کد خبر: 151095
A

علم الهدی: افرادی که به توصیه‌های من گوش می‌کنند، از روی اعتقاد شخصی آن‌هاست، نه جبر

حجت الاسلام علم الهدی امام جمعه مشهد گفت: در شرایط کنونی کشور، هیچ اجبار و الزام قانونی برای هیچ نهادی وجود ندارد که از بنده حرف‌شنوی داشته باشند. آن‌هایی هم که به توصیه‌های من گوش می‌کنند، از روی اعتقاد شخصی آن‌هاست و برای دسته دیگری از مدیران و مسئولان هم که از بنده حرف‌شنوی ندارند، این‌طور نیست که جبر و فشاری وجود داشته باشد.

علم الهدی: افرادی که به توصیه‌های من گوش می‌کنند، از روی اعتقاد شخصی آن‌هاست، نه جبر

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی در اجتماع بزرگ فعالان فرهنگی اجتماعی حاشیه شهر مشهد که ظهر امروز با حضور مدیران شهری و مسئولان استانی در مسجد امام رضا(ع) محله طبرسی شمالی برگزار شد، اظهارداشت: اقداماتی که در حاشیه شهر انجام شده است، چه در حوزه برنامه‌ریزی و چه در حوزه اقدام، اگر با محوریت مساجد صورت بگیرد، علاوه بر محسنات ذاتی این اماکن، خیرات و برکات بی‌شماری را هم به دنبال خواهد داشت.

وی با تأکید بر ضرورت شکرگزاری از نعمت و قدرشناسی از عنایات الهی افزود: نزول بلا و بیماری‌ها و نکبت‌هایی که بر انسان نازل می‌شود، به خاطر اوقاتی است که ما فقط دردها و رنج‎ها را در نظر می‌گیریم و به برکات الهی بی‌توجه هستیم. کفران نعمت وقتی اتفاق می‌افتد که داده‌ها و عنایات الهی نادیده گرفته شود و اینجاست که قهر و غضب الهی را در پی خواهد داشت.

به تحول حاشیه شهر باید نگاه منصفانه داشت

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نباید گذشته را از یاد برد. در گذشته نه‌چندان دور، شرایط به‌گونه‌ای بود که پاکبان‎ها در ساعات آغازین صبح و حتی ظهر، زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کردند زیرا در ساعات بامداد و اوقات شب، امنیت نداشتند. فضا در حاشیه شهر این‌طور بود اما اکنون به شرایط کنونی رسیده است و باید این تحول را به دید انصاف مشاهده کرد.

وی ادامه داد: تابستان 1394 بود که ستاد حاشیه شهر تشکیل شد. از آن زمان اگر به حاشیه شهر نگاه دقیقی بیندازیم، برای هر مجاور منصف قابل‌درک است که یک تحول بزرگ اتفاق افتاده و در تحولی هم که به وجود آمده است، عامل اصلی آن مسجد و بانیان محوری آن، آن دسته از خادمانی بوده‌اند که شب و روز خود را وقف خدمت به مردم کرده‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حاشیه شهر را تا به امروز شما مسجدی‌ها درست کرده‌اید و از این به بعد هم اگر کسر و نقصی وجود دارد، باید به دست شما باز شود، تصریح کرد: تاریخ انقلاب نشان داده که هر جا مردم میدان‌داری کرده‌اند، از کانون‌های مردمی همچون مسجد بوده است. بر همین اساس، هیچ‌کس نمی‌تواند مسئولیتی داشته باشد و بگوید مشکلات به من ربطی ندارد. خیر؛ این‌طور نیست. مردم از غیر این مسئولان توقع خدمت ندارند. این مسئله تکلیف همه را مضاعف می‌کند.

وی تأکید کرد: در شرایط کنونی کشور، هیچ اجبار و الزام قانونی برای هیچ نهادی وجود ندارد که از بنده حرف‌شنوی داشته باشند. آن‌هایی هم که به توصیه‌های من گوش می‌کنند، از روی اعتقاد شخصی آن‌هاست و برای دسته دیگری از مدیران و مسئولان هم که از بنده حرف‌شنوی ندارند، این‌طور نیست که جبر و فشاری وجود داشته باشد. با این حال، توصیه به کار جهادی در حاشیه شهر، محور همیشگی توصیه‌های من به همه مسئولان بوده و البته از تابستان 1394 تاکنون هم اگر اتفاق مثبتی در حاشیه شهر اتفاق افتاده، به برکت اراده مسئولان و به میدان‌داری فعالان محوری مساجد در حاشیه شهر بوده است.

خدمت به مردم حاشیه شهر، مصداق نوکری امام زمان(عج)

امام‌جمعه مشهد با تأکید بر ضرورت فعالیت جهادی 600 مسجد محلات حاشیه شهر یادآور شد: دشمنان بی‌شماری که این مردم دارند، تکلیف را بر دوش همه ما دوچندان کرده است تا با وجود بحران‎سازی‎های متعدد و متوالی، کار را بر سر دست بگیریم و جلو ببریم. اینکه شرایطی را رقم بزنیم که حاشیه شهر از حاشیه بودن خارج شود، مصداق همان نوکری امام زمان(عج) است که مقبول خواهد بود.

وی ابراز کرد: در مسیر الحاق کامل محلات حاشیه شهر به محدوده شهری، نقطه عطف بسیاری از برنامه‌ها، طرح اجرای خیابان گاز است که تاکنون مطالعات میدانی آن هم به پایان رسیده و با اجرای آن، بن‌بست‌های حاشیه شهر همگی به این خیابان متصل می‌شود و چه از نظر نظافت و آبادانی و چه از نظر دسترسی، این محلات از حالت حاشیه‌ای خارج خواهند شد.

علم‌الهدی، راهبرد اصلی را در چشم‌انداز توسعه مشهد، رهایی از بند غرب‌گرایی دانست و اظهار کرد: نگاه توسعه شهری باید به‌گونه‌ای باشد که حرم مطهر رضوی دیگر در حریم حاشیه شرقی مشهد قرار نگیرد. البته تا پیش از این، عده‌ای به دنبال آن بودند که شهر امام رضا(ع) را به دو بخش تقسیم کنند تا فقط بخش محدودی از مشهد به‌عنوان شهر زیارتی شناخته شود و بخش عمده آن به‌عنوان یک قطب گردشگری مطرح شود. این توطئه بزرگی بود که برای خنثی‌سازی آن هزینه‌های بسیاری داده شد اما خوشبختانه امروزه در شرایطی هستیم که از حاشیه تا مرکز، همه خود را مجاور امام هشتم(ع) می‌دانند.

وی گفت: اگر امروزه حاشیه شهر را تحول‌یافته می‌بینیم، به همت شما برادران و خواهرانی بوده است که کار را از مسجد آغاز کرده‌اند تا اسلام در حاشیه شهر مشهد هم آبرومند باشد و در استمرار این نهضت سازندگی هم امیدواریم تا کار به جایی برسد که حاشیه شهر کمترین مشکل و چالش را داشته باشد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر