کد خبر: 109719
A

کنعانی مقدم: برخی نامزدهای حاضر در مناظره «کبریت بی خطر» هستند/ مناظره ها یک نوع «دادگاه علنی» است

فعال سیاسی اصولگرا گفت: به نظر می رسد مناظره ها دادگاه علنی بود که همه آقایان در این دادگاه آمده بودند تا نظام ریاستی حاکم بر کشور را محاکمه کنند چون نشان میداد ساختار نظام ریاستی یعنی تعیین رئیس جمهور برای ریاست کشور نقش دارد و هر کسی رئیس جمهور شود همین خواهد بود اما در نهایت به عنوان مفسد تحت تعقیب قرار می گیرد یا جزو کسانی است که مورد غضب قرار می گیرد.

کنعانی مقدم: برخی نامزدهای حاضر در مناظره «کبریت بی خطر» هستند/ مناظره ها یک نوع «دادگاه علنی» است

به گزارش دیده بان ایران؛ حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا درباره مناظره صورت گرفته بین نامزدها گفت: مناظره نبود بلکه منازعه بود. به نظر می رسد دادگاه علنی بود که همه آقایان در این دادگاه آمده بودند تا نظام ریاستی حاکم بر کشور را محاکمه کنند چون نشان میداد ساختار نظام ریاستی یعنی تعیین رئیس جمهور برای ریاست کشور نقش دارد و هر کسی رئیس جمهور شود همین خواهد بود اما در نهایت به عنوان مفسد تحت تعقیب قرار می گیرد یا جزو کسانی است که مورد غضب قرار می گیرد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد باید در بحث نظام پارلمانی و بحث نخست وزیری به عنوان کسی که مجری کشور خواهد بود بحث جدی را داشته باشیم. نکته دیگر این است که از دوستان برای اثبات خود دنبال نفی دیگران بودند که این از نظر اخلاق سیاسی و اخلاق اسلامی و حرفه ای این مشکل و نحوه برخورد پسندیده نیست.

کنعانی مقدم براین باور است: نامزدها باید عقبه سیاسی خود را در ابتدا برای مردم آشکار کنند. پدرخوانده هایی که این افراد را حمایت می کنند مشخص شوند. جریانات سیاسی که اینها را حمایت می کنند و الان لیست دادند و ستاد زده اند، مشخص شوند. اگر اصولگرا هستند بگویند اصولگرایان چه حرفی دارند و مفهوم کار آنها چیست و دنبال چه چیزی هستند و اگر اصلاح طلب هستند به همین منوال پیش بروند و اگر کارگزارانی هستند بیان کنند و عقبه سیاسی آنها را بیان کنند. مردم باید این نامزدها را از عقبه سیاسی آنها بفهمند و اگر عقبه سیاسی ندارند و مستقل هستند به نظر می رسد از الان خود را از گردونه رقابت خارج کردند. کسی نمی تواند ادعای ریاست جمهوری کند و عقبه سیاسی نداشته باشد.

او با اشاره به فضای صداوسیما و مدیریتش در مناظره ها پاسخ داد: اشتباه صداوسیما این بود که ابتدا مسائل اقتصادی را بیان کرد. مسائل اقتصادی برنامه ای است. با شعار دادن و فحش دادن درست نمی شود. ابتدا نامزدها باید عقبه سیاسی خود را تشریح می کردند تا مردم بفهمند چه کسی هستند. شناسنامه سیاسی آنها چیست و از سوی چه کسانی حمایت می شوند؟ هر یک برنامه اقتصادی را در جلسات بعدی مطرح کنند. نه این که در این مناظره همدیگر را محاکمه کنند و از همدیگر امان نامه بخواهند. این رفتار سیاسی درستی نیست. حتی در مناظره دوم به همین شکل بود فرقی چندانی با مناظره اول نداشت.

وی در پاسخ به این پرسش که بسیاری عنوان می کردند آقای جلیلی پوششی آقای رئیسی است و برخی برعکس این را اذعان داشتند. گفت: سه تیپ آدم در این مناظره ها بودند. کسانی که عزم خود را جزم کردند که بیایند و پست ریاست جمهوری را کسب کنند که یکی قدرت را برای قدرت و یکی برای خدمت می خواهد. مردم باید قضاوت کنند که اینها کدام تیپ هستند. یکسری کبریت بی خطر هستند که بودن و نبودن آنها در این مناظره ها بیشتر جنبه نمایشی دارد. برخی می دانند هیزم انتخابات هستند و آمده اند بسوزند و انتخابات را گرم کنند. به نظر می رسد هر ۵ اصولگرا و انقلابی در یک سنگر قرار دارند و هر یک به خطر بیفتند دیگری می آید و برای دفاع از آن ورود می کند.

کنعانی مقدم در پایان خاطر نشان کرد: اگر نقد دولت در این مناظره ها باشد اشکالی ندارد ولی یک طرفه به قاضی رفتن و محکوم کردن بدون این که مجرم اصلی که دولت است، بتواند از خود دفاع کند برای رسانه ملی ما زیبنده نیست و اگر بخواهند وقت بدهند تا آنها بیایند و دیدگاه های خود را مطرح کنند که ۸ سال تریبون در اختیار دارند و هر روز آقای روحانی سخنرانی کرده و دفاع داشته است. به نظر می رسد بهترین کار این است که برنامه ها طوری باشد که افراد برنامه خود را برای مردم ارائه کنند و این که به مناقشات سیاسی ورود کنند قاعدتاً هر حمله ای یک دفاع دارد و هر گونه حمله ای باعث مناقشه در مناظره می شود.

منبع: مدارا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر