کد خبر: 125997
A
اظهارات عجیب سخنگوی دولت؛

بهادری جهرمی: اینکه دولت اقتصاد را به مذاکرات گره نزده اظهر من الشمس است/ چرا دولت روحانی نتوانست اندازه دولت فعلی نفت بفروشد؟

سخنگوی دولت سیدابراهیم رئیسی در نشست خبری صبح امروزش مدعی شد"اینکه دولت سیزدهم اقتصاد را به مذاکرات گره نزده اظهر من الشمس است. در اوج مذاکرات با ثبات نرخ ارز رو به رو هستیم."

بهادری جهرمی: اینکه دولت اقتصاد را به مذاکرات گره نزده اظهر من الشمس است/ چرا دولت روحانی نتوانست اندازه دولت فعلی نفت بفروشد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ علی بهادری جهرمی در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تبریک ایام دهه فجر ، فرا رسیدن ماه رجب و روز نیروی هوایی گفت: سالروز بیعت تاریخی ۱۹ بهمن ماه فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی با امام راحل را گرامی میدارم.

سخنگوی دولت بیان کرد: مطابق مصوبه شورای عالی بورس توزیع سود سهام عدالت برای کسانی که این سهام را دارند تا پیش از پایان اسفند ماه پرداخت خواهد شد. الحمدلله سود سهام عدالت بیش از ۲/۵ برابری است که تا امروز پرداخت شده است و سود هر فرد بین پانصد و ۳۰ هزار تومان تا پانصد و ۵۰ هزار تومان بود و کسانی که سهام عدالت یک میلیون تومانی خودشان را تکمیل کرده باشند، یک خانواده ۴ نفری حدود ۲ میلیون تومان سود این سهام را دریافت خواهد شد.

وی ادامه داد: امروز الحمدلله ما در حوزه شهری تقریبا صد در صد تامین برق داریم و در حوزه روستایی ۹۷/۳ درصد برق رسانی داریم که انشالله با پروژه‌‌هایی که طی روزهای گذشته افتتاح شد، به سمت صد در صد خواهیم رفت.

بهادری جهرمی تاکید کرد: آغاز ۴۸ پروژه بزرگ در حوزه صنعتی و پتروشیمی با ارزش تقریبی ۵ هزار میلیارد تومان یکی از اقدامات جدی دولت بود. نگاه دولت این است که مشکلات مردم با نگاه به بخش خصوصی حل شود، محوریت در دولت برای فعالیت‌های اقتصادی، خود مردم هستند و در این پروژه ۷ شرکت بزرگ کشور حضور داشتند.

 سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: این پروژه‌ها جمعا در ۱۳ استان و ۲۷ شهرستان توزیع شدند که جنبه ملی دارد و پیش بینی می‌شود با بهره‌برداری از این پروژه ها بیش از ۲۰ میلیارد دلار سود داشته باشند که بیش از یازده میلیاردش سود حاصل از صادرات خواهد بود.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری دولت در پروژه‌های مختلف در سال آتی بیش از هزار و پانصد میلیارد تومان بود و پیش بینی می‌شود این پروژه ها ۲۱ هزار شغل به صورت مستقیم و ۶۴ هزار شغل به صورت غیر مستقیم  ایجاد خواهد کرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: روال گذشته این بود که بگویند سرمایه گذاری صورت نمی‌گیرد اما امروز مشاهده می‌کنیم با توجه به سرمایه‌گذاری داخلی و مولد می توان این مشکلات را حل کرد.

 وی درباره سفرهای هفته آینده رئیس جمهور به کشورهای منطقه گفت: سیاست‌های دولت در قبال همسایه‌ها روشن است، سفرهای دو جانبه در پیش خواهد بود و هم شرکت در اجلاس‌هایی صورت خواهد گرفت.

بهادری جهرمی ادامه داد: دعوتی از رئیس جمهور برای شرکت در مجمع سران اوپک گازی صورت گرفته است که این احتمال وجود دارد ایشان در این مجمع شرکت کنند.

وی در خصوص محدودیت های کرونایی و تدابیر دولت برای کنترل هوشمند گفت: تدابیر اتخاذ شده را به صورت منظم و هفتگی می‌شنویم. از همان ابتدای شیوع اومیکرون در آفریقا ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیمات لازم را گرفت.

بهادری جهرمی با بیان این‌که تدابیر نیاز به همراهی مردم دارد، خاطرنشان کرد: بحران کرونایی جایی است که مردم باید وسط میدان باشند، دز سوم واکسن خود را تزریق کنند، از ماسک استفاده کنند‌ و نیاز است با نگاه به ۲ سال گذشته و تجربیات پیش آمده این کارها صورت گیرد.

وی تاکید کرد: ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم‌گیری لازم را بر عهده ستادهای استانی قرار داده است‌. در حوزه ملی هم تصمیمات گرفته شد مثل اعتکاف که ۲۰ درصد ظرفیت مساجد و افراد زیر شصت سال در این مراسم شر‌کت کنند.

بهادری جهرمی بیان کرد: از مردم تقاضا دارم دز سوم واکسن خود را تزریق کنند و همان مسیری که از ابتدای دولت مردمی آمدیم را ادامه دهیم.

وی درباره کنترل بازار شب عید بیان کرد: الحمدلله تا پیش از این اقدامات لازم در ستاد تنظیم بازار صورت گرفت. تامین لازم میوه و مایحتاج شب عید صورت گرفت و همچنین تامین خرمای ماه مبارک رمضان انجام شد. 

وی تاکید کرد: همکاری نزدیک بین دولت و شهرداری در خصوص بازارهای شب وجود دارد و توزیع هوشمند انجام خواهد شد. در خصوص گرانی برخی از اقلام مثل برنج و یا سیب زمینی باید بگویم ما سال گذشته خشکسالی داشتیم و ۲۰ درصد برداشت کمتر صورت گرفت از این فضا برخی‌ها سو استفاده کرده‌اند و همین مصداق باعث شد سامانه توزیع روستایی هم برنج خارجی و هم برنج داخلی را توزیع می‌کنند که قیمت برنج خارجی بین ۱۲ تا ۲۰ هزار تومان است و قیمت برنج داخلی با قیمتی حدود ۴۲ هزار توزیع می‌شود و اجازه سوداگری به کسی نمی‌دهد.

 وی درباره آزاد سازی سواحل توسط دولت گفت: از اصحاب رسانه و مردم عزیز دعوت می‌کنم برای اجرای دستور رئیس‌جمهور در آزادسازی سواحل دریای در جنوب و شمال نظارت کنند و هرجا دستور اجرا نشده گزارش کنند تا سریعا از سوی دستگاه مربوطه اقدام شود.

وی تاکید کرد: همزمان پیگیری برای آزادسازی سواحل شمالی در سواحل جنوبی پیگیری می‌شود. در این راستا ۱۰ کیلومتر از جزیره قشم هم آزادسازی می‌شود. 

بهادری جهرمی بیان کرد: همکاری خوبی بین نهادها در این زمینه صورت گرفت. در راستای رهاسازی یا مقدمات لازم در این زمینه اقداماتی داشتند. صدا و سیما و نیروهای مسلح به این اقدام پیوستند‌ و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. برای تکمیل این دستور، رئیس جمهور دستور دیگری هم دادند که در نحوه آزادسازی مدیریت صورت گیرد. وزیر کشور متولی این امر شد. در راستای اجرای رئیس جمهور نظارت مردمی و رسانه ای هم باید داشته باشیم.

 سخنگوی دولت درباره احتمال صورت گرفتن توافق موقت بیان کرد: هیچ تغییری در سیاست ایران ایجاد نشده است. 

وی تاکید کرد: توافق موقت اساسا در دستور کار نیست.  اقدامات نمایشی نقشی در پیشبرد مذاکرات نخواهد داشت.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: توافق خوب با تضمین کافی، ملاک عمل دولت در مذاکرات است.

وی درباره حذف یارانه دهک‌های پر درآمد گفت: حذف یارانه دهک‌های پر درآمد متاثر از نظام توزیع یارانه است. مستمرا باید دهک بندی خانوارها بروز رسانی شود. 

سخنگوی دولت ادامه داد: در بخش توزیع یارانه غیرنقدی هم همین مساله جزو معایب این نظام توزیع یارانه است. معمولا در این شرایط پرمصرف‌ها یارانه بیشتری مصرف می‌کنند. منتظر تصمیم مجلس در این زمینه هستیم.

وی درباره این که افزایش قیمت نفت به دلیل‌ رفتن ترامپ است و ربطی به اقدامات دولت سیزدهم ندارد، اظهار داشت: نمی‌دانم چرا برخی مستمر اصرار دارند همه چیز را به خارج از کشور ارتباط دهند. دولت ایالت متحده بیش از یکسال است تغییر کرده است. 

وی گفت: دولت گذشته هشت ماه پایانی خود را در دولت جدید آمریکا گذراند. اما شرایط فروش نفت و درآمدهای ارزی را دیدیم. اصرار بر نادیده گرفتن دستاوردهای مدیران خودمان نداشته باشیم.

بهادری جهرمی ادامه داد: اگر جایی خوب عمل شد، اعلام شود این آورده مثبت برای همه ایرانیان است.

سخنگوی دولت درباره این‌که با توجه به اینکه رئیس‌جمهور هنگام روی کار آمدن انتقاداتی نسبت به دولت قبل داشتند مبنی بر اینکه معیشت و اقتصاد مردم به مذاکره گره خورده سفره های مردم کوچک شده است است و این دولت این کار را نخواهد کرد و مشکلات اقتصادی را تا جایی که توان داشته باشد برطرف می‌کند اما امروز شاهد افزایش قیمت‌ها و حتی کوچکتر شدن سفره مردم  هستیم به طوری که حتی رهبری هم در این موضوع انتقاداتی را بیان کردند دولت چه پاسخی به این انتقادات دارد، گفت: اینکه دولت اقتصاد را به مذاکرات گره نزده اظهر من الشمس است. در اوج مذاکرات با ثبات نرخ ارز رو به رو هستیم.

 وی تاکید کرد: دولت با جدیت در حال تامین حقوق مردم است اما سیاست‌ها را محدود به یک حوزه نمی کند. منابع ارزی در دسترس، نتیجه همان نگاه دولت است که تنها در انتظار لغو تحریم‌ها نیست. 

بهادری جهرمی ادامه داد: خنثی سازی تحریم‌ها پا به پای مذاکرات در دستور کار بوده است. اما اینکه انتظار داشته باشیم تورم ۶۰ درصدی که در هنگام تحویل دولت رو به رو بودیم در کوتاه مدت به صفر برسد این کار نشدنی است. بیماری‌های زمینه ای اقتصاد همانند تورم نیازمند زمان است. ما همچنان داریم بودجه دولت قبل را اجرا می کنیم و برنامه ریزی اصلاحی با بودجه جدید اجرایی می‌شود.

وی یاد آور شد: این دولت هنوز بودجه دولت قبلی اجرایی می‌کند و هنوز لایحه خودش را که برای سال آینده به مجلس تقدیم کرده است اجرایی نکرده است، در این لایحه قطعا به صورت جدی به بیماری های اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی مردم پرداخته شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر