کد خبر: 112480
A

حمایت دیپلمات انقلابی از حضور طالبان در قدرت/ ظهره وند: دولت افغانستان می‌تواند طالبان را مجاب کند که در قدرت سهیم شود/ طالبان هم این پیشنهاد را رد نخواهند کرد

سفیر اسبق ایران در افغانستان که به دولت انقلابی ابراهیم رئیسی نزدیک است در خصوص پیشنهاد مذاکره دولت افغانستان به طالبان گفت: این پیشنهاد می‌تواند به طور عمده کمک کننده به دیپلماسی و میدان طالبان باشد و این گروه یک وجهه بین المللی به عنوان گروهی که آماده مفاهمه و مذاکره است را از خود به تصویر خواهد کشید.

حمایت دیپلمات انقلابی از حضور طالبان در قدرت/ ظهره وند: دولت افغانستان می‌تواند طالبان را مجاب کند که در قدرت سهیم شود/ طالبان هم این پیشنهاد را رد نخواهند کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ سفیر اسبق ایران در افغانستان که به دولت انقلابی ابراهیم رئیسی نزدیک استاز حضور طالبان در قدرت حمایت کرد. 

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسائل افغانستان در خصوص پذیرش پیشنهاد دور جدید مذاکرات بین الفغان از سوی دولت افغانستان به طالبان گفت: عبدالله عبدالله رئیس هیئت اجرایی افغانستان پذیرش پیشنهاد مذاکرات از سوی طالبان را فرصتی برای دولت افغانستان تلقی کرده، چون در شرایطی که طالبان در حال پیش روی در افغانستان است پذیرش دور جدید مذاکرات بین الفغان می‌تواند گامی باشد که روند پیشروی طالبان در شهر‌های مختلف افغانستان را متوقف کند.

وی ادامه داد: براین اساس در حالی که طالبان شرایط حضور در مذاکرات را پذیرفته است دولت افغانستان می‌تواند طالبان را مجاب کند که در قدرت سهیم شود از طرف دیگر طالبان نیز این پیشنهاد را قطعا رد نخواهد کرد.

ظهره وند در خصوص استدلال خود پیرامون پذیرش موضوع مذاکره از سوی طالبان گفت: اساسا مذاکره برای طالبان یک بخش کمک کننده دیپلماتیک به صحنه میدان است.

این کارشناس مسائل افغانستان افزود: در عین اینکه مذاکرات می‌تواند پوششی برای پیشرفت‌های میدانی طالبان باشد طرف مقابل (یعنی دولت افغانستان) را در امیدواری و حیرت نگه می‌دارد و از این رهگذر دولت افغانستان عملا منفعل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این روند به سود طالبان هم در میدان و هم در دیپلماسی خواهد بود گفت: با پذیرش طرح مذاکره طالبان یک وجهه بین المللی از خود ارایه می‌دهد که بیانگر آن است که ما برای مفاهمه و مذاکره نیز آماده ایم، اما مواضع طالبان حکایت از ان دارد که اتفاق خاصی در رویه و عملکرد آن‌ها رخ نداده است.

ظهره وند در خصوص جزییات مفاد مذاکرات بین الفغان گفت: احتمالا موضوع آزاد کردن ۷ هزار نیروی طالبان باقی مانده در دست دولت در این مذاکرات مطرح خواهد شد و موضوع دیگر بحث خارج کردن برخی رهبران طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی است که مطالبه طالبان به حساب می‌رود.

این کارشناس مسائل افغانستان تاکید کرد: به احتمال زیاد موضوع درخواست دولت افغانستان برای ایجاد آتش بس و توقف پیش روی‌های طالبان نیز موضوع دیگری است و اگر مذاکرات تا این مرحله به نتیجه برسد مسئله بعد سهم مشارکت طالبان در قدرت است که به بحث و گفتگو گذاشته خواهد شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر