کد خبر: 145087
A

اشرفی اصفهانی:آیت الله سیستانی گفت، درباره اتفاقات ایران بسیار نگرانم به مناسبت هایی پیام هم دادم اما گوش شنوایی نیافتم

آیت الله سیستانی مرجع تقلید شیعیان نسبت به رخدادهای اخیر در ایران اظهار نگرانی کرده است

اشرفی اصفهانی:آیت الله سیستانی گفت، درباره اتفاقات ایران بسیار نگرانم  به مناسبت هایی پیام هم دادم اما گوش شنوایی نیافتم

 به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بیش از دو ماه و نیم از شروع اعتراضات در کشور که در پی فوت خانم مهسا امینی شروع شد، می‌گذرد. در این مدت اتفاقات تلخی نیز همچون بروز خشونت در کنار تجمعات خیابانی، دستگیری‌ها و... رخ داده است که موجب نگران و آشفتگی بیشتر در جامعه شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد اشرفی اصفهانی فعال سیاسی اصلاح طلب درباره اعتراضات اخیر با جماران گفت و گو کرده است؛

جنابعالی اولین نفری بودید که چند ماه قبل نسبت به عملکرد گشت ارشاد اعتراض کردید و خواستار جمع‌آوری گشت ارشاد شدید. اخیراً دادستان کل کشور خبر از تعطیلی گشت ارشاد داده است. در این زمینه چه نظری دارید؟

به نظرم ضمن تحلیل ریشه‌های ناآرامی‌های اخیر در کشور، مسئولان کشور را باید در برخی روش‌ها و قوانین تجدیدنظر کنند. باید این مشکل و معضل که خطری جدی برای نظام جمهوری اسلامی محسوب شود، از جوانب مختلف بررسی و در راستای رفع آن اقدامی صورت گیرد.

زمانی که خانم مهسا امینی فوت کرد، بنده با جماران مصاحبه‌ای داشتم. در آن مصاحبه صریحاً اعلام کردم من با وجودی که در حال حاضر سمتی در جمهوری اسلامی ایران ندارم، اما اگر از من خواسته می‌شد در این ماجرا ورود پیدا کنم، حقیقتاً وارد می‌شدم و اجازه نمی‌دادم این مسائل سخت و ناگوار رقم بخورد و سبب شود نظام تهدید شود و خون شهدای فراوان و شخصیت‌های بزرگی مثل شهدای محراب زیر سؤال رود و خدای‌ناکرده موجب تضعیف نظام شود.


در جامعه ما فقر و نابرابری، بیکاری و انواع تبعیض غوغا می‌کند. جامعه انباشته از برخی مشکلات است. مرگ خانم مهسا امینی بهانه‌ای شد تا مردم به کف خیابان‌ها بریزند و خواسته‌های خود را مطرح کنند.شاید خواسته آشکار معترضان در این مقطع، مسئله حجاب و انعطاف بیشتر نظام در این موضوع باشد، اما مطالبه مردم صرفاً این نیست. در جامعه ما فقر و نابرابری، بیکاری و انواع تبعیض غوغا می‌کند. جامعه انباشته از برخی مشکلات است. مرگ خانم مهسا امینی بهانه‌ای شد تا مردم به کف خیابان‌ها بریزند و خواسته‌های خود را مطرح کنند. در این میان عده و عواملی سوءاستفاده کردند و اغتشاشات را به وجود آوردند. از دو طرف عده‌ای کشته شدند که هیچ توجیهی ندارد؛ مخصوصاً کشته شدن دختران نوجوان.

 
در حال حاضر جمع کردن این مسائل به آسانی ممکن نیست


همّ و غم دشمن و شبکه‌های خارجی دامن زدن به این مشکلات و مسائل است‌ای کاش عقلا و بزرگان مملکت جلساتی را ترتیب می‌دادند و مسائل را بررسی می‌کردند؛ اما در حال حاضر جمع کردن این مسائل به آسانی ممکن نیست. دشمن در کمین است. مهم‌ترین امید دشمن برای ضربه زدن به کشور، امید بستن به اعتراضات مردمی است. دشمن امیدوار است که بتواند مردم را در مقابل نظام اسلامی و جمهوری اسلامی قرار دهد. ما نباید به دشمنان اجازه میدان‌داری بدهیم.

متأسفانه زحمات امام خمینی و خون شهدای عظیم‌الشأن زیر سؤال رفته است. شرایط، شرایط حساسی است و هر کدام از ما به عنوان یک فرد مسلمان و یک ایرانی باید در جهت حل این معضل بزرگ تلاش کنیم و در راستای حل این مشکلات به نفع اسلام، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران اقدامی انجام دهیم.

متأسفانه همّ و غم دشمن و شبکه‌های خارجی دامن زدن به این مشکلات و مسائل است. دشمن همواره درصدد افروختن آتش اختلاف و تفرقه بین ماست. دشمن بر آن است که با افروختن آتش اختلاف و تفرقه به نظام مقدس جمهوری اسلامی خدشه وارد کند.


امر به معروف و نهی از منکر با گشت ارشاد زیر سؤال رفته است

در مصاحبه‌ای به صراحت عرض کردم که عملکرد نادرست گشت ارشاد به هیچ وجه قابل توجیه نیست و نباید دوام پیدا کند و هرچه سریع‌تر باید این گشت ارشاد منحل شود. امر به معروف و نهی از منکر با این گشت ارشاد زیر سؤال رفته است. امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد. امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه بزرگ الهی است که هر کدام جایگاه و شرایط خاصی دارند. اگر من احساس کردم نهی از منکر من به جایی نمی‌رسد، نباید نهی از منکر کنم.

من به صراحت نظر خودم را نسبت به گشت ارشاد بیان کردم و اخیراً دادستان کل کشور نیز خبر از منحل شدن گشت ارشاد داد. وزیر کشور اعلام کرد در این حوادث اخیر دویست کشته داشتیم. این آمار حداقلی است. رسانه‌های خارجی این آمار را دو یا سه برابر اعلام می‌کنند. ما همان آمار حداقلی را در نظر می‌گیریم. کشته شدن دویست نفر انسان، دویست دختر و پسر جوان از دو طیف چه موافق و چه مخالف هیچ توجیهی ندارد. ما باید در روز قیامت پاسخگو باشیم. در فرانسه حدود هفت یا هشت ماه هر روز تظاهرات بود. در مجموع این تظاهرات پنج نفر کشته شدند. در ایران آمار کشته‌شدگان دویست نفر اعلام شده که آمار کمی نیست.

بنده در جلسه شورای عالی امنیت ملی که هفته گذشته برگزار شد شرکت داشتم. در جلسه دیگری هم که هفته آینده برگزار خواهد شد، اعلام خواهم کرد که آحاد مردم و مخصوصاً افراد صاحب‌نظر، اندیشمند، متفکر و اساتید حوزوی و دانشگاهی ما وظیفه دارند که برای حل این مسائل و مشکلات کاری انجام دهند. بحث امر به معروف و نهی از منکر را برای مردم تبیین کنند. در بحث امر به معروف و نهی از منکر نباید احساسی عمل کنیم. این مسائل احساسی نیست؛ بلکه وظیفه شرعی و الهی است و ما باید به وظایف شرعی و الهی خودمان عمل کنیم. این مسائل باید حل‌وفصل شود.

شما اخیرا در سفر به عراق با آیت‌الله سیستانی دیدار کردید. لطفا در این باره برای ما توضیحاتی ارائه دهید.

در مهرماه پس از سه و چهار سال سفر به عتبات عالیات و دیدار با آیت‌الله‌العظمی سیستانی توفیق بنده شد. البته ایشان ملاقات‌های محدودی دارند؛ اما این توفیق نصیب بنده شد و خدمت ایشان رسیدم. آیت‌الله سیستانی نسبت به بنده و پدر بزرگوارم شهید محراب لطف فوق‌العاده‌ای داشتند و از ایشان بسیار تجلیل کردند. به ایشان عرض کردم آیا از اخبار ایران مطلع هستید؟ فرمودند، «بله. من در جریان کامل اتفاقات ایران هستم و مطالب سایت‌ها را بررسی و مطالعه می‌کنم و نسبت به اوضاع ایران بسیار نگران هستم». ایشان به صراحت نسبت به «اوضاع ایران و مذهب تشیع» اظهار نگرانی کردند. من عرض کردم اگر مصلحت می‌دانید پیام یا تذکری بدهید. فرمودند، «من در مناسبت‌هایی پیام دادم، اما متأسفانه گوش شنوایی نیافتم». ایشان فرمودند، «من در جوار حرم امام علی (ع) دعا می‌کنم و از خداوند می‌خواهم هر چه زودتر این مسائل به نفع اسلام، تشیع و روحانیت فیصله یابد».

منبع: جماران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر