو در سختی و گرفتاری است، اتفاق شایسته‌ای نیست. 

امانی به تفاوت رویکردها در ایران و آمریکا اشاره کرد و افزود: مردم آمریکا برای حفظ منافع ملی و عمومی خود پای صندوق رفتند و به دلیل نارضایتی از عملکرد ترامپ به رقیب رای دادند و به رغم اعتراض‌هایی که ترامپ داشت رای مردم بر نتایج فائق آمد اما در اینجا برای رسیدن به منافع شخصی منافع جمع را قربانی می‌کنند. 

او ادامه داد: مگر آقای ظریف با تصمیم شخصی خود در وین در حال مذاکره است؟ در آستانه مذاکرات وین، انتشار یک فایل صوتی چه معنی دارد؟ 

امانی همچنین با اشاره به شرایط سختی که بر زندگی مردم حاکم است، گفت: اکنون در شرایطی هستیم که قشر متوسط جامعه از بین رفته است و دارایی مردم ایران ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و سفره حق شهروندی مردم نیز کوچکتر شده است, چرا که تندروهای داخلی کشور نیز فرصت عرض اندام پیدا کرده اند. 

وی با بیان اینکه یکی از دلایل انتشار این فایل برای آسیب رساندن به مذاکرات بود، گفت: به نتیجه رسیدن مذاکرات وین باعث آسیب به منافع شخصی و فردی برخی می‌شود. شبکه تندروها احساس کردند که دولت بایدن با شعارهایی که در کارزار انتخابات داده بود و احتمال برگشت آمریکا به میز مذاکره خطرناک است.

امانی با اشاره به اینکه هر زمان در کشور در ارتباط با منافع ملی یک صدایی شکل گرفت ایران به حق خود رسید، اضافه کرد: نماینده‌های فکری جریان اصولگرایان معتقدند که مذاکره را باید اصولگرایان انجام دهند. آنها فکر می‌کنند شرایط تضمین کننده پیروزی یک جریان فکری است و می‌خواهند با حداقل رای از صندوق‌های بیرون بیایند و بعد خواسته خود را به جای خواسته مردم پیش ببرند.

 

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر