کد خبر: 109562
A

آیتی: جبهه اصلاحات نباید فریب «کارگزاران سازندگی» را بخورد و وارد بازی انتخاباتی شود

نماینده دوره ششم مجلس گفت: من پیش بینی می کنم جبهه اصلاحات تا انتها بصورت ناظر و تماشاچی باقی می ماند و وارد بازی یکطرفه نمی شود. اگر جبهه اصلاحات وارد این بازی شود جزو اشتباهات تاریخی این جبهه محسوب می شود. کارگزاران چون از آقای همتی حمایت می کند و آقای همتی هم از نظر نظرسنجی آمار وی کمی بالا رفته ممکن است کارگزاران جبهه اصلاحات را تحریک کند و آنها را تشویق کند که وارد این بازی یکطرفه شوند. اگر جبهه اصلاحات فریب کارگزاران را بخورد و وارد بازی شود قطعاً بازنده است و به ضرر جبهه اصلاحات تمام می شود.

آیتی: جبهه اصلاحات نباید فریب «کارگزاران سازندگی» را بخورد و وارد بازی انتخاباتی شود

به گزارش دیده بان ایران؛ مهدی آیتی، نماینده دوره ششم مجلس درباره مناظره اول بین کاندیدای ریاست جمهوری گفت: این مناظره شبیه مناظره های دوره های قبل بود یعنی تفاوتی با مناظره های دوره های قبل نداشت و مجری مناظره را شاهد بودیم که غیرفعال بود. مجری مناظره غیر از این که گوی ها را باز می کرد و شماره ها را می خواند نقشی نداشت در حالی که وقتی مناظره زنده است و پویا است نقش اصلی را مجری بازی می کند. این نشان می دهد مناظره جنبه دیکته شده و کلیشه ای و تکراری دارد و این یکی از معایب این مناظره بود.

وی ادامه داد: متاسفانه مناظره گرم و زنده ای نبود و کلیشه ای و دیکته شده بود. یک بدی مناظره این است که در آن حرف های کلی بیان می شود. هم سوالاتی که از کاندیداها می شد سوالات خیلی کلی بود و هم جواب هایی که بیان می کردند کلی بود در نتیجه آن راهگشا نیست. نه درست مشکلات طراحی می شود و نه درست راه حل و راهکار پیشنهاد می شود. کلی سوال می شود و کلی جواب داده می شود و چیزی هم گیر مردم نمی آید. شاید مردم دچار تردید می شوند که این کاندیداها چه مشکلی از مملکت را حل می کنند.

آیتی در ادامه تصریح کرد: یک بخش دیگر که جزو معایب مناظره بود این بود که در مناظره ها دعواهای شخصی اتفاق می افتد. کسانی که کاندیدا برای ریاست جمهوری می شوند قبل از این که به مسائل شخصی خود فکر کنند باید به منافع ملی فکر کنند و به مردم و حقوق انها فکر کنند. ما شاهد هستیم به جای این که کاندیداها به حقوق اساسی، قانون اساسی و حقوق مردم توجه کنند در دعواهای شخصی وارد می شوند و همدیگر را متهم می کنند و از چهارچوب اخلاق اسلامی و تقوای الهی خارج می شوند. شاهد هستید افراد به هم تهمت می زنند و غیبت می کنند.

او در پاسخ به این سوال، خیلی ها بر این باور هستند کاندیداها آمادگی لازم را برای مناظره نداشتند اظهار داشت: مشخص است که کاندیداها آمار و ارقام و اطلاعات کارشناسی را در اختیار ندارند. پاسخ های کلی ارائه می دهند و همگی ادعا می کنند ما می خواهیم مشکلات کشور را حل کنیم. این که می گوییم حل می کنیم اگر راه حل را بخواهند کارشناسی شده نیست یعنی فرصت نکردند این مسائل را با مشاوران خود در میان بگذارند. در قسمت هایی از مناظره دیدیم برخی اعداد و ارقامی نشان دادند اما کلاً مناظره از این جهت هم ضعیف بود. از این جهت که وارد بحث ها و دعواهای شخصی شده بود و بعد بی اخلاقی و بداخلاقی و حرف های زشت داشت که اصلاً خوب نبود اما شاید مناظره از این جهت نقطه مثبت داشت که انتظاراتی که از برخی افراد داشتید در حد انتظار خود ظاهر نشدند و برعکس کسانی که از آنها انتظار نداشتید خوب ظاهر شدند.

وی ادامه داد: در نظرسنجی های قبل و بعد از مناظره اگر مقایسه ای کنید شاهد هستید آقای همتی و آقای مهرعلیزاده بعد از مناظره درصد آرای بالاتری کسب کردند در حالی که حتماً مناظره به ضرر آقای زاکانی بود به دلیل این که بیشتر از همه بی اخلاقی کرد همچنین آقای رئیسی مرد مناظره نیست. در دوره قبل هم که آقای رئیسی با آقای روحانی با هم مناظره می کردند آقای روحانی غلبه داشت و بر آقای رئیسی پیروز می شد. آقای رئیسی توان مناظره ندارد در حالی که هیچ کسی انتظار نداشت آقای همتی این میزان خوب از خود دفاع کند و بالا بیاید.

آیتی در پاسخ به این پرسش، قبل از آغاز مناظره همتی و مهرعلیزاده بیانیه داده بودند و اعلام آمادگی براینکه آماده حضور در جلسات مجمع اصلاحات هستند ولی تا به امروز ظاهرا این درخواست بی جواب مانده است تصریح کرد: بیانیه ای که خانم آذر منصوری از طرف جبهه اصلاحات بعد از اینکه  ۷نفر اعلام شدند صادر شد در آن جبهه اصلاحات ایران نهاد بیان کرد ما گزینه و کاندیدا نداریم. آقای بهزاد نبوی هم بعداً اعلام کرد در دام این برنامه مهندسی انتخابات نمی افتیم و کاندیدا نداریم. بیانیه رسمی جبهه اصلاحات این است که کاندیدا و گزینه ندارند و الان اگر گزینه ای معرفی کنند به اعتبار و حیثیت جبهه اصلاحات آسیب می رساند. من پیش بینی می کنم جبهه اصلاحات تا انتها بصورت ناظر و تماشاچی باقی می ماند و وارد بازی یکطرفه نمی شود. اگر جبهه اصلاحات وارد این بازی شود جزو اشتباهات تاریخی این جبهه محسوب می شود. کارگزاران چون از آقای همتی حمایت می کند و آقای همتی هم از نظر نظرسنجی آمار وی کمی بالا رفته ممکن است کارگزاران جبهه اصلاحات را تحریک کند و آنها را تشویق کند که وارد این بازی یکطرفه شوند. اگر جبهه اصلاحات فریب کارگزاران را بخورد و وارد بازی شود قطعاً بازنده است و به ضرر جبهه اصلاحات تمام می شود.

منبع: مدارا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر