کد خبر: 107514
A
دیده بان ایران:

یک آگهی جالب در روزنامه «کیهان»/ از شما که مشت محکمی به دهان فتنه گران می زنید تشکر می کنم!/ عکس

آنطور که در کیهان آمده این کادر تشکر از اعضای شورای نگهبان به درخواست «حبیب رضا غفاریان شیرزای» درج شده است.

یک آگهی جالب در روزنامه «کیهان»/ از شما که مشت محکمی به دهان فتنه گران می زنید تشکر می کنم!/ عکس

به گزارش دیده بان ایران؛ در حالیکه دعوا و مناظره های رسانه ای درباره مصوبه جدید شورای نگهبان بین دولتی ها و نزدیکان به شورای نگهبان ادامه دارد، روزنامه کیهان در نیم تای صفحه اول روزنامه خود با چاپ یک آگهی از شورای نگهبان برای اجرای نظارت استصوابی تقدیر و تشکر کرد.

آنطور که در کیهان آمده این کادر تشکر از اعضای شورای نگهبان به درخواست «حبیب رضا غفاریان شیرزای»  درج شده است.

SSS

گفتنی است طبق آنچه در قانون اساسی و بندهای مربوط به شورای نگهبان آمده، برای این شورا هیچ‌گونه حقی برای «تصویب» مصوبه یا به عبارت بهتر «قانون‌گذاری» درنظر گرفته نشده و اساسا این شورا شأن قانون‌گذاری ندارد و تنها باید به بررسی مصوبات مجلس از جهت تطبیق با قانون اساسی و شرع و همچنین تفسیر قانون اساسی در صورت پرسش مجلس، بپردازد که اصطلاحا به استفساریه مشهور است. اما این عضو شورا برای اعلام خبر از واژه «مصوبه» و نه استفساریه استفاده کرده است. سخنان طحان نظیف مستند است به «مصوبه» شورا در سال ۹۶؛ مصوبه‌ای که شورا معتقد است «در اجرای جزء ۵ بند ۱۰ سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از جانب مقام‌معظم رهبری که «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری» را بر عهده شورای نگهبان قرار داده است» بوده. ابلاغیه رهبری هم نمی‌تواند مستمسک قانونی برای قانون‌گذاری نهادی به غیر از مجلس باشد. ابلاغیه از جنس «سیاست‌گذاری» بوده و شورای نگهبان باید آن را از طریق مجاری قانونی «اجرا» می‌کرده است.

اعضای شورا برای اجرای طرح مصوب مجلس که در دست‌انداز مجمع تشخیص مصلحت نظام گیر کرده نبوغ به خرج داده‌اند: آنها با استفاده از این که مصوبه سال ۹۶ بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبری بوده، آن مصوبه را اصلاح کرده‌اند؛ در مصوبه ۹۶، شرایط سنی «سن متناسب با انجام مسئولیت‌های ریاست جمهوری» بوده که در اصلاح مصوبه کف و سقف در نظر گرفته شده است؛ یعنی همان که مجمع تشخیص به آن ایراد گرفته بود را شورا با استفاده از این اختیار خود نظر مجلس را به کرسی نشانده است. سال ۹۵ رهبری «پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام» سیاست‌های کلی انتخاباتی را ابلاغ کرد که در آن آمده «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان». اما در این بند از سیاست‌ها، سخنی از اینکه کف و سقف سن قرار دهند گفته نشده است. البته اینکه آیا شورا می‌تواند همان «مصوبه» خود را حدود ۴ سال و بعد و یک ماه و نیم مانده به انتخابات «اصلاح» ‌کند و محدودیت‌هایی برای داوطلبین ایجاد کند، در جایی از سیاست‌های کلی ابلاغی و قانون اساسی نیامده است.

منبع: دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر