کد خبر: 141369
A

نماینده مجلس: قانون مجازات‌هایی برای نشر اکاذیب پیش بینی کرده؛ نماینده مجلس مصونیتی بابت تشویش اذهان عمومی ندارد

مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه قانون برای آحاد مردم اگر جرمی مبنی بر تشویش اذهان عمومی انجام دهند، مجازات تعیین کرده، گفت: هیچ فرقی نمی‌کند حرف بدون سند و دروغ را یک نماینده گفته یا یک استاد دانشگاه، قانون برای هر کسی که با گفتار خود موجب تشویش اذهان عمومی شود، حق شکایت را باز گذاشته و مجازات تعیین کرده است.

نماینده مجلس: قانون مجازات‌هایی برای نشر اکاذیب پیش بینی کرده؛ نماینده مجلس مصونیتی بابت تشویش اذهان عمومی ندارد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مهرداد ویس کرمی امروز تشویش اذهان عمومی را جرم خواند و به ارگان رسانه ای سپاه گفت: یکی از جرم‌هایی که در قانون مدنی پیشنهاد شده، بحث نشر اکاذیب بوده، به‌نحوی که هرگونه تشویش اذهان عمومی جرم تلقی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: گاهی نشر اکاذیب می‌تواند شاکی خصوصی داشته باشد، هم‌چنان‌که به دفعات بسیار دولت، دستگاه‌های اجرایی و مردم از نمایندگان مجلس از این بابت شکایت کرده‌اند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس قانون، مجازات‌هایی برای نشر اکاذیب و حرف‌های بدون سند پیش‌بینی شده، افزود: به طور نمونه، نماینده‌ ضمن حق اظهارنظر قانونی و به موجب نطق قانونی کسی نمی‌تواند وی را تعقیب یا محاکمه کند، اما در بحث دروغ، شایعه‌پراکنی، تهمت و تشویش اذهان عمومی، نمایندگان مانند سایر افراد جامعه محاکمه و در قانون برای آن مجازات تعیین شده است.

ویسکرمی بیان داشت: اگر علیه کسی در تریبون مجلس حرفی زده شود، طبق آئین‌نامه مجلس و قانون اساسی، به همان اندازه و یا دو برابر در تریبون مجلس به شخصی که مورد اهانت قرار گرفته جهت دفاع وقت داده می‌شود.

وی، هیات نظارت را دیگر اهرم نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس عنوان و تصریح کرد: چنانچه کسی از نماینده مجلس شکایت داشته باشد، می‌تواند به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شکایت نماید تا موضوع بررسی شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کسی اگر مواردی را سراغ داشته باشد که موجب آسیب به آبروی اشخاص، منافع کشور و یا تشویش اذهان عمومی شود، می‌تواند به هیات نظارت شورای نگهبان برای بحث صلاحیت شکایت کند.

ویسکرمی با بیان اینکه موارد مذکور حداقل ابزارهایی است که در قانون وجود دارد و خیلی از افراد از آن آگاهی ندارند، گفت: خلا قانونی برای شکایت از افراد حقیقی و حقوقی جهت تشویش اذهان عمومی و یا ارائه حرف‌های بدون سند نداریم.

وی با تاکید بر اینکه قانون برای آحاد مردم اگر جرمی مبنی بر تشویش اذهان عمومی انجام دهند، مجازات تعیین کرده، گفت: هیچ فرقی نمی‌کند حرف بدون سند و دروغ را یک نماینده گفته یا یک استاد دانشگاه، قانون برای هر کسی که با گفتار خود موجب تشویش اذهان عمومی شود، حق شکایت را باز گذاشته و مجازات تعیین کرده است.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی افزود: نماینده مجلس را نیز از حیث شخصیت حقیقی می‌توان شکایت کرد، چرا که مصونیتی بابت تشویش اذهان عمومی ندارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر