کد خبر: 114006
A

نماینده مجلس: دشمنان علیه ایران «جنگ ویروسی» راه انداخته اند

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: متأسفانه دشمنان جمهوری اسلامی هر روز توطئه‌هایی را علیه ما عملیاتی می‌کنند که توانسته مشکلاتی را برای ما ایجاد کند و در همین راستا شاهد جنگ ویروسی آنان علیه ایران هستیم.روزگاری ویروس سارس تعداد بالایی تلفات روی دست دنیا گذاشت و روزگاری دیگر هم آنفلوآنزا خوکی مشکلاتی را برای جهانیان ایجاد کرد هم اکنون هم کووید 19 .

نماینده مجلس: دشمنان علیه ایران «جنگ ویروسی» راه انداخته اند

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  با اشاره به تهدیدات زیستی دشمنان علیه اسلام اظهار داشت: موضوع تشکیل مرجعیت علمی مقابله با تهدیدات زیستی از اهمیت بالایی برخوردار است این در حالی است که یک مؤسسه که مدت‌هاست توسط نیروهای دلسوز مجموعه سپند تشکیل شده است فعالیت‌های بسیار خوبی در این باره دارد.

وی افزود: طرحی با کمک نمایندگان مجلس تدوین شده و در سامانه پارلمان بارگذاری شده است که 45 امضاء دارد؛ این طرح توسط هیأت رئیسه مجلس  اعلام وصول شده است و 50 نماینده دیگر هم اولویت آن را امضا کرده‌اند که این موضوع هم با موافقت روبه‌رو شده است.

وی تصریح کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس جلساتی در این باره تشکیل داده و در حال بررسی این طرح است این در حالی است که برای غناء بیشتر این طرح از صاحبنظران دستگاه امنیتی و پژوهشگران مرکز پژوهش‌های مجلس و نظرات نمایندگان استفاده کرده‌ایم.

فلاحی گفت: به زودی طرح مرجعیت علمی مقابله با تهدیدات زیستی در صحن علنی مجلس بررسی شده و به تصویب نهایی خواهد رسید و ان‌شاءالله قانونی برای تشکیل یک مرجعیت علمی در کشور خواهیم داشت.

نماینده همدان در مجلس گفت: مشکلاتی که هر روز در کشور ما حاصل می‌شود و آسیب‌هایی در این باره متحمل می‌شویم توانسته خسارت‌هایی را به ما وارد کند این در حالی است که هم اکنون درگیر ویروس کرونا و بیماری کووید ـ  19 هستیم که اگر مرجعیت علمی متمرکزی برای مقابله با آن وجود داشت از بحث‌های پراکنده در این باره جلوگیری شده و تلفات کمتری را داشتیم اما چون چنین چیزی وجود ندارد مشکلات‌مان بیشتر شده است.

فلاحی افزود: متأسفانه دشمنان جمهوری اسلامی هر روز توطئه‌هایی را علیه ما عملیاتی می‌کنند که توانسته مشکلاتی را برای ما ایجاد کند و در همین راستا شاهد جنگ ویروسی آنان علیه ایران هستیم.

وی خاطرنشان کرد: روزگاری ویروس سارس تعداد بالایی تلفات روی دست دنیا گذاشت و روزگاری دیگر هم آنفلوآنزا خوکی مشکلاتی را برای جهانیان ایجاد کرد هم اکنون هم کووید ـ‌ 19 لذا نیازمند یک مرجعیت علمی برای مقابله با تهدیدات زیستی هستیم که در این راستا یک مؤسسه فعالیت‌هایی را در این حوزه آغاز کرده است ولی قانونی هم در اینباره بایستی داشته باشیم تا برای همیشه یک مرکز و یک مرجع علمی برای مقابله با تهدیدات زیستی قدرت تقنینی هم داشته باشد.

متن کامل این طرح به شرح زیر است:

مقدمه (دلایل توجیهی):

عدم آمادگی متولیان بهداشت و سلامت جامعه برای مقابله با بیماری‌های ماندن یا مشکلات تحریم‌ها و نبود امکانات اقتصادی لازم برای درمان.

نبود دانش زیرساخت پیشرفته برای تشخیص بیماری و اتکاء به علائم غیر اختصاصی بیماران به عنوان معیار تشخیص.

نبود دانش زیرساخت پیشرفته برای درمان بیماری و اتکاء به علامت درمانی برای بیماران مشکوک و یا مبتلا

عنوان طرح:

زیرساخت‌سازی مرجعیت دانش جهت مقابله با تهدیدات زیستی در کشور(برنامه راهبردی و مرکز مرجعیت علمی مقابله با تهدیدات زیستی):

ماده 1- دولت موظف است شبکه مرجعیت علمی مقابله با تهدیدات زیستی در قالب دبیرخانه شبکه مرجعیت علمی مقابله با تهدیدات زیستی را سازماندهی کند.

ماده 2- دولت مکلف است گروه مرجع تشخیص سریع را در قالب ایجاد شبکه فن‌آوری اطلاعات تشخیص تهدیدات زیستی و ایجاد آزمایشگاه مرجع دانش زیستی تشخیص سریع تهدیدات گیاهی، جانوری و انسانی را تشکیل دهد.

ماده 3- دولت موظف است گروه مرجع درمان‌های پیشرفته مقابله با تهدیدات زیستی گیاهی، جانوری، مهندسی زیستی، بیماری‌های عفونی و تهدیدات زیستی انسانی و واحد درمان‌های پیشرفته تهدیدات زیستی را ایجاد نماید.

ماده 4- در راستای مواد فوق دولت موظف است، آیین‌نامه، سند آینده‌نگاری و نحوه ایجاد ظرفیت‌های لازم در کسب مرجعیت علمی مقابله با تهدیدات زیستی اجرای توانمندسازی اعضای شبکه، ایجاد سامانه رصد تهدیدات زیستی، سند آینده‌نگاری را تدوین نماید.

ماده 5- دولت مکلف است ظرفیت‌های علمی مورد نیاز جهت کسب مرجعیت علمی با توانمندسازی اعضای شبکه و سامانه رصد اقدامات علمی ملی و بین‌المللی مرتبط را تقویت نماید.

ماده 6- دولت مکلف است سامانه دیده‌بانی علوم زیستی را با رصد اقدامات علمی مرتبط در همراهی با نقشه جامع علمی کشور(براساس فرمان مقام معظم رهبری مدظله)، اعلام توصیه، استحضاریه، خطاب و اعلان به دستگاه‌ها و محققین را در راستای آگاهی بخشی، ایجاد نماید.

ماده 7- دولت موظف است ساختار و عملکرد تقنینی و اجرایی بکارگیری منابع انسانی متخصص و همراهی دستگاه‌های دولتی برای بهینه‌سازی آن را با ایجاد سامانه رصد منابع انسانی ملی و بین‌المللی مرتبط و حمایت از اعضای هیئت علمی مرتبط جهت حرکت در مسیر سامانه علمی جهش‌ساز و ثروت‌ساز برای کشور و ایجاد شبکه داوطلبان علمی مقابله با تهدیدات زیستی و کارآمدسازی آن را بازبینی نماید.

 ماده 8- دولت مکلف است با ایجاد اتاق ارتباط صنعت و تجارت، شبکه تجاری-صنعتی رفع نیازهای زیستی کارآمدسازی آن تدوین نظام تدوین نظام و تأمین و تخصیص مالی پایدار، عدالت‌محور و غیر بودجه‌ای و اعلام آن به دستگاه‌‌های حاکمیتی جهت رفع نیاز کشور، کارآفرینی و خلق ثروت دانش‌بنیان در راستای رفع نیازهای کشور را ایجاد نماید.

ماده 9- دولت موظف است نیازهای آموزش عالی کشور در راستای جهش تولید و ثروت‌سازی را بهترین داشبورد آموزش عالی ذیربط در سطوح ملی و بین‌المللی و تدوین روند آموزش عالی کشور در بخش‌های مرتبط و انطباق آن با سامانه علمی جهش‌ساز و ثروت‌ساز را آنالیز و صنعتی نماید.

ماده 10- دولت باید با ارائه برنامه روند آموزش عالی کشور در بخش‌های سیاستگذاران و ذینفعان حاکمیتی و خصوصی آموزش عالی  جهت اجرای سیاست‌های انطباقی و اجرای برنامه‌های ذیربط آموزش عالی در بخش‌‌های مرتبط و فاقد اقدام به وسیله ایجاد ظرفیت‌های موجود کم کارکرد و بازنگری و ارائه مشاوره در خصوص برنامه‌های آموزشی در راستای پاسخگویی به نیازهای ملی و منطقه‌ای، فناوری‌های روز مرتبط در مرزهای دانش(مرجعیت علمی) به تفکیک رشته و مقطع تحصیلی و ایجاد ظرفیت‌های علمی جایگزین برای متقاضیان خروج از کشور با هدف ممانعت از خروج نخبگان زیستی و ثروت‌‌آفرینی، نظام مناسب برای سیاستگذاران، ذینفعان، اساتید، دانشجویان و ارائه‌کنندگان خدمات به منظور تحقق هر چه بهتر پاسخگویی به نیازهای واقعی جامعه را مستقر نماید.

ماده 11- دولت موظف است با ایجاد کرسی اخلاق زیستی کشور و برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی اخلاق زیستی و عقد تفاهم‌نامه همکاری علمی، تبادل استاد و دانشجو بین حوزه، دانشگاه و مراجع ملی و بین‌المللی، اخلاق حرفه‌ای زیستی مبتنی بر ارزش‌های ایرانی-اسلامی را توسعه دهد.

ماده 12- دولت مکلف است با رصد اخلاق حرفه‌ای زیستی در اقدامات علمی مرتبط در همراهی با نقشه جامع علمی کشور و اعلام توصیه، استحضاریه، خطاب و اعلان به دستگاه‌ها و محققین در راستای آگاهی‌بخشی اخلاق حرفه‌ای‌، سامانه دیدبانی و آسیب‌شناسی اخلاق زیستی را طراحی و مستقر نماید.

منبع: فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر