کد خبر: 146976
A

کیهان: دولت روحانی صدها میلیارد بدهی برای کشور به بار آورد

روزنامه تحت مدیریت حسین شریعتمداری با انتشار مطلبی در ستون اخبار ویژه خود با عنوان «آقای روحانی! خزانه پر یعنی میراث 1143 هزار میلیارد بدهی» از عملکرد دولت حسن روحانی به شدت انتقاد کرد.

کیهان: دولت روحانی صدها میلیارد بدهی برای کشور به بار آورد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ روزنامه تحت مدیریت حسین شریعتمداری نوشت: دولت روحانی برخلاف ادعای وی، نه «خزانه پر» بلکه 643 هزار میلیارد تومان بدهی به سیستم بانکی، 500 هزار میلیارد تومان بدهی (سود اوراق) و 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه را تحویل بعدی داد.

روزنامه همشهری در بررسی ادعاهای اخیر حسن روحانی در دیدار با برخی دولتمردان سابق نوشت: او گفته که «برخلاف آنچه تحویل گرفتیم، خزانه را پر تحویل دادیم.» اما واقعیت این است که بررسی آماری دخل و خرج دولت در سال گذشته نمایانگر این واقعیت است که دولت سیزدهم کار خود را با کســری حدود ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی آغاز کرده است. به این آمار باید حدود ۵۰۰ هزارمیلیارد تومان بدهی و ســود اوراق را نیز اضافه کرد. همچنین دولت دوازدهم ۶۴۳/۹ هزارمیلیارد تومان بدهی به سیستم بانکی برای دولت سیزدهم باقی گذاشت که در سال پایانی دولت شاهد افزایش ۳۵ درصدی آن بودیم، اما در دولت سیزدهم میزان رشد این بدهی کاهش یافت و به ۱۶ درصد رسید. اوضاع در حوزه بدهی‌های خارجی نیز بهتر از این نیست ؛ دولت دوازدهم 

حدود ۸/۸ میلیارد دلار بدهی خارجی باقی گذاشت که دولت سیزدهم تا پایان مردادماه ۱۴۰۱ حدود ۱/۷ میلیارد دلار آن را تسویه کرده است.

روحانی همچنین ادعا کرده «تلاش ما این بود که اگر کسی معاند است، به تدریج تبدیل به مخالف شود و مخالف را تبدیل به موافق کنیم». 

واقعیت؛ «برخورد توهین‌آمیز آخوندی وزیر اسبق راه با خبرنگار یک رسانه در حاشیه جلسه هیأت دولت»، «رفتار نامناسب قاضی‌زاده هاشمی، وزیر اسبق بهداشت با شهروند منتقد» و «بی توجهی حجتی، وزیر اسبق کشاورزی با پیرمرد کشاورز» تنها نمونه‌هایی از نحوه برخورد مقام‌های ارشد دولت قبل با منتقدان به حساب می‌آید. او به دفعات منتقدان عملکرد دولت خود را افرادی «بی‌شناسنامه»، «ترسو»، «بیسواد»، «افراطی»، «کاسب تحریم»، «متوهم»، «بزدل»، «تازه به دوران رسیده» و... خطاب کرد. 

روحانی درباره برجام می‌گوید «دولت سیزدهم اگر می‌خواسـت، می‌توانست از اجرای برجام استفاده کند. لازم بود برجام فریز شود تا زنده بماند.» اما با آغاز دور هفتم گفت‌وگوها در وین، مشخص شد طی ۶ دور قبلی مذاکرات براساس تامین حداکثری منافع ایران پیش نرفته و تیم جدید مذاکره کننده ایران با چکش‌کاری متون کوشید در این زمینه اقدام‌های لازم را انجام دهد. برخلاف ادعای مقام‌های دولت قبل که تأکید داشتند تحریم‌ها برگشت‌ناپذیر است، با روی کار آمدن بایدن در آمریکا نیز تحریم‌ها ادامه یافت. بنابراین دریافت تضمین ضروری بود.

درباره ادعای روحانی در زمینه کاهش مشارکت در انتخابات،‌که به حل مشکلات سیاسی ربط می‌دهد، باید گفت اصلی‌ترین دلیل مایوس‌شدن بخشی از جامعه از صندوق رای، ناامیدی از عملکرد مسئولانی بود که عملکردشان طی 8 سـال دولت روحانی، نتیجه‌ای جز کوچک‌تر شدن سفره مردم، به همراه نداشت. 

در آن مقطع بخش قابل توجهی از جامعه با این شبهه مواجه شـدند که به امید بهبود در گردش چرخ زندگی‌شـان پای صندوق رأی رفتند، اما در نهایت پس از ۸ سـال، چیزی جز افزایش ۱۰ برابری قیمت دلار، رشد ۸ برابری قیمت مسکن و تنگ تر شدن معیشت، نصیب‌شان نشد.

همشهری همچنین درباره ادعای خرید 200 میلیون دُز واکسن در دولت سابق نوشت: تعداد کل واکســن‌های وارد شـده قبل از تشکیل دولت سیزدهم تنها ۱۸ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۶۱۰ دُز بوده که این میزان با آغاز به کار دولت جدید به ۱۴۳ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۳۹۰ دُز رسیده است. 

تا مردادماه ۱۴۰۰، تنها حدود ۱۴ درصد جمعیت ایران واکسینه شـده بودند که در دولت سیزدهم، درحدود کمتر از یک سال، آمار واکسـن‌نزده‌ها به کمتر از ۱۴ درصد رسید همچنین در دولت سیزدهم واکسیناسیون سراسری و همگانی کرونا به میزان ۱۵۶ میلیون دُز انجام شـد که در نتیجه آن، آمار روزانه جان باختگان کرونا از ۷۰۰ نفر در زمان تحویل دولت، به تک رقمی و در مقاطعی به صفر رسید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر