کد خبر: 118878
A

صباح زنگنه: احتمالاً «الکاظمی» در قدرت باقی بماند/ کُردها حاضر نیستند با نوری مالکی یا جریان صدر ائتلاف کنند

تحلیلگر مسائل منطقه و عراق گفت: با توجه به فضایی که در بغداد حاکم است الکاظمی حضور خواهد داشت. این نکته را نیز بیان کنم، در حال حاضر کُردها حاضر نیستند یکی از این گروه های مطرح مالکی یا صدر به عنوان عضو ائتلاف آنها باشند. سخن آنها این است که اول بین احزاب و گروه های شیعی توافقی شود و آن توافق را به رسمیت می شناسیم و با شما می توانیم ائتلاف کنیم.

صباح زنگنه: احتمالاً «الکاظمی» در قدرت باقی بماند/ کُردها حاضر نیستند با نوری مالکی یا جریان صدر ائتلاف کنند

به گزارش دیده بان ایران؛ صباح زنگنه تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به انتخابات عراق گفت: آقای صدر زمینه اجتماعی گسترده تری دارد و پیروان بسیار به او وفادار هستند و هر دعوتی که انجام می دهد بلافاصله از سوی هواداران وی اجابت می شود. با تاکید بر اینکه چند ماه قبل برنامه ریزی کردند تا اکثریت آرا را بدست بیاورند و دولت و نخست وزیری را به عهده بگیرند، نشان می دهد کارهای مقدماتی، مردمی، تشکیلاتی بیشتری انجام دادند و طبیعتاً افراد آنها و نیروهایی که می خواستند برنده شوند دقیق در شهرها و شهرک ها، استان ها تقسیم کرده بودند و هیچ گونه تداخلی بین نامزدها ایجاد نکرده بودند در نتیجه این تعداد را توانستند بدست بیاورند.

 او درباره تظاهرات مردم عراق در خصوص انتخابات پارلمان تصریح کرد: عراق همچنان سرشار از اعتراض است. تعدادی از این اعتراضات به کمیسر عالی انتخابات برمی گردد تعدادی به دولتمردانی که برخی از مقامات دولتی در برخی از مراکز دولتی حضور داشتند و روسای مراکز انتخاباتی حق داشتند افراد زیادی را با تائید خود حتی اگر مدارک آنها ناقص باشد رای آنها را به حساب بیاورند که متاسفانه از این موارد کم نبود. عده ای هم معترض به استفاده از سیستم سایبری رای گیری از شرکت هایی که در دبی مقر دارند و اینکه سازمان های اطلاعاتی و سایبری امارات در آن دخل و تصرف کرده باشند. سفرهای الکاظمی به امارات، سفرهای رئیس پارلمان قبلی به امارات، سفر برخی از مقامات دیگر این شبهه را بیشتر می کند. کارشناسان فنی IT معتقدند که یک عصایی که اطلاعات آرا را می تواند ذخیره سازی کند و در دستگاه های مناطق بکاربرده شود آن عصا احتمالاً از قبل بارگیری شده باشد.

زنگنه در خصوص تعامل الکاظمی با صدر اظهار کرد: اگر هر گروهی چه آقای صدر و چه المالکی، این تعداد آرا را بدست بیاورند و تصور کنند کار تمام است این اشتباه است چون مقررات و قوانین انتخابات و معرفی فراکسیون اکثریت بسیار پیچیده و قابل نقض از سوی دیگران است یعنی هر گروه و جریانی باید بیش از ۱۰۰ رای بدست بیاورد تا بتواند به چنین نتیجه قطعی برسند که نخست وزیر از میان آنها معرفی شود .با توجه به فضای حاکم حتما اعتراضات و اختلاف ها ادامه دار است. 

این تحلیلگر در پایان اذعان کرد: با توجه به فضایی که در بغداد حاکم است الکاظمی حضور خواهد داشت. این نکته را نیز بیان کنم، در حال حاضر کُردها حاضر نیستند یکی از این گروه های مطرح مالکی یا صدر به عنوان عضو ائتلاف آنها باشند. سخن آنها این است که اول بین احزاب و گروه های شیعی توافقی شود و آن توافق را به رسمیت می شناسیم و با شما می توانیم ائتلاف کنیم. هر یک از این آقایان برای تکمیل حد نصاب خود و تشکیل فراکسیون غالب اقدام کنند حتما به درهای بسته می خورند مگر اینکه داخل احزاب و گروه های شیعی توافق کنند و آن توافق را می توانند نزد احزاب منطقه غرب و شمال عراق ببرند و با آنها به ائتلاف برسند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر