کد خبر: 112683
A

خطیب زاده: اگر آمریکا تعهداتش را انجام دهد تبادل ۱۰ زندانی با آمریکا و انگلیس قابل انجام است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مورد روند مذاکرات وین و ادامه آن گفت : باید صبر کنیم تا انشاءالله دولت جدید مستقر شود.

خطیب زاده:  اگر آمریکا تعهداتش را انجام دهد تبادل ۱۰ زندانی با آمریکا و انگلیس قابل انجام است

به گزارش دیده بان ایران؛ سعید خطیب زاده در نشست خبری امروزش همچنین با تاکید بر این که ایران با دقت مرزهای مشترک خود با افغانستان  را کنترل می‌کند، گفت: امنیت افغانستان ، امنیت ایران است و وجود  ناامنی در افغانستان برای ما قابل تحمل نیست.

 

سعید خطیب زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر انجام برخی گفت وگوها بین ایران و مصر و اینکه آیا ایران انجام این گفت‌وگوها را تایید می کند، اظهار کرد: همیشه تماس بین ایران و مصر وجود داشته و هیچ گاه قطع نشده است. البته این موضوع سختی‌ها و بالا و پایین‌های خود را نیز داشته است.

 

 

وی تصریح کرد: فکر می‌کنیم عادی شدن روابط بین کشورهای اسلامی به نفع جهان اسلام و منطقه است و ما همواره از عادی شدن روابط بین کشورهای اسلامی و گسترش آن و افزایش مراودات در این چارچوب استقبال می‌کنیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با آخرین تحولات افغانستان و موج احتمالی جدید مهاجران افغانستانی به سمت مرزهای ایران و برخی از کشورهای منطقه گفت: در مورد مسائل افغانستان ما با دقت وضعیت در مرزها را کنترل می کنیم و زیر نظر داریم. اوضاع را رصد می کنیم و شرایط را بررسی می کنیم.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: امنیت افغانستان امنیت ایران است و نا امنی در افغانستان برای ما قابل تحمل نیست و همانطور که گفتم ما به صورت دقیق شرایط و تحولات در افغانستان را رصد و بررسی می کنیم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد حکم دیوان بین المللی دادگستری اروپا در خصوص منع حجاب در این منطقه و تصمیم اعلام شده از سوی نهاد قضایی اروپا در این زمینه اظهار کرد: تصمیم اعلام شده توسط این نهاد قضایی اروپایی یک تصمیم شرم آور است و عجیب است که وقتی موضوع حقوق بشر، اقلیت ها و آزادی مذاهب به مسلمانان می‌رسد در اروپا این موضوع معنای مضیقی پیدا می کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: این تصمیم تصمیمی تبعیض آمیز است و مهم تر از آن تبعیض ساز است و می تواند مبنای گسترش اسلام هراسی و خشونت نسبت به مسلمانان در اروپا باشد.

 

خطیب زاده افزود: از مراجع ذیربط اروپایی انتظار داریم که این تصمیم و روند را اصلاح کنند؛ چرا که این موضوع نقض اولیه آزادی شریعت، مذاهب و حقوق اقلیت ها در پهنه اروپاست.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی و افتتاح رسمی سفارت این کشور عربی در سرزمین های اشغالی گفت: رژیم اشغالگر قدس به عنوان رژیمی متجاوز مشروعیتی از این طریق کسب نخواهد کرد. رژیم اشغالگر قدس در حضیض مشروعیت خود به سر می برد و مشروعیتی از این طریق کسب نخواهد کرد.

 

وی همچنین افزود: امارات متحده عربی هم باید بداند که مسئولیت ناآرامی ها و آنچه که از حضور رژیم اشغالگر قدس در منطقه مترتب شود متوجه امارات خواهد بود.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد توئیت اخیر سید عباس عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده ایران در وین مبنی بر اینکه ادامه مذاکرات احیای برجام به دولت بعدی منتقل شده و پرونده این مذاکرات در دولت دوازدهم بسته شده است، گفت: مذاکرات مربوط به احیای برجام در شش دور در وین با دقت و جدیت جلو رفت.

 

وی با بیان اینکه مردم سالاری دینی در ایران حاکم است افزود: این گفت وگو ها به دلیل عدم اجرای آن توسط آمریکا با تاخیرهایی روبرو شد. به تازگی نیز انتخابات در ایران برگزار شده و باید به دلیل اقتضائات مردم سالاری و دموکراسی اجازه دهیم دولت جدید مستقر شود و کار را به جلو ببرد.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه دولت مجری و وزارت خارجه اجرا کننده تصمیمات و سیاست های کلان نظام است که از سوی مقام معظم رهبری و دیگر نهادهای بالادستی تعیین می شود گفت: این موضوع در مسیر عادی ادامه خواهد یافت و مهم این است که منافع مردم و تصمیمات عالیه نظام اجرا شود.

 

خطیب زاده تاکید کرد: لحظه ای که آمریکا به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برگردد و ما این موضوع را راستی آزمایی کنیم ایران نیز از سرگیری اجرای تعهدات خود را به صورت کامل خواهد داشت.

 

وی همچنین افزود: باید صبر کنیم تا انشاءالله دولت جدید مستقر شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر