کد خبر: 113887
A
عضو سابق شورای شهر در گفت وگو با دیده بان ایران:

انتخاب شهرداری که تخلف اقتصادی و مدیریتی دارد پاکدستی شورا را زیر سوال می برد / شورای شهر قبل از اخذ استعلام وزارت کشورسوابق مصادیق شهرداری را بررسی کند

قناعتی با اشاره به لزوم توجه به سوابق شهردار منتخب از سوی اعضای شورای شهر گفت: اگر شورای شهر فردی که سوابق فساد اقتصادی یا فسادهای دیگری دارد را انتخاب کنند، نشان دهنده فاسد بودن یا مشکل دار بودن اعضای شورا است به تعبیری دیگر می توان گفت انتخاب شهرداری که تخلف اقتصادی و مدیریتی دارد پاکدستی شورا را زیر سوال می برد به همین دلیل بایستی اعضای شورای شهر فردی پاکدست و دارای سابقه مثبت و روشنی را انتخاب کنند.

انتخاب شهرداری که تخلف اقتصادی و مدیریتی دارد پاکدستی شورا را زیر سوال می برد / شورای شهر قبل از اخذ استعلام وزارت  کشورسوابق مصادیق شهرداری را بررسی کند

ابوالفضل قناعتی در گفت و گو با خبرنگار دیده بان ایران در خصوص چگونگی روند استعلام شهردار تهران از وزارت کشور گفت: در این مورد دو استعلام وجود دارد؛یک استعلام شخصیت افراد است که به سوابق آنها برمی گردد که اگر سوابق خوبی داشته باشند،تایید می شوند یا مراجعی که تایید کننده افراد هستند، قبل از قبول مسئولیت یا انتخاب نماینده یا مسئول، سوابق را تایید یا رد می کند.

وی افزود:یک تاییدیه بعد از انتخابات مردمی یا انتخابات واسطه ای است؛ به عنوان نمونه در قانون آمده است که بعد از انتخاب رئیس جمهور توسط مردم، رهبر معظم انقلاب حکم تنفیذ وی را می دهد. در مورد شهردار نیز در قانون آمده است که بعد از انتخاب شهردار توسط شورای شهر، حکم تنفیذ توسط وزیر کشور به وی ابلاغ شود. 

قناعتی با بیان اینکه در مسیر تنفیذ الزاماتی در قانون تعریف شده است، تصریح کرد:بنابراین فرد منتخب باید الزامات و شرایط مربوطه را داشته باشد که در حوزه اختیارات وزیر کشور است و وزیر کشور با توجه به شرایط موجود،فرد منتخب را تایید یا رد می کند. در مورد مصوبات شواری شهر که از سوی شهرداری مطرح و تصویب می شود، این مصوبات برای تایید باید به فرمانداری فرستاده شود که زیرمجموعه وزارت کشور است. لذا در قانون قوانینی برای انتخاب شهردار و تصویب قوانین و لوایح شورای شهر در نظر گرفته شده است.

عضو سابق شورای شهر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا فردی که پرونده تخلف مدیریتی و اقتصادی دارد، شانسی برای تایید استعلام از وزارت کشور به عنوان شهردار تهران دارد،گفت: به نظر بنده قبل از اینکه این استعلام به وزارت کشور کشیده شود، بایستی خود اعضای شورای شهر که به عنوان وکلای مردم و مطالبه گر حقوق مردم هستند، نباید به دنبال فردی باشند که سوابق فساد در رزومه  اش وجود دارد که این کار خیانت موکلان مردم به مردم است. 

وی افزود: مردم به وکلای خود در شورای شهر اعتماد و اطمینان کرده اند و نمایندگان مردم در شورای شهر نیز باید به این اعتماد اهمیت دهند و فردی را برای شهردار شدن انتخاب کنند که فساد نداشته باشد. به همین روی در مرحله اول از وظایف شورای شهر است ک کسی را مطرح کنند که رزومه شفاف و روشنی داشته باشد، چراکه در غیر این صورت اگر فردی را مطرح و انتخاب کنند که دارای پرونده فساد باشد، این اعضا از طرف مردم فاسد به حساب می آیند. 

قناعتی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین اگر شورای شهر فردی که سوابق فساد اقتصادی یا فسادهای دیگری دارد را انتخاب کنند، نشان دهنده فاسد بودن یا مشکل دار بودن اعضای شورا است، به همین دلیل بایستی اعضای شورای شهر فردی پاکدست و دارای سابقه مثبت و روشنی را انتخاب کنند و کار وزیر کشور را نیز کم کنند که آنها مجبور نشوند فرد انتخاب شده را رد صلاحیت کنند، چراکه این موضوع بازتاب خوبی بین مردم نخواهد داشت . لذا اعضای شورای شهر قبل از این مباحث، این التهاب را از بین ببرند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر