کد خبر: 142591
A
یک حقوقدان به دیده‌بان ایران گفت:

علیزاده طباطبایی: با خشونت امنیت ایجاد نمی‌شود/ مردم سران قوا را چهره‌هایی خشن می‌دانند/ امثال خاتمی و نبوی چاره‌ای جز دعوت طرفین به پرهیز از خشونت ندارند/ معترض نسل جدید ارزشی برای دین قائل نیست

محمود علیزاده طباطبایی حقوقدان و فعال سیاسی به سایت دیده‌بان ایران گفت: ما امروز در مواجهه با اعتراضات نسلی هستیم که اهمیتی برای ارزش‌های دینی قائل نیست. اینها نسل آموزش‌دیده در فضای مجازی هستند و حرمت‌های زیادی را شکسته‌اند.

علیزاده طباطبایی: با خشونت امنیت ایجاد نمی‌شود/ مردم سران قوا را چهره‌هایی خشن می‌دانند/ امثال خاتمی و نبوی چاره‌ای جز دعوت طرفین به پرهیز از خشونت ندارند/ معترض نسل جدید ارزشی برای دین قائل نیست

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ اعتراضات 1401 ایران تفاوت‌های جدی با اعتراضات دوره پیشین دارد. محمود علیزاده‌طباطبایی که به عنوان وکیل، همواره با بسیاری از بازداشت‌شده‌های اعتراضات ارتباط مستقیم داشته است، از قول یکی از موکلین زن زندانی خود می‌گوید، بسیاری از دخترانی که در جریان این اعتراضات بازداشت شده‌اند، هیچ تصوری از کاری که می‌کنند و تبعات بعدی آن ندارند. برای آنها اعتراضات مثل یک بازی پرهیجان است و به‌همین خاطر به خیابان آمده‌اند.

یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی معتقد است، در چنین شرایطی، گفت‌وگو بسیار دشوار است. او حتی بر این موضوع تأکید می‌کند که در شرایط کنونی اصلاح‌طلبان شناخته شده‌ای همچون سیدمحمد خاتمی و بهزاد نبوی نیز مجال کنش‌گری مؤثر را پیدا نمی‌کنند.

آنچه در ادامه می‌خوانید؛ گفتگوی خبرنگار سایت دیده‌بان ایران با محمود علیزاده طباطبایی حقوقدان و فعال سیاسی است:

*نظر شما درباره پیشنهاد چهره‌هایی مانند سیدمحمد خاتمی برای پرهیز از خشونت در جریان اعتراضات اخیر چیست؟ 

واقعیت این است که امنیت از یک طرف و آزادی و عدالت از طرف دیگر، دو روی یک سکه هستند. وقتی در یک جامعه، آزادی به عنوان ارزش اصلی پذیرفته شود و فقط در همان راستا عمل کند، هرج‌ومرج می‌شود و در مقابل اگر فقط به امنیت توجه کنند و آن را جدی بگیرند، این تصمیم منتهی به استبداد و دیکتاتوری می‌شود. 

750888_505

*آیا شرایط امروز را برای گفت‌وگو مناسب می‌بینید؟ 

اتفاقاتی در 30سال گذشته افتاد و حکومت به سمت انحصاری در دست یک جریان خاص قرار گرفت و به خصوص افرادی که در چند سال اخیر، در مسئولیت‌های کلیدی نظام قرار گرفتند، افرادی هستند که سابقه رفتارهای خشن در کارنامه دارند و مردم چنین حسی از حضور آنها در مسئولیت‌ها می‌گیرند. امروز، هم آقای رئیسی و هم آقای اژه‌ای و هم آقای قالیباف، درحالی در رأس سه قوه قرار گرفته‌اند که پیش از این به خاطر سابقه‌ای که در نهادهای قضایی و نظامی داشته‌اند، به‌عنوان چهره‌هایی خشن در ذهن مردم شناخته می‌شوند. شاید در این سال‌ها اراده حکومت ایجاد امنیت بوده و شاید افرادی نظریه‌پرداز بوده‌اند که این تصور را داشته‌اند که با خشونت می‌توانند امنیت برقرار کنند. غافل از اینکه نارضایتی انباشته مردم ناشی از مسائل مختلف اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی است. 

*در این شرایط اصلاح‌طلبان چه نقشی می‌توانند برای خود قائل باشند؟

اصلاح‌طلبان اصلا چه کاری می‌توانند بکنند؟ آنها امروز حذف شده‌اند. از بهزاد نبوی و خاتمی چه انتظاری می‌شود داشت؟ اصلاح‌طلبان چاره‌ای ندارند جز همین که طرفین را به پرهیز از خشونت تشویق کنند. کار دیگری از دست آنها برنمی‌آید. 

*توصیه و راهکار شما به حاکمیت در این شرایط چیست؟

نسل معترض کنونی حرمت‌های زیادی را شکسته است

ببینید خشونت عکس‌العمل خشن دارد. ما امروز در مواجهه با اعتراضات نسلی هستیم که نه اهمیتی برای ارزش‌های دینی قائل نیست. اینها نسل آموزش‌دیده در فضای مجازی هستند و حرمت‌های زیادی را شکسته‌اند. حرمت‌هایی که معترضان سال 88 قائل بودند را اینها ندارند. اما با این حال اعتقاد دارم اگر نظام بخواهد از همه نیروهای طرفدار انقلاب استفاده کند، 70درصد مردم از این ایده استقبال می‌کنند.

بسیاری از مردم با اصل نظام مشکل ندارند و با مسئولان نظام زاویه دارند. اگر چنین عقلانیتی حلکم شود و از همه نیروهای طرفدار نظام استفاد شود، بسیاری مسائل حل می‌شود، اما رسیدن به این نقطه نیاز به اراده ملی دارد. در سال‌های اخیر اتفاقاتی افتاد و عده‌ای از افراد به ثروت‌های کلان دست پیدا کردند. اینها حامی ایدئولوژی خاصی نیستند و در واقع از ثروت خود دفاع می‌کنند و روی این مسئله محکم ایستاده‌اند.

نظام اگر اراده کند، اول تکلیف ثروت این افراد را مشخص کند. به سمت مدیریت علی‌وار برویم که گفته بود اگر ثروت‌های نامشروع در کابین زنان‌شان هم باشد به بیت‌المال بازخواهد گشت. در کنار آن وضعیت اقتصادی مردم را سر و سامان دهند وگرنه خشونت ادامه خواهد یافت و حتی دوطرفه می‌شود. 

گفتگو: میثم سعادت_سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر