کد خبر: 130170
A

فعال سیاسی اصولگرا: تیم مذاکره‌کننده در مذاکرات وین صرفاً پخت و پز می‌کنند، نظام تصمیم می گیرد

کارشناس اصولگرای مسائل بین‌الملل می گوید: تیم مذاکره‌کننده، تصمیم‌گیرنده در موضوع مذاکرات نیستند، بلکه صرفاً مذاکرات را پخت و پز می‌کنند، تصمیم‌گیری در مورد مذاکرات با مجموعه نظام است که براساس سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد.

فعال سیاسی اصولگرا: تیم مذاکره‌کننده در مذاکرات وین صرفاً پخت و پز می‌کنند، نظام تصمیم می گیرد

به گزارش دیده بان ایران، حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به لزوم اتخاذ تضامین لازم از طرف‌های برجام در مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: به طور قطع، یکی از خطوط قرمز ما در مذاکرات وین بحث اتخاذ تضامین از طرف‌های غربی است، بنده همیشه درباره این موضوع مثالی می‌زنم و آن این است که شما وقتی برای به امانت گذاشتن مالتان به فرد بسیار قدرتمندی برخورد می‌کنید که این فرد به هیچیک از اصول اخلاقی پایبند نیست و بدعهدی همواره در سابقه او وجود دارد، تحت هیچ شرایطی مال را به او امانت نمی‌دهید.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: در مذاکرات هسته‌ای طرف مقابل ما یعنی اروپا و آمریکا چنین خصایصی دارند و هیچ تعهدی به امضاهایی که در توافقات بین‌المللی می‌کنند، ندارند، ‌ حتی در مقابل نظام بین‌الملل هم برای آن‌ها قانون جنگل حاکم است، ‌ یعنی هر کس قوی‌تر است، بر نظام بین‌الملل حاکمیت دارد.

کنعانی‌مقدم با بیان اینکه ما باید بسیار محتاطانه رفتار کنیم، گفت: تیم مذاکره‌کننده، تصمیم‌گیرنده در موضوع مذاکرات نیستند، بلکه صرفاً مذاکرات را پخت و پز می‌کنند، تصمیم‌گیری در مورد مذاکرات با مجموعه نظام است که براساس سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: استفاده از تیم مشاورانی که توانایی کمک به روند مذاکرات را داشته باشند، می‌تواند مفید باشد، ‌به ویژه تیم قبلی که زحمات زیادی در مذاکرات هسته‌ای کشیده است، اما از طرف دیگر اگر ریش و قیچی را به دست مذاکره‌کنندگان بدهیم نیز کاری بسیار غلط است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سؤال که آیا حضور مشاوران تیم مذاکره‌کننده سابق در تیم فعلی اثرگذاری منفی دارد یا خیر؟، گفت: خیر، ‌ما به دلیل اینکه پافشاری‌مان بر اتخاذ تضامین لازم از طرف‌های برجامی است، نسبت به تیم مذاکره‌کننده سابق بیش از حد بدبین شده‌ایم.

کنعانی‌مقدم در پایان خاطرنشان کرد: تیم مذاکره‌کننده قبلی مشکل‌شان این بود که تضامین لازم را نگرفته بودند، به همین دلیل آقای ترامپ به راحتی توانست از برجام خارج شود و ما صدمات زیادی را متحمل شویم، معتقدم در این خصوص در مذاکرات فعلی، هوشیاری لازم وجود دارد تا بدون در نظر گرفتن تضامین لازم هیچ توافقی را امضا نکنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر