کد خبر: 107533
A

ظریف: تماس‌هایی با عربستان داشته‌ایم و امیدواریم منجر به همکاری شود/ آمادگی داریم به عنوان ناظر در انتخابات سوریه حضور داشته باشیم

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: ارتباط‌هایی با عربستان سعودی داشته‌ایم و امیدواریم این تماس‌ها از طریق همکاری‌های بعد میان ایران و عربستان نتیجه‌بخش باشند؛ برای صلح و امنیت منطقه و به ویژه یمن که از فاجعه انسانی عظیمی رنج می‌برد.

ظریف: تماس‌هایی با عربستان داشته‌ایم و امیدواریم منجر به همکاری شود/  آمادگی داریم به عنوان ناظر در انتخابات سوریه حضور داشته باشیم

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات سوریه در دمشق به سر می‌برد امروز (چهارشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با «بشار الاسد» رئیس جمهور و «فیصل المقداد» همتای سوری خود در جمع خبرنگاران گفت: از دولت و مردم سوریه برای مهمان‌نوازی گرم و صمیمانه قدردانی و پیشاپیش عید سعید فطر را تبریک می‌گویم.

وی افزود: امروز در دیدار با آقای بشار الاسد و فیصل المقداد وزیر خارجه موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی را پیگیری کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اهمیت انتخابات آینده در سوریه موضوع مشترک ایران و سوریه است که در این زمینه اعتقاد داریم این انتخابات برای صلح، ثبات و امنیت و پیشرفت در سوریه اهمیت بسیار زیادی دارد.

*  آمادگی داریم به عنوان ناظران این انتخابات در آن حضور داشته باشیم

ظریف گفت: آمادگی داریم به عنوان ناظران این انتخابات در انتخابات حضور داشته باشیم و امیدواریم مردم سوریه با حضورشان در این انتخابات آینده خود و نظم و امنیت در سوریه را تضمین کنند.

* معلوم است که اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل با مقاومت روبرو خواهد شد

وزیر امور خارجه بیان کرد: امروز همچنین در مورد وضعیت در قدس شریف و فلسطین و شکسته شدن هیمنه رژیم صهیونیستی در کنار جنایات این رژیم و اهمیت جامعه بین‌المللی از مردم فلسطین صحبت کردیم.

وی اظهار داشت: درباره وضعیت در مناطق اشغالی و احتمال شدت گرفتن وضعیت صحبت کردیم. معلوم است که اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل با مقاومت روبرو خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: این وظیفه جامعه بین‌المللی است که با مداخله مانع ادامه تجاوزات اسرائیل شود.

* امروز سرکنسولگری ایران را در حلب افتتاح خواهیم کرد

ظریف ادامه داد: یک خبر بسیار مهم هم دارم که با موافقت بشار الاسد و وزارت خارجه سوریه امروز سرکنسولگری خودمان را در حلب افتتاح خواهیم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: امیدوارم این اقدام باعث گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین ایران و سوریه شود.

* مناسبات تهران و ریاض

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره روابط ایران و عربستان اعلام کرد: ما آماده‌ایم و پیش از این نیز هم آماده برقراری مناسبات نزدیک با عربستان سعودی بودیم. قطعا برادران سوری ما نیز همیشه از همکاری در جهان عرب استقبال کرده‌اند و ما نیز همین رویکرد را داریم.

ظریف یادآور شد: تماس‌هایی با عربستان داشته‌ایم و امیدواریم این تماس‌ها به همکاری بیشتر بین ایران و عربستان برای صلح و ثبات در منطقه و به خصوص یمن که در حال حاضر از فاجعه انسانی در رنج هستند، بینجامد.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه همچنین در بدو ورود به دمشق در جمع خبرنگاران گفته بود: شرایط بسیار ویژه‌ای داریم و قرار بود در آستانه انتخابات سوریه سفری به این کشور داشته باشم و با دوستان سوریه درباره این واقعه مهم صحبت کنیم. متاسفانه اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی که از روز جهانی قدس شدت گرفته و اتفاقات کم سابقه‌ای در مسجد الاقصی و سرزمین‌های اشغالی و بمباران غزه اتفاق افتاده، شرایط بسیار وخیمی را در منطقه ایجاد کرده است و سوریه به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز محور مقاومت در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد.

ظریف افزود: علاوه بر گفت‌وگوهای ما درباره انتخابات سوریه و حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت و مردم سوریه چه در مسیر بازسازی و چه در مسیر مبارزه با تروریسم با آقای بشار اسد، فیصل المقداد وزیر خارجه و سایر دوستان سوری و دوستان فلسطینی درباره وضعیت کنونی فلسطینی اشغالی هم صحبت خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه ایران در هفته‌های گذشته و در چارچوب دیپلماسی رمضان به قطر، عراق، کویت و عمان سفر و با مقامات این کشورها دیدار و در خصوص مسائل دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی پرداخته بود.

آنگونه که ظریف در پست اینستاگرامی امروز به آن اشاره کرده قرار است سفری چند روزه به منطقه و اروپا داشته باشد.

 
منبع: فارس

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر