کد خبر: 152090
A

عضو مجلس خبرگان رهبری: افزایش تعداد خانواده‌های تک فرزند در کشور نگران کننده است

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم عضو مجلس خبرگان رهبری: تعداد خانواده‌های تک فرزند در کشور در حال گسترش است و این مسئله نگران کننده است و آسیب‌های جدی را در بلند مدت به دنبال خواهد داشت.متاسفانه در آینده نه چندان دور فرزندانی در جامعه خواهیم داشت که نه معنای برادری و نه معنای خواهری را خواهند فهمید که این مسئله جای نگرانی دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری: افزایش تعداد خانواده‌های تک فرزند در کشور نگران کننده است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم در ششمین روز از ماه رمضان در ابتدای برنامه ترتیل‌خوانی قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: در آیات جز ششم به ماجرای چهار برادر اشاره شده است که دو برادر به‌عنوان الگوی مثبت و دو برادری نیز به‌عنوان الگوی منفی معرفی شده‌اند.

وی افزود: حضرت موسی علیه‌السلام و حضرت هارون دو برادر مومن هستند که در آیه ۲۵ سوره مبارکه مائده به آنان اشاره شده است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ استاد حوزه علمیه گفت: نمونه دوم، دو برادری هستند که یکی به دیگری حسد می‌ورزد و خیانت کرده و برادر را به قتل می رساند که این دو هابیل و قابیل هستند و در آیه ۲۷ سوره مائده به این مسئله نیز اشاره شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: برادران و خواهران از مصادیق بارز خویشاوند به شمار می‌آیند و نسبت به همدیگر وظایف سنگین دارند چرا که از مصادیق «ذی‌القربی» بعد از والدین برادران و خواهران هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم یادآور شد: طبق آیات قرآن غذا خوردن از خانه برادر و خواهر بدون اذن آن ها نیز مجاز است چرا که برادران و خواهران همانند خود انسان هستند.

وی خاطر نشان کرد: برادر به منزله دست انسان است که تکیه گاه مطمئن بوده و در مشکلات می توان به برادر پناه برد و در حقیقت مایه عزت، قوت و آبروی انسان است که می توان به واسطه آن ها بر دشمنان غلبه کرد.

استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: انسان نسبت به خواهران و برادران خود حقوقی بر عهده دارد که در بعضی از روایات این حقوق به ۳۰ مورد می رسد.

وی افزود: حفظ اسرار، مهربانی، پذیرش عذر، دلسوزی، خیرخواهی، وفای به عهد، عیادت به هنگام بیماری، شرکت در تشییع جنازه، اجابت دعوت، قبول هدیه، پاداش در مقابل هدایا، تشکر از خدمات، یاری رساندن مناسب، حفظ ناموس، برآورده نمودن حاجات، مرتفع نمودن مشکلات و احترام متقابل برخی از این حقوق است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم تاکید کرد: برادر و خواهر از نعمات بزرگ الهی هستند اما متاسفانه با توجه به افزایش آمار خانواده‌های تک فرزند، نسل جدید از داشتن موهبت برادری و خواهری محروم خواهند شد و این اتفاق آثار اجتماعی روانی بدی را به جای می‌گذارد و جمعیت سالخوردگان را افزایش خواهد داد و فرایند سیاسی و اقتصادی کشور را مورد تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: تعداد خانواده‌های تک فرزند در کشور در حال گسترش است و این مسئله نگران کننده است و آسیب‌های جدی را در بلند مدت به دنبال خواهد داشت.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: متاسفانه در آینده نه چندان دور فرزندانی در جامعه خواهیم داشت که نه معنای برادری و نه معنای خواهری را خواهند فهمید که این مسئله جای نگرانی دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر