کد خبر: 131545
A

دریادار سیاری: به تکنولوژی ساخت هواپیما دسترسی پیداکرده‌ایم

"ماجرای ساخت هواپیما در ایران به سال ۶۵ و میانه جنگ بر می‌گردد و در آن تاریخ، نیروی هوایی ارتش به دنبال برنامه‌ای رفت تا بتواند به‌طور بومی، جنگنده‌هایی در تراز با آنچه در اختیار داشت تولید کند."

دریادار سیاری: به تکنولوژی ساخت هواپیما دسترسی پیداکرده‌ایم

به گزارش دیده بان ایران؛ معاون هماهنگ‌کننده ارتش در مراسم افتتاحیه هشتمین دوره رزم مقدماتی نخبگان وظیفه کشوری گفت: در حوزه هوایی، امروز به جایگاهی رسیده‌ایم که هواپیما‌های جدید را با دستان توانمند صنعتگران و عزیزانمان در ارتش و نیرو‌های مسلح و وزارت دفاع و دانشگاه‌های کشور می‌سازیم و به تکنولوژی ساخت هواپیما دسترسی یافته‌ایم.

گفتنی است ماجرای ساخت هواپیما در ایران به سال ۶۵ و میانه جنگ بر می‌گردد و  در آن تاریخ، نیروی هوایی ارتش  به دنبال برنامه‌ای رفت تا بتواند به‌طور بومی، جنگنده‌هایی در تراز با آنچه در اختیار داشت تولید کند.

نیرو‌های مسلح ایران در این راستا به تولید انواع هواپیمای جنگی و ترابری به نام‌های آذرخش، ایران ۱۴۱ و کوثر که ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ طی مراسمی به مناسب روز صنعت دفاعی رونمایی شد، پرداختند.

طراحی و ساخت این جنگنده نسل چهارم این پیام خودکفایی کامل ایران و رسیدن نیرو‌های مسلح کشورمان به تکنولوژی ساخت هواپیما را به جهان مخابره کرد.

هم اکنون نیز بنا به اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه هوایی فعالیت می‌کنند و به گفته سورنا ستاری معاون ریاست جمهوری، این معاونت همچنان آماده حمایت از شکل‌گیری شرکت‌های جدید و ارائه تسهیلات و وام به شرکت‌های فعال این حوزه است.

دریادار سیاری همچنین با اشاره به دستاورد‌های نظامی ایران در حوزه دریایی گفت:  امروز جزو معدود کشور‌هایی هستیم که توان ساختن ناو موشک‌انداز و ناوشکن را داریم و امروز ادعا می‌کنیم که توانایی ساخت پیشرفته‌ترین تجهیزات دریایی را داریم.

به گفته معاون هماهنگ‌کننده ارتش، نیروی دریایی ارتش امروز نه‌تن‌ها در حوزه سطح بلکه در حوزه زیردریایی نیز به توانمندی‌های قابل توجهی دست یافته، بلکه قادر است که زیردریایی سبک، متوسط و سنگین بسازد.

تصمیم به ساخت زیردریایی در ایران برای اولین بار به اوایل دوران جنگ تحمیلی باز می‌گردد.

براین اساس طرحی از سوی شهید چمران برای در دست اقدام قرار گرفت، اما به‌علت پیچیدگی‌های متعدد ساخت زیردریایی‌ها به ثمره نهایی نرسید.

چندین سال بعد زیردریایی طرح ساخت نهنگ اولین طرحی بود که در داخل با مشارکت وزارت دفاع و دانشگاه‌ها به ثمر رسیده به‌عنوان گام اول، به‌صورت تحقیقاتی وارد خدمت در نداجا شد.

با تجربیات کسب‌شده از ساخت نهنگ، ساخت زیردریایی غدیر مطرح شد و با قرار گیری در خط تولید تعداد زیادی از آن که مجهز به سامانه‌های شناسایی پیشرفته و توان شلیک موشک‌های کروز ضدکشتی است به خدمت ارتش در آمد.  

غدیر برای آب‌های خلیج فارس و دریای مکران طراحی شده و داری قابلیت بالا در غوص و صعود و مانور است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر