کد خبر: 119011
A

گروسی: امیدوارم ظرف چند روز آینده به تهران بازگردم/ حتماً باید با «امیرعبدالهیان» دیدار داشته باشم

مدیر کل آژانس بین المللی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که برای مذاکره با مقامات ایرانی قصد دارد به ایران سفر کند.

گروسی: امیدوارم ظرف چند روز آینده به تهران بازگردم/ حتماً باید با «امیرعبدالهیان» دیدار داشته باشم

به گزارش دیده بان ایران؛ رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با بلومبرگ اعلام کرد که در راستای رفع نگرانی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها درباره فعالیت هسته‌ای ایران و احیای توافق هسته‌ای (برجام) قصد دارد به ایران سفر کند!

 گروسی همچنین ابراز امیدواری کرد با سران ارشد ایران ملاقات کند تا در مورد اختلاف نظر‌ها درباره بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران گفتگو کند، زیرا از زمانی که ایران  غنی سازی اورانیوم خود را افزایش داده و نظارت بین المللی از تاسیسات هسته‌ای را کاهش داده است، این نظارت در وضعیت شکننده‌ای قرار گرفته است.

او در این مصاحبه گفت: «امیدوارم ظرف چند روز آینده به تهران بازگردم. دولت جدید ایران، دولتی است که دیدگاه‌های سختگیرانه‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران و همکاری با سازمان‌های بین المللی مانند آژانس بین المللی اتمی دارد؛ بنابراین ما باید در هر رابطه‌ای با یکدیگر سازگار شویم.»

بلومبرگ عنوان کرد که سفر گروسی به ایران دو هدف خواهد داشت، اول اینکه ببیند آیا دولت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران طبق توافق سپتامبر به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه گسترش تجهیزات نظارتی خود را می‌دهد و دوم اینکه تلاش کند تا مقامات ایرانی را به مذاکرات با اروپایی‌ها برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران سوق دهد.

گروسی در ادامه مصاحبه خود عنوان کرد که با وجود تاخیر‌ها، او هنوز معتقد است که ایران می‌خواهد به توافق هسته‌ای بازگردد.

او همچنین اذعان کرد: «علیرغم همه اتهامات علیه ایران، هیچ اطلاعات موثقی در مورد اینکه ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است، وجود ندارد و سران این کشور همواره تاکید کرده اند که به دنبال سلاح هسته‌ای نیستند.»

گروسی در ادامه مصاحبه خود افزود: «آن‌ها هنوز آماده بازگشت به توافق هسته‌ای ایران هستند. هیچ کدام از طرفین نمی‌گویند که ما به میز مذاکره بر نمی‌گردیم. آنچه مطرح است بحث انتظارات است و و همانطور که می دانید در مورد ایران، شماری از انتظارات برآورده نشده وجود دارد.»

 گروسی در مصاحبه خود عنوان کرد که هدف آژانس انرژی اتمی اجتناب از تکرار اتفاقی است که در مورد کره شمالی رخ داد. کره شمالی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را در سال ۲۰۰۹ از کشورش اخراج کرد و راکتور هسته‌ای خود را در یونگ بیون و سایر نقاط هسته‌ای خود دوباره راه اندازی کرد.»

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته نیز در گفتگو با فایننشال تایمز اعلام کرد که لازم است ملاقاتی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران برای تقویت «برنامه نظارت شکننده» بر تاسیسات هسته‌ای ایران داشته باشد.

 مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه مدعی شد که در بحبوحه نگرانی‌ها از توقف گفتگو‌های وین، طرح‌های موقتی برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران دیگر جوابگو نیست!/ yjc

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر