کد خبر: 121242
A

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران: دولت رئیسی مراقب باشد که با ریسمان روسیه و چین به ته چاه نرود

سیداحمد موثقی گفت: دولت سیزدهم باید سلیقه‌گرایی را کنار بگذارد، کارشناسان تراز اول را به کارگیرد، صدا و سیما را در مدار واقعی خودش بیاورد و در سیاست خارجی به سمت کاهش تنش حرکت کند. ما امروز نیازمند «تنش صفر» با مراکز استراتژیک دنیا هستیم و دولت باید مراقب باشد که با ریسمان روسیه و چین به ته چاه نرود. اساسا این تکیه غیر مولد به روسیه و چین در مسائل امنیتی، نظامی، سیاسی، تجاری و مالی پرهزینه و سست است و باید یک تعادل در روابط خارجی بین قدرت‌های استراتژیک دنیا ایجاد کرد و به خصوص دولت سیزدهم باید توافق هسته‌ای را در راستای منافع ملی به نتیجه برساند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران: دولت رئیسی مراقب باشد که با ریسمان روسیه و چین به ته چاه نرود

به گزارش دیده بان ایران؛ سیداحمد موثقی، عضو علمی هیئت دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و متخصص موضوع توسعه، در پاسخ به این سوال که "پیشنهادات و توصیه‌های شما به دولت سیزدهم برای بهبود وضعیت توسعه و عدالت اجتماعی چیست؟" گفت: پیشنهاد مشخص من به رئیس‌جمهور این است که هنوز خانه نچیده، یک خانه‌تکانی انجام دهد. زیرا تیم دولت تیمی نیست که سیگنال خوبی به صاحبان سرمایه و متخصصان در داخل و خارج، ایرانی و غیر ایرانی بدهد که به کشور بیایند و کسب و کار راه بیندازند و سرمایه‌گذاری کنند. در این راستا باید از شعارهای احساسی پرهیز کرد و با متخصصان دلسوز جلسات کارشناسی برگزار کرد و تندروی در سیاست خارجی را کاهش داد.

 

دولت و رئیس جمهور باید با بخش‌های نظامی و امنیتی هماهنگی‌های ایجاد کنند به نحوی که هم بخش دیپلماسی و اجرایی و هم بخش نظامی، امنیتی و دفاعی یک هدف را با دو کارکرد متفاوت با انسجام و هماهنگی دنبال کنند تا کشور از مسیر توسعه خارج نشده و اقتدار ملی به صورت نرم تقویت شود. ما شاید به لحاظ سخت‌افزاری در حوزه نظامی و دفاعی پیشرفت کرده باشیم، اما دشمنان ما نیز به لحاظ تسلیحاتی بسیار قوی هستند پس باید تمرکز ویژه‌ای به تقویت اقتدار ملی به لحاظ نرم‌افزاری کرد و در این مسیر باید نقش و کارکرد هر بخشی مجدد تعریف شود.

 

در این رابطه پیشنهاد می‌کنم مثلث دولت ـ دانشگاه ـ نیروهای مسلح نمایندگانی را انتخاب و نشست‌های مشترکی با هم برگزار کنند و به بحث و گفت‌وگو در خصوص راهکارهای کاهش هزینه‌ها و مخاطرات و افزایش دستاوردها در مدار توسعه بپردازند تا در نهایت به هدف اصلی که همان تقویت و تعمیق امنیت از طریق مردم و بهبود عدالت بر محور توسعه برسند، نه برعکس. به عبارتی توسعه نباید فدای امنیت شود و امنیت را باید برای توسعه و رونق کسب و کار ایجاد کرد.

 

دولت سیزدهم باید سلیقه‌گرایی را کنار بگذارد، کارشناسان تراز اول را به کارگیرد، صدا و سیما را در مدار واقعی خودش بیاورد و در سیاست خارجی به سمت کاهش تنش حرکت کند. ما امروز نیازمند «تنش صفر» با مراکز استراتژیک دنیا هستیم و دولت باید مراقب باشد که با ریسمان روسیه و چین به ته چاه نرود. اساسا این تکیه غیر مولد به روسیه و چین در مسائل امنیتی، نظامی، سیاسی، تجاری و مالی پرهزینه و سست است و باید یک تعادل در روابط خارجی بین قدرت‌های استراتژیک دنیا ایجاد کرد و به خصوص دولت سیزدهم باید توافق هسته‌ای را در راستای منافع ملی به نتیجه برساند تا پیرو آن منابع مالی بلوکه‌شده آزاد و تحریم‌ها لغو شود تا یک رونق اقتصادی برخاسته از تقویت تولید داخلی، نه واردات بی‌رویه، ایجاد شود. در این مسیر باید به سرعت چاه‌های نفت را با سرمایه‌گذاری خارجی بازسازی کنیم و به سرعت آنها را به مرحله فروش نفت و تأمین درآمد برسانیم و بعد دولت باید این درآمد را به درستی تخصیص و توزیع کند و لازم است هم خود دولت و هم بخش خصوصی سرمایه‌گذاری صنعتی کنند تا فضای آرام و حاشیه امنیتی برای کشور ایجاد شود. لذا باید به شدت مراقبت کرد که تحریف بودجه‌ای صورت نگیرد و بیشتر منابع مالی به سمت دفع تهدیدات بیرونی نرود، زیرا هیچ نتیجه مثبتی ندارد ولی اگر فضای جنگ سرد فعلی را با توافق هسته‌ای از بین ببریم و فضای کسب و کار و تولید را در داخل تقویت کنیم و ارکان مختلف کشور با هماهنگی یکدیگر عمل کنند به سرعت می‌توان در سال‌های آینده برگشت مردم به سمت نظام و صندوق انتخابات و احیای اعتماد عمومی به حاکمیت را به عنوان یکی از شعارهای اصلی رئیس‌جمهور، شاهد بود. این اتفاقات مثبت هم نظام سیاسی را تقویت می‌کند و هم نام نیکی از عاملان و افراد دخیل در این فرآیند در تاریخ کشور باقی می‌ماند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر