کد خبر: 141050
A

یک جامعه‌شناس: کرسی‌های آزاداندیشی در ایران جوانمرگ شد/ دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف نمی‌توان مانند نوجوان دبیرستانی برخورد کرد/ فیلترینگ مشکل اعتراضات را حل نمی‌کند

مجید ابهری جامعه شناس می‌گوید: مهم‌ترین ویژگی اعتراضات اخیر نسبت به موارد گذشته حضور نوجوانان و جوانان بود که اغلب آنها متولد دهه70 و80 هستند. به همین دلیل نمی‌توان عنوان کرد که اعتراضات اخیر دنبال اعتراضات گذشته بوده، بلکه دارای ویژگی‌های خاص خود است.

یک جامعه‌شناس: کرسی‌های آزاداندیشی در ایران جوانمرگ شد/ دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف نمی‌توان مانند نوجوان دبیرستانی برخورد کرد/ فیلترینگ مشکل اعتراضات را حل نمی‌کند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ مجید ابهری جامعه شناس با اشاره به حوادث اخیر در جامعه پس از مرگ دردناک مهسا امینی را مورد نقد و بررسی قرار داد.

اهم سخنان این جامعه‌شناس به شرح ذیل است:

* کسانی  که در اعتراضات حضور داشتند در هیچ کدام از اعتراضات دهه‌های گذشته اعم از دهه70 و80  حضور نداشتند. اغلب کسانی که در اعتراضات حضور داشتند در حوادثی مانند کوی دانشگاه در سال1378 و یا انتخابات ریاست‌جمهوری سال88 یا به دنیا نیامده بودند، یا اینکه خردسال بودند.

* مهم‌ترین ویژگی اعتراضات اخیر نسبت به موارد گذشته حضور نوجوانان و جوانان بود که اغلب آنها متولد دهه70 و80 هستند. به همین دلیل نمی‌توان عنوان کرد که اعتراضات اخیر دنبال اعتراضات گذشته بوده، بلکه دارای ویژگی‌های خاص خود است.

* اعتراضات اخیر هزینه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زیادی برای کشور به‌همراه داشته است. به همین دلیل این اعتراضات باید از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. یکی از موضوعات مهم در این زمینه بررسی وضعیت آموزش نوجوانان و جوانان در مدرسه و دانشگاه‌هاست. باید مشخص شود نسل جدید به چه صورت آموزش داده که تلاش می‌کند مطالبات خود را به این صورت دنبال کند. 

* در گذشته قرار بود کرسی‌های آزاداندیشی در مراکز علمی و دانشگاه‌ها راه‌اندازی شود تا جوانان بتوانند دیدگاه‌های خود را به صورت آزاد بیان کنند. با این وجود این طرح هنگام تولد جوانمرگ شد. 

* دانشگاه صنعتی شریف از قبل از انقلاب تاکنون همواره از دانشجویان نخبه و مستعد بهره می‌برده است. متأسفانه برخی هنوز نمی‌دانند با دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف نمی‌توان مانند نوجوان دبیرستانی برخورد کرد و باید نوع برخورد دیگری داشت. 

* شکاف طبقاتی که امروز در جامعه ایران به وجود آمده یکی از دلایل اعتراضات اخیر است. امروز برخی از فرزندان مسئولان به شکلی زندگی می‌کنند که نسل جدید را نسبت به آنان حساس کرده است.

* امروز دیگر نسل جدید مانند نسل‌های گذشته نیست که سوال‌های بدون جواب داشته باشد، بلکه با یک سرچ در اینترنت به راحتی به پاسخ سوالات خود دست پیدا می‌کند. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که اینترنت جزئی از زندگی نسل جدید شده و به همین دلیل با محدود کردن آن و یا فیلتر شبکه‌های اجتماعی تنها نارضایتی‌ها بیشتر خواهد شد. فیلترینگ مشکل اعتراضات را حل نمی‌کند.

* در دنیای امروز اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند یکی از ابزارهای افزایش سرمایه‌های اجتماعی باشد و نه کاهش آن. بسیاری از دولت‌ها با ارائه خدمات در شبکه‌های اجتماعی به شهروندان سرمایه و پشتوانه اجتماعی خود را تقویت می‌کنند.

منبع: آرمان ملی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر