کد خبر: 109242
A

اسماعیل گرامی مقدم: آقای مهرعلیزاده ۱۰ امضای لازم برای معرفی به جبهه اصلاحات را به دست نیاورده بود

عضو نهاد اجماع ساز گفت: «هم آقای مهرعلیزاده و هم آقای همتی قابلیت این را دارند که برنامه‌هایشان را در جبهه اصلاحات مطرح کنند و در نهایت اصلاح‌طلبان تصمیم می‌گیرند. تا اینجای کار می‌شود به قطعیت گفت که ما با هرگونه روش صفر و صدی مخالفیم، ما با اندیشه‌های بسته مشکل داریم و نمی‌خواهیم در فضایی قرار بگیریم که حتی به سخن کسی گوش ندهیم. ما می‌توانیم به سخنان آقایان مهرعلیزاده و همتی گوش دهیم اما تعهدی به کسی نداده‌ایم که اگر برنامه‌هایتان را شنیدم الزاما باید از شما حمایت کنیم.»

اسماعیل گرامی مقدم: آقای مهرعلیزاده ۱۰ امضای لازم برای معرفی به جبهه اصلاحات را به دست نیاورده بود

به گزارش دیده بان ایران؛ اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، از اعضای نهاد اجماع‌ساز و سخنگوی حزب اعتماد ملی درباره احتمال حمایت اصلاح طلبان از نامزدی «محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی» گفت: «ما اصلاح‌طلببان همواره اهل گفت‌وگو بوده‌ایم و هستیم و این هم ریشه در اندیشه آقای خاتمی دارد تا حدی که ایشان می‌گوید زنده‌باد مخالف من. این سخن یعنی حتی می‌شود سخنان مخالفان را هم شنید و درباره‌اش فکر کرد؛ چه رسد به فردی که به هر حال اصلاح‌طلب بوده است و در اصلاح‌طلب بودنش تردیدی نیست. اکنون آقایان مهرعلیزاده و همتی یکی از سابقون اصلاحات و یکی نزدیک به اصلاح‌طلبان هستند. و هیچ ایرادی ندارد نهاد اجماع‌ساز درباره آنها بحث کند و شرایطشان را ارزیابی کند».​​

او ادامه داد: «اینکه آقای مهرعلیزاده خواسته است که برنامه‌هایش شنیده شود، اصلا درخواست عجیبی نیست. درخواست او به رأی گذاشته می‌شود و تصور نمی‌کند دلیلی برای شنیده‌نشدن برنامه‌هایش وجود داشته باشد».

این فعال سیاسی درباره موضع حزب اعتمادملی در مواجهه مهرعلیزاده بیان کرد: «همان‌طور که آقای حضرتی هم گفت، حزب اعتمادملی درحال رصد وضعیت نامزدهاست و اصلا این‌طور نیست که ما خودمان را در شرایطی محدود قرار دهیم و بگوییم همه‌چیز برایمان تمام شده است. اعتمادملی مشغول ارزیابی اوضاع است و به هر نتیجه‌ای برسد، نظرش را به جبهه اصلاحات می‌گوید تا کمکی در جمع‌بندی نهایی باشد. هدف اولیه و اصلی اعتمادملی بعد از تحقق منافع ملی حفظ انسجام جبهه‌ای میان اصلاح‌طلبان است».

او در پاسخ اینکه آیا وجود اینکه مهرعلیزاده جزو لیست 14نفره نهاد اجماع‌ساز نبوده است، آیا احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از او وجود دارد یا نه، اظهار کرد: «آقای مهرعلیزاده از ابتدا متقاضی ارائه برنامه‌هایش بود که باید می‌توانست 10امضا برای معرفی به جبهه اصلاحات به دست آورد که 9رأی به دست آورد. حالا او رفت و در انتخابات ثبت نام کرد و تأییدصلاحیت هم شد. به هر حال او از ابتدا سعی خود را برای اینکه از مسیر نهاد اجماع‌ساز معرفی شود را به کار گرفت؛ از سوی دیگر او یک اصلاح‌طلب است و مگر می‌شود گفت که معاون و استاندار دولت آقای خاتمی نبوده است؟»

او درخصوص اینکه سرانجام اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت می‌کنند یا خیر، تصریح کرد: «هم آقای مهرعلیزاده و هم آقای همتی قابلیت این را دارند که برنامه‌هایشان را در جبهه اصلاحات مطرح کنند و در نهایت اصلاح‌طلبان تصمیم می‌گیرند. تا اینجای کار می‌شود به قطعیت گفت که ما با هرگونه روش صفر و صدی مخالفیم، ما با اندیشه‌های بسته مشکل داریم و نمی‌خواهیم در فضایی قرار بگیریم که حتی به سخن کسی گوش ندهیم. ما می‌توانیم به سخنان آقایان مهرعلیزاده و همتی گوش دهیم اما تعهدی به کسی نداده‌ایم که اگر برنامه‌هایتان را شنیدم الزاما باید از شما حمایت کنیم. آنها می‌توانند برنامه‌هایشان را مطرح کنند و اعضای جبهه اصلاحات هم به حمایت یا عدم حمایت از آنها رأی دهند و اگر دوسوم آراء مبنی بر حمایت بود، مورد حمایت جبهه اصلاحات ایران قرار می‌گیرند».

گرامی‌مقدم در پایان درباره اینکه آیا حمایت از یکی از دو نامزد اصلاح‌طلب موجود در شرایطی که هنوز سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان رغبتی به شرکت در انتخابات ندارد، خطر شکست اصلاح‌طلبان را به وجود نمی‌آورد، گفت: «من به عنوان یک فعال سیاسی که به طور حرفه‌ای سیاست را دنبال می‌کنم، می‌گویم که سیاست عرصه تصمیمات هیجانی نیست. اگر اصلاح‌طلبان به نتیجه برسند که از فردی حمایت کنند و همه سرمایه اجتماعی‌شان برای او به میدان بیاورند ممکن است مانند سال92 پیروز شود. حالا می‌گویید اگر حمایت شد و شکست خوردید چه می‌شود؟ می‌گویم هیچی. شکست هم بخشی از انتخابات است و یک بار پیروز می‌شویم و یک بار شکست می‌خوریم و امید به انتخابات‌های بعدی خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم در انتخابات‌های بعدی رأی مردم را به دست بیاوریم. همین دو سال بعد انتخابات مجلس است؛ بنابراین اصلاح‌طلبان فعلا مشغول ارزیابی هستند و می‌بینند که برای نامزدی موجی ایجاد می‌شود یا نه تا بر اساس نظر مردم تصمیم بگیرند».

منبع: نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر