کد خبر: 116473
A

واکنش نشریه داخلی سپاه به طرفداران حمایت ایران از پنجشیر: سیاست ما در سوریه، عراق و افغانستان یکی نیست

نشریه وابسته به معاونت سیاسی سپاه نوشت: اینکه یک نظام سیاسی در شرایط متنوع محیطی و زمانی روابط خارجی، به روش‌های متناسب روی می‌آورد، یک امر کاملاً عقلائی و منطقی است؛ ازقضا عکس آن جای پرسش و ابهام ایجاد می‌کند. بر اساس کدام دلیل عقلائی و منطقی نوع بازیگری جمهوری اسلامی ایران در محیط‌هایی مانند سوریه، عراق و افغانستان باید یک‌گونه باشد؟

واکنش نشریه داخلی سپاه به طرفداران حمایت ایران از پنجشیر: سیاست ما در سوریه، عراق و افغانستان یکی نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ نشریه اخبار داخلی سپاه با انتشار مطلبی در خصوص سیاست خارجی ایران در منطقه نوشت:

برای بررسی و ارزیابی موفق یا ناموفق بودن و یا میزان کسب دستاورد در حوزه سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی، بهترین و ساده‌ترین راه، مراجعه به کلیت راه و مسیری است که سیاست خارجی درگذشته پیموده است. این روزها که کنشگری و بازیگری جمهوری اسلامی در عرصه تحولات پیچیده و سرنوشت‌ساز افغانستان به شکل منطقی و هوشمندانه در حال انجام است، برخی و شاید اکثریت قریب به‌اتفاق عناصر و گروه‌های اصلاح‌طلبی به همراه برخی چهره‌های اصلی حلقه انحراف، به تخریب این رویکرد اعلامی و اعمالی پرداخته‌اند.

این نشریه داخلی سپاه در ادامه می نویسد: اینکه یک نظام سیاسی در شرایط متنوع محیطی و زمانی روابط خارجی، به روش‌های متناسب روی می‌آورد، یک امر کاملاً عقلائی و منطقی است؛ ازقضا عکس آن جای پرسش و ابهام ایجاد می‌کند. بر اساس کدام دلیل عقلائی و منطقی نوع بازیگری جمهوری اسلامی ایران در محیط‌هایی مانند سوریه، عراق و افغانستان باید یک‌گونه باشد؟ هرچند جلوگیری از تفرقه بین مسلمانان و مقابله با خط توطئه‌های استکبار در منطقه اصل ثابت و پایدار در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است. اگر فرض بر این گذاشته شود که آمریکا بعد از خروج غیرمسئولانه‌اش از خاک افغانستان، به دنبال آغاز جنگ داخلی در این کشور باشد، در این شرایط، سیاست اصولی جمهوری اسلامی چگونه باید طراحی و عملیاتی گردد؟ حال‌آنکه داده‌های قطعی گویای آن است که این پروژه قطعی آمریکا مقارن با خروج از افغانستان به شمار می‌آید.

بسیار طبیعی و عقلانی جلوه می‌کند که ایران با کوشش‌های دیپلماتیک خود، از به راه افتادن جنگ تمام‌عیار داخلی در کشور همسایه جلوگیری کند؛ امری که جمهوری اسلامی به‌خوبی از عهده آن برآمده است. گذشته اما عبرت‌آموز است! یادمان که نرفته برخی عناصر اصلی اصلاحات بعد از قضیه تهاجم نظامی به عراق توسط آمریکا، با طرح موضوع خالد بن ولید، ایده حمایت از صدام را مطرح کردند! هنوز زمان زیادی نگذشته که اصلاح‌طلبان گفتند باید با بوش پسر برای کشتن مردم افغانستان در سال 2001 همراه شد! همچنین رسوایی پیوند برخی عناصر اصلاحات و چهره‌های اصلی حلقه انحراف در تاریخ ماند که به تخریب سیاست ایران در سوریه و عراق در مبارزه با داعش پرداختند؛ اگر جمهوری اسلامی به نبرد با داعش برنمی‌خاست، امروز جغرافیای سیاسی منطقه تحت تأثیر شدید گروه خطرناک داعش بود. نکته مهم در این زمینه آن است که وقتی سیاست خارجی کشور درگذشته به ارزیابی گذاشته می‌شود، خطوط کلی حرکت سیاست خارجی در مسیر صحیح و منطبق بر منافع ملی پیش ‌رفته است. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر