کد خبر: 128760
A

فلاحت پیشه: ۴۴ سال پس از انقلاب اسلامی، دیگر نمی شود به اسم یک سری اصطلاح سازی استعماری هر نوع رفتار مدنی در کشور را محدود کرد

تحلیلگر مسائل سیاسی کشور گفت: بعد از 44 سال از انقلاب اسلامی، دیگر نمی شود به اسم یک سری اصطلاح سازی استعماری هر نوع رفتار مدنی در کشور را محدود کرد و چنین رفتارهایی اثرگذاری خود را از دست داده است.

فلاحت پیشه: ۴۴ سال پس از انقلاب اسلامی، دیگر نمی شود به اسم یک سری اصطلاح سازی استعماری هر نوع رفتار مدنی در کشور را محدود کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ حشمت الله فلاحت پیشه درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی که در مجلس یازدهم در دست بررسی است از جمله طرح هایی است که معمولا اثر عکس دارد یعنی برخلاف محتوایی که برای آن شکل گرفته نه تنها به صیانت از فضای مجازی نمی انجامد بلکه اثر عکس نیز، بر این حوزه خواهد گذاشت.

او با بیان این که «طرح صیانت در عین محدودسازی فضای مجازی اثر عملی در استفاده از این فضا توسط کاربران ایرانی ندارد»، افزود: تجربه در کشور ما نشان داده، همواره در مقابل تکنولوژی موضع‌گیری وجود داشته اما در عمل، هیچ کدام از این موضع‌گیری‌ها به نتیجه نرسیده و این فناوری  اطلاعات است که منجر به انفعال مواضع در داخل در کشور شده است.

 
فلاحت پیشه با اشاره به سابقه مقابله با تکنولوژی نیز گفت: زمانی در کشور ما ممنوعیت هایی برای استفاده از ویدئو و ماهواره وجود داشت اما خود دستگاه های  ممنوعیت ساز بی سر و صدا به استفاده از این وسایل روی آوردند.

وی ادامه داد: امروز هم در فضای مجازی همین موضوع رخ داده و تنها نتایج این دست از قوانین ایجاد انحصار برای یکسری از رسانه ها و دستگاه های داده پرداز و اطلاع رسان است.

فلاحت پیشه خاطر نشان کرد: در هیچ کجای دنیا با ایجاد انفصال، محدودیت فراهم نمی شود بلکه صداقت و واقعیت گویی در اطلاع رسانی صیانت حقیقی از حقوق مردم است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم گفت: عصر رسانه های یک طرفه گذشته است و در دنیای امروز با شرایط بارگذاری و آپلود در عمل اطلاعات دو طرفه تبادل می شود.

وی ادامه داد: در دنیایی که مردم دیگر مخاطبان انفعالی نیستند نمی شود مردم ایران را وادار به انفعال کرد چرا که این مردم هستند که در یک فضای فعال، نظرات خاص خود را می دهند و کنترل عرصه اطلاعات در اختیار دولت ها نیست.

فلاحت پیشه خاطر نشان کرد: در ایران تنها کاری که شکل گرفته و خواهد گرفت این است که این محدودیت ها اثر عکس می گذارد.

وی تاکید کرد: در بازار عرصه و تقاضای امروز، اطلاع‌رسانی مهم است همین اطلاعات و ذی قیمت بودن آن اهمیت دارد بنابراین در دستورکار قرار گرفتن طرح هایی مثل صیانت و بروز چنین رفتارهایی باعث می شود مردم روز به روز واکنش‌های منفی بیشتری بروز دهند.

* محدودسازی و تحدید عرصه اطلاعات منجر با داغ شدن بازار انحصار می شود

فلاحت پیشه با اشاره به شرایط طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس گفت: زمانی که طرح صیانت مطرح شد یکسری انتقادات واقعی نسبت به فضای مجازی و وضعیت اینترنت در کشور وجود داشت. طرح مسائلی از قبیل تلاش برای قانون گذاری در راستای محدودسازی و تحدید عرصه اطلاعات همزمان با کند شدن سرعت و گران شدن بهای اینترنت، بستر ایجاد انحصارات و عرصه بازار تبلیغات را بیش از پیش داغ کرد.

وی ادامه داد: در همین رسانه هایی که به طور نسبی به صورت انحصاری نیز فعالیت می کنند برای دیدن یک خبر باید ابتدا چند تبلیغ را ببینیم تا بتوانیم به موضوع مورد نظر خودمان برسیم یعنی در شرایط فعلی در همین حد هم از زمان، خواسته و حقوق کاربران صیانت نمی شود در صورتی که قوانین در شرایط خورد و بازخورد شکل می گیرد یعنی قوانین باید در خدمت آسایش و خواست مردم باشد.

*بخشی از منتقدین طرح صیانت در فکر تقویت حوزه عمومی کشور هستند

فلاحت پیشه خطاب به منتقدین این طرح گفت: کسانی که این شیوه محدودسازی را نقد می کنند در فکر تقویت حوزه عمومی در کشور هستند.

وی ادامه داد: حوزه عمومی، حوزه ای است که بین فرد و دولت شکل می گیرد یعنی جایی که افراد نظرات خود را درباره شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‌گویند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با بیان این که «نقد مباحث در دنیای امروز و عصر اطلاعات دو طرفه امری طبیعی است»، خاطرنشان کرد: بعد از 44 سال از انقلاب اسلامی، دیگر نمی شود به اسم یک سری اصطلاح سازی استعماری هر نوع رفتار مدنی در کشور را محدود کرد و چنین رفتارهایی اثرگذاری خود را از دست داده است./ منیبان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر