کد خبر: 110884
A

میرلوحی: نظارت استصوابی دودمان انتخابات را به باد داده است/ با این روند باید انتخابات را جمع کرد/ سپاه از ما گله دارد چون ۱۰هزار میلیارد طلب شورای شهر را از آن‌ها پس گرفتیم

عضو شورای شهر تهران گفت: سپاه از ما گله دارد چراکه ما میدانی که در اختیار آن‌ها بود گرفتیم و ۱۰هزار میلیارد طلب شورای شهر را از آن‌ها پس گرفتیم لذا مشخص است آن‌ها نسبت به ما دلگرم نیستند. یا صداوسیما با شورای پنجم همکاری نکرد، قوه قضائیه هرچه توانست برای دوره قبل از ما در شورای شهر ایجاد مصونیت کرد اما برای شورای پنجم از یک خدا قوت دریغ کرد، درحالی‌که کارهای شورای شهر پنجم درخصوص انضباط مالی، شفافیت و فساد در هیچ نهادی در کشور مانند نداشت.

میرلوحی: نظارت استصوابی دودمان انتخابات را به باد داده است/ با این روند باید انتخابات را جمع کرد/ سپاه از ما گله دارد چون ۱۰هزار میلیارد طلب شورای شهر را از آن‌ها پس گرفتیم

به گزارش دیده بان ایران؛ نتایج انتخابات شوراهای شهر مشخص شد. نتایجی که شباهت زیادی به انتخابات ریاست‌جمهوری دارد. در تعدادی از شهرها مانند کرج آرای باطله از نفر اول شوراها بیشتر رای آوردند و در برخی دیگر از شهرها آرای باطله در جایگاه دوم ایستادند، این اتفاق در تهران هم افتاد. همچنین تعداد رای نفر اول تهران در انتخابات شورای ششم اختلاف فاحشی با انتخابات شورای پنجم پایتخت دارد. اگر در سال ۱۳۹۶ محسن هاشمی با ۱میلیون و ۷۵۶هزار وارد ساختمان بهشت شد اما حالا مهدی چمران به‌عنوان سرلیست ائتلاف اصولگرایان با کمتر از پانصد هزار رای نفر اول شده است. این درحالی‌ست که میانگین رای برای اعضای شورای شهر پنجم در پایتخت یک میلیون و دویست هزار رای بود.

اما درخصوص چرایی وضعیت ایجاد شده محمود میرلوحی عضو فعلی شورای شهر تهران گفت: «دامنه نظارت استصوابی گسترش پیدا کرد و این‌بار به انتخابات شوراها رسید و سبب شد این انتخابات از حالت رقابتی خارج شود. نکته دوم این است که انتخابات شوراها تحت تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری است. بنابراین وقتی از ۲۳میلیون ۸۰۰ رای آقای روحانی در دوره قبل، این دوره مشارکت نداشتند سبب این اتفاق شد. به‌هرصورت گروهی در انتخابات رای باطله دادند، گروهی از طبقه متوسط پای صندوق رای نیامدند و بخشی هم جزو همان گروه آبان ۹۸ بودند که علیرغم قول و وعده نامزدها احساس می‌کنند این صندوق‌های رای مسائل آن‌ها را حل نمی‌کند. این میزان از مشارکت نشان می‌دهد مردم وعده‌های نامزدها را باور نکردند و عمده رای اصلاح‌طلبان هم همین گروه‌ها هستند.»

وی با اشاره به رای نیاوردن لیست جمهور در انتخابات شورای شهر تهران بیان کرد: «این مسئله قابل پیش‌بینی بود. بخشی از دوستان تصمیم‌ گرفتند وقتی در ریاست‌جمهوری نامزدی وجود ندارد برای مجلس و شوراها نامزد معرفی کنند، بنابراین لیست جمهور اعلام شد آن هم برای این‌که ما یک فاصله‌ای با تحریم انتخابات داشته باشیم. اما آن‌چه مسلم است این‌که رای جریان اصلاحات و آرای خاکستری در کنار کسانی‌که از حیث اقتصادی خیلی آسیب دیدند و نارضایتی دارند حاضر نشدند رای بدهند. نظرسنجی‌ها هم نشان میداد این گروه در تصمیم خودشان جدی هستند و پای صندوق آوردن این گروه کار ساده‌ای نبود.»

میرلوحی تصریح کرد: «در همه شهرها به‌خصوص در مراکز استان‌ها مشارکت در انتخابات شوراهای شهر پایین بود. امسال در مرکز استانی داریم که ۹هزار نفر در انتخابات مشارکت کردند. به‌صورت کلی آرای مراکز استان‌ها به یک چهارم رسیده است، حتی رای اصولگراها هم کمتر شده است. رای آقای چمران در تهران از نوبت قبل خودشان در دوره چهارم ۲۰۰هزار نفر کمتر شده است، درواقع امسال یک انتخابات حقوقی برگزار شد، به‌هرصورت از حیث حقوقی این افراد راه یافته به شورا نماینده مردم هستند اما از حیث مشارکت باید مورد توجه قرار بگیرد چراکه پیام‌های فراوانی در رای‌ها وجود دارد. حضرات باید بدانند که رای حق‌الناس است با این روند یا باید انتخابات را جمع کرد یا اگر بنا است انتخابات همچنان برقرار باشد باید بدانیم که نظارت استصوابی دودمان انتخابات را به باد داده و باید فکر دیگری برای آن داشت.»

وی ادامه داد: «سه نتیجه از این انتخابات می‌شود گرفت. یک این‌که براندازها به حاشیه رفتند. دو این‌که اصولگرایان با همه تلاشی که دارند ناتوان از جذب رای هستند و سه این‌که جریان اصلاحات همچنان مخاطب آرای خاکستری است اما به‌شرط این‌که بتواند حرف‌ها و مسائل جدیدی مطرح کند تا این گروه قانع شوند. همچنین جواب رای‌های باطله به شورای نگهبان این بود که درست است شما توانستید انتخابات را از حالت رقابیت خارج کنید اما ما با این قدام پیام خودمان را به شما رساندیم.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش که با ورود تیم آقای چمران در شورای شهر تهران روند مدیریت شهری را در آینده چگونه بررسی می‌کنید بیان کرد: «اول من باید بگویم که دستگاه‌ها با شورای پنجم همکاری نکردند. سپاه از ما گله دارد چراکه ما میدانی که در اختیار آن‌ها بود گرفتیم و ۱۰هزار میلیارد طلب شورای شهر را از آن‌ها پس گرفتیم لذا مشخص است آن‌ها نسبت به ما دلگرم نیستند. یا صداوسیما با شورای پنجم همکاری نکرد، قوه قضائیه هرچه توانست برای دوره قبل از ما در شورای شهر ایجاد مصونیت کرد اما برای شورای پنجم از یک خدا قوت دریغ کرد، درحالی‌که کارهای شورای شهر پنجم درخصوص انضباط مالی، شفافیت و فساد در هیچ نهادی در کشور مانند نداشت.»

وی ادامه داد: «ما درشورای پنجم از ابتدا گفتیم یکسری از کارها را انجام نمی‌دهیم و در مقابل کارهای دیگری انجام خواهیم داد، یعنی همان‌طورکه گفته‌ بودیم با فساد مبارزه و شفافیت ایجاد می‌کنیم، شورای پنجم گفته بود شهر فروشی و باغ فروشی نمی‌کند، معتقدم جریان مقابل که به‌شورای شهر برگرشته است دیگر نمی‌تواند کارهای گذشته خود را تکرار کند، چون شورای شهر پنجم تهران درب خیلی از جیب‌ها را دوخت و جیب‌های قبلی را باز کرد و اموال عمومی را از آن‌ها پس گرفت. لذا ما با سربلندی داریم شورای پنجم را ترک می‌کنیم. رقبای ما مجبورند اشکالاتی که در گذشته شورا داشتند و منکر آن شدند را اعتراف کنند.»

میرلوحی بیان کرد: «شورای شهر جدید با توجه به شفافیتی که شورای پنجم نهادینه کرده است نمی‌توانند کار‌هایی که درگذشته انجام شد را مجدد انجام دهند. ضمن این‌که مثلاً اگر بخواهند باغ فروشی کنند دیگر کسی به آن‌ها این اجازه را نمی‌دهد، خود مردم با اطلاع‌رسانی‌هایی که انجام می‌دهند جلوی آن‌ها را می‌گیرند چراکه امروز فضای مجازی گستره شده و هرکس با تلفن همراه خودش یک خبرگزاری است. دوستانی به من می‌گویند با آمدن تیم جدید در شورای شهر تهران همه چیز مانند کش به جای خودش برمی‌گردد اما من گمان می‌کنم با توجه به اقدامات شورای پنجم دیگر همه چیز قابل بازگشت نیست، این‌که فکر کنیم مجدد املاک نجومی شکل بگیرد من گمان نمی‌کنم.»

 

منبع: صبح ما

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر