کد خبر: 12761
A
دیده‌بان ایران گزارش می‌دهد؛

جزئیات تخلفات شهرداری تهران در فاجعه پلاسکو/ آقایان از مسئولیت شانه خالی نکنید!

پس از حادثه پلاسکو امپراتوری رسانه‌ای شهرداری تهران، با فرافکنی تلاش کرد تا دولت و وزارت کار را مقصر اصلی این فاجعه جلوه دهد و سازمان معظم و عریض و طویل شهرداری تهران و فردی که 12 سال بر آن ریاست می‌کند را عاری از قصور و تقصیر جلوه دهد.

جزئیات تخلفات شهرداری تهران در فاجعه پلاسکو/ آقایان از مسئولیت شانه خالی نکنید!

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، پس از حادثه پلاسکو امپراتوری رسانه‌ای شهرداری تهران، با فرافکنی تلاش کرد تا دولت و وزارت کار را مقصر اصلی این فاجعه جلوه دهد و سازمان معظم و عریض و طویل شهرداری تهران و فردی که 12 سال بر آن ریاست می‌کند را عاری از قصور و تقصیر جلوه دهد.

 

*فیلمی که کارکردی معکوس پیدا کرد

 

خبرگزاری فارس که در چندماه اخیر به بولتن سیاسی – انتخاباتی جناب قالیباف تبدیل شده است، در اوایل هفته جاری برای تطهیر شهردار تهران از قصور در فاجعه پلاسکو، ویدئویی منتشر نشده از جلسه شورای شهر با قالیباف در اسفند 93 را پخش کرد که در آن، جناب شهردار نسبت به بروز فاجعه در پلاسکو گوشزد می‌دهد اما تاکید می‌کند که به سبب مسائل معیشتی نمی‌تواند واحدهای تجاری این ساختمان روبه انحطاط را پلمپ کند.

ویدئو مزبور که منتشرکنندگانش هدفی جزء بی تقصیر نشان دادن قالیباف نداشتند، کارکردی معکوس پیدا و به تعبیر عامیانه «تف سر بالا شد»؛ چرا که تا پیش از انتشار آن، هواداران رسانه‌ای و سیاسی قالیباف مدام بر این گزاره تاکید می‌کردند که شهردار تهران به لحاظ قانونی نمی‌توانست واحدهای تجاری پلاسکو را پلمپ کند؛ حال آنکه در ویدئو مزبور جناب قالیباف تلویحا تاکید می‌کند که «می توانم ببندم اما نمی‌بندم»؛ اینکه چرا نمی بندد را باید در دالان‌های پر پیچ و خم سیاست جست و توجه داشت که در ایران رویکردهای عوام پسندانه بر رویکردهای کارشناسانه، برتری دارد؛ خب، سیاستمداری که در فکر ارتقاء موقعیت است و می‌خواهد از شهرداری به ریاست جمهوری برسد، چندان برای سبد رایش مطلوب نیست که قشری از کسبه و تجار را از خود برنجاند!

 

*اخطاریه‌هایی که مقصدش اشتباه بود!

 

در بخش دیگری از پروژه بی‌تقصیر جلوه دادن شهردار تهران در فاجعه پلاسکو که توسط امپراتوری رسانه‌ای جناب قالیباف پیگیری می‌شود، بر روی این گزاره تاکید شد که شهرداری تهران اخطاریه‌های لازم را مبنی بر عدم ایمنی پلاسکو داده است؛ چمران رییس شورای شهر و از همقطاران قالیباف تعداد این اخطاریه ها را 14 و پیرهادی عضو هیئت رئیسه شورای شهر و از ارادتمندان همیشگی شهردار تهران، تعداد این اخطایه ها را 7 دانسته است؛ فارغ از این تشتت و پراکندگی آماری، بحث اصلی آن است که چرا این اخطاریه ها برای کسبه مستاجر و یا صاحبان سرقفلی‌های پلاسکو صادر شده است؟ حال آنکه طبق قانون و رویه عقلانی، این اخطاریه‌ها باید برای  برای مالک اصلی ساختمان پلاسکو که همان بنیاد مستضعفان است ارسال می‌شد تا این بنیادِ مُتِمَکن نسبت به ایمن‌سازی این ساختمان تدبیری می‌اندیشید.

 

*بودجه تجهیز آتشنشانان چه شد؟

 

اما مهم‌ترین بخش پروژه ی تطهیر جناب قالیباف از قصور در فاجعه پلاسکو، به ماجرای تجهیزات آتشنشانی مربوط می‌شود؛ امپراتوری رسانه‌ای منتسب به جناب شهردار مدعی است تجهیزات آتشنشانی تهران با بودجه تخصیص یافته از ناحیه شهردرای تهران، در سطح استانداردهای جهانی است! اینکه تجهیزات آتشنشانی مطلوب است را باید از خودِ آتشنشانان پرسید؛ همان‌هایی که می‌گویند «حتی کلاه 300 هزارتومانی استاندارد برای ما نخریده‌اند»!  

در این رابطه هم که آیا بودجه مصوب و تخصیص یافته به سازمان آتشنشانی، به طور کامل توسط شهرداری تهران پرداخت شده است، تردید و شبهه وجود دارد؛ در سال 94 مقرر شد که از محل دو درصد عوارض شهرداری، 140 میلیارد تومان برای ارتقاء تجهیزات آتش نشانی تخصیص یابد؛ در تیرماه سال جاری یکی از اعضای شورای شهر اعلام کرد که بر اساس آخرین گزارشات تنها 25 میلیارد تومان از این منابع به آتش نشانی پرداخت شده است!

همچنین رحمت‌الله حافظی عضو اصولگرای شورای شهر در جلسه اخیر این شورا گفته است: علاوه بر بودجه‌ای که از محل دو درصد عوارض شهرداری برای خرید تجهیزات آتشنشانی تخصیص یافته بود، 20 میلیارد تومان دیگر هم برای این منظور مصوب شده بود که شهرداری نه‌تنها از ٢٠‌ میلیارد تومان هیچ پرداختی انجام نداده، بلکه این مصوبه را به آتش‌نشانی ابلاغ هم نکرده است.

شایان ذکر است، لایحه به روزرسانی تجهیزات آتش نشانی ابتدا دارای بودجه هزار میلیاردی بود اما این مقدار طی برنامه 5 ساله شهرداری تهران به 600 میلیارد تومان تقلیل یافت.

 

*سخنِ حق سخنگوی دولت و برآشفتن دوستداران جناب شهردار!

 

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری اخیر خود اعلام کرد،« قانون صراحتا شهرداری تهران را به عنوان مسئول پیشگیری از حادثه پلاسکو می‌شناسد»؛ این سخنان مستند به قانون دکتر نوبخت به مذاق هواداران رسانه‌ای جناب قالیباف خوش نیامد و آنها ظرف 48 ساعت اخیر هجمه های زیادی را به سخنگوی دولت وارد آورده‌اند؛ حال آنکه طبق بند 14 ماده 55 قانون شهرداری، «اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق بر عهده شهرداری‌هاست» بنابراین مقامات شهرداری تهران نمی‌توانند به صرف دادن اخطار و تذکر در ماجرای پلاسکو از مسئولیت شانه خالی کنند.

'گزارش: نیما صداقت 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر