کد خبر: 146159
A

کیهان خبر داد: اروپا امسال بدون برق و گاز به استقبال کریسمس می‌رود

روزنامه تحت مدیریت حسین شریعتمداری نوشت: نتایج سوء تحریم‌های گسترده علیه روسیه کم‌کم تمام زندگی مردمان کشورهای تحریم‌کننده در اروپا را در بر گرفته است. در حالی که اروپا با بحران جدی گاز و برق رو‌به‌رو است، خاموشی و بی‌برقی بسیاری از نقاط اروپا را گرفتار خود کرده و مردم در چنین شرایطی به استقبال کریسمس می‌روند.

کیهان خبر داد: اروپا امسال بدون برق و گاز به استقبال کریسمس می‌رود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ کیهان نوشت: اوایل همین سال میلادی بود که جو بسیار متشنج شده بود و روسیه دائم تأکید می‌کرد پیوستن احتمالی اوکراین به ناتو و به‌طور کلی گسترش ناتو امنیت ملی این کشور را تهدید می‌کند و در مقابل، اوکراین و سایر کشورهای اروپایی همسایه، پوتین را به تلاش برای احیای «امپراتوری روسیه/ اتحاد جماهیر شوروی» و به ‌دنبال آن سیاست‌های نظامی تهاجمی متهم می‌کردند؛ خلاصه هر چه که بود در 5 اسفند 1400 یا 24 فوریه 2022 روسیه که هیچ تضمینی از سوی غرب برای خطوط قرمزش دریافت نکرده بود به اوکراین حمله کرد و جنگی شروع شد که معلوم نیست به کجا خواهد رسید. جنگ روسیه و اوکراین پس از 10 ماه از آغازش همچنان ادامه دارد و تبعات منفی مستقیم و غیرمستقیم آن نیز همچنان اروپا و برخی از دیگر نقاط جهان را گرفتار کرده است. 

خاموشی‌ها

به دلیل وابستگی غرب به گاز روسیه تبعات سوء اقتصادی و بحران انرژی ناشی از این جنگ به قدری فراگیر شده که اقتصاد کشورهای اروپایی را به معنای دقیق این کلمه «زمین‌گیر» کرده است. روشن است خود این بحران اقتصادی و بحران انرژی که علت عمده‌اش جنگ اوکراین است، خود علتِ بحران‌های اجتماعی و سیاسی دیگر، از جمله برقراری اعتصابات مستمر است. بحران انرژی به جایی رسیده که مردم لندن روزی دو ساعت به دلیل کمبود گاز ناشی از جنگ اوکراین در خاموشی به سر می‌برند. همچنین «جورجیا ملونی»، نخست‌وزیر ایتالیا در جریان یک سخنرانی در جمع سفیران کشورش در شهر رُم می‌گوید که: «من با هدف درک آنچه که اوکراینی‌ها تجربه می‌کنند، از همه ایتالیایی‌ها می‌خواهم که مصرف تمام منابع انرژی را به مدت یک ساعت در روز خاموش کنند.» این خاموشی‌ها و نبود برق ناشی از بحران گازی است که اروپا را در خود فرو برده است. وقتی اروپا نفت و گاز روسیه را تحریم می‌کرد، روشن بود که تبعات آنچه خواهد شد؛ وقتی گاز نباشد، خاموشی هم در پی خواهد داشت و این هزینه‌ای است که اروپا باید تا «اطلاع ثانوی» بپردازد.

روزگار سخت آلمان

امروز کریسمس است و اروپایی‌ها نیز با شرایطی که توصیف شد و با نارضایتی فراگیر به استقبال این روز می‌روند. ما شاهد بودیم که در هفته گذشته شماری از مردم آلمان در اعتراض به حمایت دولت «اولاف شولتز» از اوکراین و همچنین بحران انرژی و افزایش قیمت مواد غذایی به خیابان‌های شهر نورنبرگِ آلمان آمدند. اوضاع آن‌قدر بد هست که «فرانک والتر اشتاین مایر»، رئیس‌جمهور آلمان، در سخنرانی عید کریسمس خطاب به مردم کشورش اذعان کرد که امسال برای این کشور و ساکنان آن آسان نبود و روزهای سختی را تجربه کردند. او خاطرنشان کرد که آلمانی‌ها عواقب جدی رویدادهای جاری در اوکراین را تجربه کردند، بسیاری مجبور به محدود کردن خود شدند. به گزارش ایرنا، اشتاین مایر گفت، من می‌دانم که این بحران چقدر شما را واداشته که محدودیت زیادی را تحمل کنید. وی افزود: «شما نیز پیامدهای این جنگ (اوکراین )، به ویژه جنگ اقتصادی را احساس می‌کنید و اکنون روزهای سخت است.»

اعتصاب‌ پشت اعتصاب 

«بریتانیا» هم در حال حاضر موجی از اعتصاب‌ها، از جمله اعتصاب‌پرستاران، کارکنان پُست و اساتید دانشگاه را تجربه می‌کند، که در بحبوحه تورم فزاینده و رو به وخامت اقتصاد، یک بحران تلخ را موجب شده است. اتحادیه کارگری انگلیس می‌گوید اعتصاب‌های برنامه‌ریزی‌شده در طول کریسمس و فصل تعطیلات ممکن است ۱.۸ میلیارد دلار برای بخش مهمان‌پذیری هزینه داشته باشد. امیدهای بخش مهمان‌‌پذیری انگلیس برای رونق تجارت پس از کووید با ۱۳ روز اعتصاب راه‌آهن در طول دوره جشن دسامبر (اواخر آذر و اوایل دی ماه) به طرز بدی شکست خورده است. پس از اعتصاب‌های چهار روزه در هفته گذشته، رستوران‌ها و هتل‌ها در بریتانیا شاهد بیش از ۳۰ درصد لغو درخواست‌ها بوده و انتظار می‌رود این تعداد با اعتصابات در ۲۴، ۲۶ و ۲۷ دسامبر (3، 5 و 6 دی) و پنج روز دیگر در هفته اول سال جدید افزایش بیشتری پیدا کند.

«کیت نیکولز»، مدیر ارشد مهمان‌پذیری «بریتانیا»، که یک نهاد تجاری که بیش از صد هزار شرکت در این بخش را نمایندگی می‌کند، در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی گفت که وضعیت «وخیم» است. او نگران است که اعتصاب‌ها در طول این مدت ۱.۵ میلیارد پوند (۱.۸ میلیارد دلار) برای بخش مهمان‌ پذیری هزینه داشته باشد. به گفته شرکت مشاوره Mazars، تعطیلی رستوران‌ها در حال حاضر بیشتر از زمان بحران کرونا با نرخ ۶۰ درصد بالاتر از دوره ۲۰۲۰-۲۱ است. این بخش معمولاً حدود یک سوم فروش سالانه خود را در ماه دسامبر انجام می‌دهد، اما در سه سال گذشته چنین نبوده است.

در این میان، دو فرودگاه بلژیک شامل فرودگاه‌های «زاونتم» و «شارلروا» روز جمعه شاهد اعتصابات به اجرا در آمده از سوی نیروهای پلیسی بودند که خواستار اجرای مفاد توافقاتی که دولت این کشور طی مذاکره با این اتحادیه‌ها منعقد کرد، از جمله بر سر افزایش دستمزد و اجرای برنامه بازنشستگی زودهنگام، شدند. «کارلو مدو»، مقام اتحادیه صنفی «ان.اس.پی.وی» در مصاحبه‌ای به رادیو «فلمیش» گفت: «ما قصد نداریم جلوی رسیدن مردم به مقاصدشان را با بلوکه کردن امور بگیریم اما اختلالاتی (در اثر این اعتصابات)‌ وجود خواهد داشت.» به گزارش ایسنا، طبق اعلام اتحادیه‌های صنفی پلیس بلژیک، حدود ۲۰۰ افسر پلیس در این دو فرودگاه در این اقدام اعتراضی ۲۴ ساعته شرکت کرده‌اند.

آمریکای ناامید 

در آستانه کریسمس اما رئیس‌جمهوری اوکراین هم از شهروندان کشورش خواسته گوش به زنگ آژیر هشدار حملات هوایی روسیه باشند. از آن سو تأیید نهایی یک بسته کمکی ۴۵ میلیارد دلاری برای اوکراین در مجلس نمایندگان آمریکا انجام شده که صدای اعتراض آمریکایی‌های زیادی را در آورده است. منتقدان می‌گویند، بایدن به جای اوکراین بایدن به مردم خودش کمک کند. اعتراض‌هایی که در نظام سیاسی حاکم بر آمریکا، گوشی برای شنیدنش نمی‌یابند. از آن سو روزنامه آمریکایی «واشنگتن پُست» روز جمعه در گزارشی نوشت که «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین در جریان دیدارهایش با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، تلاش کرده تا او را متقاعد کند که کی‌یف می‌تواند کاملاً بر روسیه پیروز شود، اما مقامات آمریکایی عملی شدن این ادعای اوکراین را بسیار بعید دانسته و به او فهمانده‌اند، اوکراین حریف روسیه نمی‌شود.

همچنین روزنامه آمریکایی واشنگتن‌ پُست در گزارشی فاش کرد که جنگ در اوکراین «نقص در برنامه‌ریزی استراتژیک ایالات متحده» و «شکاف‌های قابل توجه را در پایگاه صنعتی نظامی آمریکا و ناتو» آشکار کرده است. جنگ اوکراین، ذخایر مهمات آمریکا و ناتو را رو به پایان برده است. از آنجایی که نیروهای کی‌یف بیش از آنچه غرب می‌تواند مهمات تولید کند، مصرف می‌کنند، پنتاگون به دنبال این است که آنها را آموزش بدهد تا برای جنگیدن بیشتر شبیه آمریکایی‌ها شوند.

افزایش بودجه نظامی در بحبوحه تورم کمرشکن

جالب توجه است که در این اوضاع آشفته و در بحبوحه تورم فزآینده انگلیس که به گفته رویترز مردم دیگر تحملش را ندارند، وزارت دفاع این کشور با اشاره به جنگ اوکراین به عنوان یکی از دلایل اصلی، قصد دارد تا بودجه دفاعی خود در سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵ را افزایش دهد. در این گزارش به این نکته اشاره شده که تصمیم کلی برای افزایش بودجه دفاعی گرفته شده و جزئیات آن هنوز نهایی نشده است. انتظار می‌رود «جرمی‌هانت»، وزیر دارایی انگلیس ارقام و اعداد نهایی را در بهار ۲۰۲۳ اعلام کند.

در بخشی از گزارش واشنگتن‌پست در مورد نحوه انتقال حدود ۲۰ میلیارد دلار کمک نظامی به کی‌یف توسط ایالات متحده تنها در سال جاری میلادی آمده است: ذخایر بسیاری از تسلیحات و مهمات کلیدی رو به اتمام است و زمان انتظار برای تولید موشک‌های جدید ماه‌ها و در برخی موارد سال‌ها طول می‌کشد. تنها شش میلیارد دلار از آن در قراردادهای تسلیحاتی جدید بوده، در حالی که مابقی آن از ذخایر پنتاگون تامین شده است.

ضربه مالی اتحادیه اروپا به مجارستان

خبر دیگر آن‌که در میانه این بحران اتحادیه اروپا جلوی اعطای حدود ۲۲ میلیارد یورو کمک مالی این اتحادیه به مجارستان را گرفته و تخصیص اعتبارات مالی به این کشور را به رفع نگرانی‌ها درباره حاکمیت قانون و حفظ حقوق بشر مشروط کرده است. به گزارش ایسنا از پایگاه شبکه «بلومبرگ»، کمیسیون اروپا در تصمیمی که یک ضربه اقتصادی به دولت «ویکتور اوربان»، نخست‌وزیر ملی‌گرای مجارستان محسوب می‌شود، ارزیابی کرد که این دولت شرایط این نهاد برای دریافت اعتبارات مالی منطقه‌ای را برآورده نکرده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر