کد خبر: 137963
A

تلاش مجلس یازدهم برای اصلاح قانون انتخابات/ ساختار کمّی اعضا انتخابی تغییر می‌کند؟

علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس از اصلاح قانون انتخابات خبر داد که نهایتا تا مهر ماه انجام می‌شود. به این ترتیب انتخابات 1402 با قانون اصلاح شده برگزار می‌شود.

تلاش مجلس یازدهم برای اصلاح قانون انتخابات/ ساختار کمّی اعضا انتخابی تغییر می‌کند؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با اصلاح سیاست‌های کلی انتخابات، گفت: اصلاح قانون انتخابات از ضرورت‌های این روزها است. مقام معظم رهبری نیز در این باره از مجلس و دولت گلایه کرده‌اند چراکه حدود ده سال از ابلاغ اصلاح سیاست‌های کلی انتخابات به مجمع تشخیص نظام و ارکان نظارتی و قانونگذاری از جمله مجلس صورت گرفته است اما متأسفانه هیچیک از این دستگاه‌ها به فکر اعمال این اصلاحات نبوده‌اند.

وی اظهار داد: ممکن است در برخی موارد جابجایی سهمیه کرسی‌های مجلس، اصلاح لازم را صورت دهد؛ به این معنا که سهمیه برخی از مناطق کاهش یابد و به سایر مناطقی که به نسبت نیاز و جمعیتشان کرسی کمتری در مجلس دارند، تعلق بگیرد.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای مثال ۳۰ نماینده برای استان تهران خیلی زیاد است. در برخی شهرستان‌ها با حدود جمعیت میلیونی، چند شهرستان و چندین بخش و روستا، یکی دو نماینده بیشتر ندارند. این در حالی است که هزاران مشکل در این حوزه‌ها وجود دارد که رسیدگی به آنها با این تعداد نماینده محدود غیرممکن است.

بابایی کارنامی تاکید کرد: این بی‌عدالتی در ساختار کمّی نمایندگان معنا و مفهوم دارد و باید این موضوع مورد پیگیری قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح قانون انتخابات پیش از انتخابات ۱۴۰۱ مجلس محقق خواهد شد؟ گفت: قالیباف در یکی از جلسه‌های غیررسمی که داشته‌ایم گفت که موضوع اصلاح قانون انتخابات را تا شهریور ماه، نهایتاً مهر ماه در دستور کار مجلس قرار می‌دهد. اگر تا این تاریخ، رسیدگی به اصلاح قانون انتخابات به صحن مجلس بیاید، سال ۱۴۰۲ قانون اصلاح شده آن برای برگزاری انتخابات اعمال خواهد شد.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: مجلس یازدهم درباره رسیدگی به این قانون تعللی نداشته است؛ این اصلاح کار پیچیده و سنگینی است که ابعاد امنیتی، اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای دارد و بر سیاست‌های داخلی اثرگذار است، بنابراین مجلس این دوره نیز با بررسی این موضوعات به سراغ اصلاح قانون انتخابات خواهد رفت.

منبع: مهر

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر