کد خبر: 110311
A

چاره‌ای جز پذیرش FAFT نداریم

دبیر خانه اقتصاد ایران اظهار داشت: چاره‌ای نداریم جز اینکه FATF را بپذیریم. FAFT از عدم عضویت ما ضرر نمی‌کند، این ما هستیم که ضرر می‌کنیم. ۱۸۶ کشور عضو FATF هستند و مشکلی هم ندارند، ما که عضو نیستیم از معاملات بین المللی و نقل‌ و انتقالات بانکی منع شده و زیان می‌بینیم.

چاره‌ای جز پذیرش FAFT نداریم

به گزارش دیده بان ایران؛ مسعود دانشمند در مورد لزوم پذیرش FATF اظهار کرد: FATF یک کارگروه بین‌المللی است که برای شفافیت‌های مالی به وجود آمده است. همه کشورهای دنیا به جز دو سه کشور عضو این سازمان جهانی هستند. این نهاد جهانی تکلیف می‌کند که نقل‌ و انتقالات پولی و مالی باید به چه گونه‌ای و به چه میزان باید شفافیت داشته باشد.

 

وی افزود: از آنجا که بیشتر کشورهای دنیا عضو FATF شدند ما نیز باید عضو شویم، تا الان هم که این کار را نکرده‌ایم زیان دادیم. کشورهایی که عضو FATF مجاز نیستند با کشورهای غیر عضو همکاری اقتصادی داشته باشند مگر اینکه این کشورها بتوانند شفافیت مالی خود را طبق استانداردهای FATF نشان دهند.

 

 

دبیر خانه اقتصاد ایران تصریح کرد:‌ اینکه ما استانداردهای FATF را قبول داریم یا خیر یک مقوله است ولی موضوع مهم این است که ۱۸۷ کشور عضو FAFT هستند و ما عضو نیستیم و در حال زیان هستیم. تنها کشورهای غیرعضو ایران و کره شمالی هستند، ما که نمی‌توانیم FATF را تغییر دهیم یا با آن قهر کنیم. FATF اجباری برای پذیرش ما ندارد اما می‌گوید کشورهای عضو مجاز به معامله یا تعامل بانکی با غیرعضوها مجاز نیستند. اینها باعث محدودیت‌های مالی برای کارهای تجاری ایران و سایر کشورهای دنیا می‌شود.

 

وی با اشاره به اهمیت FATF در معاملات بین‌المللی گفت: فرض کنید معجزه شد و صبح فردا آمریکایی‌ها همه تحریم‌های ما را لغو کردند، بازهم در صورت صادرات ما نمی‌توانیم مثلا پول نفت خود را بگیریم. کشوری که نفت ما را خریداری می‌کند می‌گوید پول شما را نگه می‌داریم تا FAFT اجازه پرداخت پول را بدهد.

 

دانشمند اضافه کرد: بنابراین نمی‌توانیم پول کالاهای صادراتی خود را بگیریم و به تبع آن نمی‌توانیم کالا بخریم یا باید آن را از طریق واسطه‌ها و با قیمت بیشتری خریداری کنیم تا به واحدهای تولیدی برسانیم که چرخ تولید بچرخد و کارگر بیکار نشود. همچنین اگر ادامه پیدا کند بر این تک تک راه‌هایی که با آنها خارج از FATF معامله می‌کنیم را می‌بندند.

 

وی در ادامه با تاکید بر لزوم فوریت پیوستن به FATF گفت: میزان فوریت تصویب FATF به قدری است که اگر ۶ سال پیش آن را تصویب می‌کردیم بهتر از ۵ سال پیش بود؛ الان که فوریت آن به شدت زیاد شده است. زمانی ما فقط گفت‌وگو می‌کردیم، زمانی وارد لیست خاکستری شدیم اما الان دو سال است که ما در لیست سیاه هستیم. دیگر هیچ معامله‌ای با ما نمی شود مگر اینکه عضو FATF شویم.

 

دانشمند خاطرنشان ساخت: چاره‌ای نداریم جز اینکه FATF  را بپذیریم. FAFT از عدم عضویت ما ضرر نمی‌کند این ما هستیم که ضرر می‌کنیم. ۱۸۶کشور عضو FATF هستند و مشکلی هم ندارند اما ما که عضو نیستیم از معاملات بین المللی و نقل‌ و انتقالات بانکی منع شده و زیان می‌کنیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر