کد خبر: 128341
A

پیر محمد ملازهی: رفتار «فرصت‌طلبانه» روسیه در مذاکرات هسته ای نشان داد ایران باید در روابط خود با قدرت ها تجدید نظر کند

گفت‌وگوی تلفنی سرگئی لاوروف و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان و تاکید بر اینکه لازم است همکاری‌های دو کشور تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار نگیرد، نشان داد آن تضمین‌خواهی که لاوروف پیش‌تر گفته بود، آنطور که سفیر روسیه در ایران سعی کرد جلوه دهد؛ سوءتفاهم نبوده است.

پیر محمد ملازهی: رفتار «فرصت‌طلبانه» روسیه در مذاکرات هسته ای نشان داد ایران باید در روابط خود با قدرت ها تجدید نظر کند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ گفت‌وگوی تلفنی سرگئی لاوروف و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان و تاکید بر اینکه لازم است همکاری‌های دو کشور تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار نگیرد، نشان داد آن تضمین‌خواهی که لاوروف پیش‌تر گفته بود، آنطور که سفیر روسیه در ایران سعی کرد جلوه دهد؛ سوءتفاهم نبوده است. 

 پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل بین الملل درباره موضع روسیه را ناشی از نگرانی آنها درباره آینده برجام می‌داند. او معتقد است که «روس‌ها تاکنون از این شرایط فعلی ایران استفاده کرده‌اند و نمی‌خواهند این شرایط به‌هم بخورد.»

این تحلیل گر سیاست بین الملل به خواسته اخیر روسیه یعنی تضمین‌خواهی از آمریکا اشاره کرده و نامه نیوز می‌گوید: «به نظر می‌رسد که روس‌ها کاملا به دنبال منافع خود هستند و می‌خواهند برای تنظیم مناسبات خود با آمریکا و اروپا از کارت ایران استفاده کنند. به همین خاطر حالا که مذاکرات در مسیری قرار گرفته که روس‌ها حس می‌کنند شاید به نتیجه قطعی برسند، این موضع را گرفته‌اند که اگر نتوانستند مذاکرات را در جهت منافع خود پیش ببرند، حداقل مانع از به سرانجام رسیدن آن بشوند.»

ملازهی سیاست اخیر روس‌ها را «فرصت‌طلبانه» می‌داند و می‌گوید: «چین هم موضعی شبیه به روسیه گرفته و آنها هم نگران هستند که اگر بازار ایران به روی کالاهای مختلف باز شود، اجناس بنجلی که به ایران می‌فروشند در بازار ایران جایی نداشته باشد، چون طبیعتا نمی‌تواند با کالای آلمانی و آمریکایی رقابت کند. بنابراین آنها نگران منافع خود هستند و طبیعی هم هست که از دید خود به موضوع نگاه می‌کنند.»

او به مقامات ایران توصیه می‌کند که در رویکرد خود تجدیدنظر کنند و می‌گوید: «ایران باید در نگاه خود نسبت به این قدرت‌ها تجدیدنظر کند و تا جایی که می‌تواند بین نگاه به شرق و غرب توازن ایجاد کند. به اعتقاد من ایران به یک سیاست متوازن احتیاج دارد که بتواند با همه کشورهای دنیا ارتباط سالم داشته باشد.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر