کد خبر: 113669
A

سفر پیشین ایران در بریتانیا: بعید می دانم رئیسی «مذاکرات وین» را ادامه دهد

ساداتیان سفر پیشین ایران در بریتانیا گفت: اگر این توافق به نتیجه می رسید اعتبار آن به دولت آقای روحانی می رسید ولی فایده آن برای دولت آقای رئیسی می بود که ایشان با برداشته شدن تحریم ها حتی یک روز زودتر می توانست به وضعیت اقتصادی کشور سروسامان بیشتری بدهد. اگر تحریم ها برداشته می شد بدون موانع می توانستند نفت و دیگر فراورده های نفتی را صادر کنند و سایر اقلام صادراتی کشور را با سهولت بیشتری انجام دهند و متعاقب آن بالاخره مجبور بودند FATF را تثبیت کنند که بتوانند پول ها و مبادلات مالی خود را انجام دهند و پول ها به کشور انتقال یابد، ولی اجازه ندادند این کار انجام شود.

سفر پیشین ایران در بریتانیا: بعید می دانم رئیسی «مذاکرات وین» را ادامه دهد

به گزارش دیده بان ایران؛ جلال ساداتیان سفر پیشین ایران در بریتانیا درباره اظهارات رابرت مالی گفت: برای شکست خوردن فشار حداکثری علیه ایران گفت: از حدود فروردین ماه ۶ دور مذاکرات احیای برجام یا بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام با ۴+۱ مستقیم و توسط آنها با ایالات متحده آمریکا به صورت غیرمستقیم، انجام شده ولی در حقیقت طرف اصلی مذاکره آمریکایی ها بودند و در ۳ حوزه متفاوت یا سه کمیته مباحث خود را دنبال کردند.

وی ادامه داد: نحوه برداشتن تحریم ها از سوی ایالات متحده آمریکا، شکل و بررسی حقوقی بازگشت آمریکا به برجام، نحوه بازگشت ایران به تعهدات برجامی بود. پیشرفت هایی هم در این زمینه  حاصل شده و توافقاتی هم صورت گرفته بود اما از دور ششم به بعد با یک توقف یا فاصله زیادی مواجه شدیم و علی رغم خوش بینی های ابراز شده اولیه که اعلام می کرد توافقات نزدیک است، ولی شاهد بودیم این توافقات با یک توقفی مواجه شد که نهایتاً به عمر این دولت نرسید و آقای روحانی اعلام کرد مصوبه مجلس قابل شکست و توفق بود و به عبارت دیگر بیان کرد اجازه ندادند ما کار خود را به سرانجام برسانیم و این توافق را به نتیجه برسانیم.

ساداتیان تصریح کرد: اگر این توافق به نتیجه می رسید اعتبار آن به دولت آقای روحانی می رسید ولی فایده آن برای دولت آقای رئیسی می بود که ایشان با برداشته شدن تحریم ها حتی یک روز زودتر می توانست به وضعیت اقتصادی کشور سروسامان بیشتری بدهد. اگر تحریم ها برداشته می شد بدون موانع می توانستند نفت و دیگر فراورده های نفتی را صادر کنند و سایر اقلام صادراتی کشور را با سهولت بیشتری انجام دهند و متعاقب آن بالاخره مجبور بودند FATF را تثبیت کنند که بتوانند پول ها و مبادلات مالی خود را انجام دهند و پول ها به کشور انتقال یابد، ولی اجازه ندادند این کار انجام شود و وجه مخالف قضیه که اگر انجام می شد آن شرایط را داشتیم و حالا که انجام نشده چند احتمال وجود دارد. یک این که دولت آقای رئیسی بتواند همان مسیر را ادامه دهد و با طرف های مقابل خود به توافق برسد یا بخواهد خط مشی جدیدی را در پیش بگیرد و دنبال گرفتن امتیازات بیشتری باشد و یا کلاً نتوانند مذاکره کنند و کار به سرانجامی نرسد.

وی در پاسخ به این پرسش، با توجه به این گزینه ها و با توجه به شرایط موجود کدام گزینه محتمل تر است؟ گفت: من بعید می دانم حالت اول که حالت معقول قضیه است، توسط این گروه ادامه یابد که اگر این روش را ادامه دهد معقولانه برخورد کرده و منافع کشور در آن خواهد بود. حالت دوم و سوم در وضعیت بعدی است که می تواند به قطع مذاکرات و عدم ورود ایالات متحده آمریکا به برجام ختم شود ولی از آن جایی که اروپایی ها هماهنگ با آمریکا شده اند برخلاف دوره آقای ترامپ که این اروپایی ها در مقابل ترامپ ایستادگی کردند و اجازه ندادند او از برجام به عنوان حقوقی علیه ایران استفاده کند و بخواهد مکانیسم ماشه را فعال کند، اینها ممکن است به این سمت بروند که مکانیسم ماشه را فعال کنند که در آن شرایط ۶ قطعنامه قبلی به زیان ایران فعال می شود و بعد ممکن است در ادامه ذیل فصل هفتم ماده ۴۱ به ماده ۴۲ هم تسری یابد و مجاز کند کشورهای دنیا علیه ایران وارد.

سفیر پیشین ایران در بریتانیا اظهار کرد: با توجه به سیاست هایی که ایران در پیش گرفته بود و می گیرد قطعا سیاست های آمریکا علیه ایران شکست خورد و حتما استراتژی دیگری را رونمایی می کنند که بعید می دانم این هم به نتیجه ایی برسد.

 

منبع: مدارا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر