کد خبر: 152431
A

آکسیوس: ایران طرح توافق موقتِ بایدن را رد کرد

منابع مطلع به پایگاه آکسیوس گفتند ایران طرح توافق موقت با آمریکا را رد کرده. این طرح شامل برداشتن برخی تحریم‌های ضدایرانی در ازای توقف غنی‌سازی ۶۰ درصدی و برخی فعالیت‌های دیگر است.

آکسیوس: ایران طرح توافق موقتِ بایدن را رد کرد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تارنمای آکسیوس روز دوشنبه به وقت محلی گزارش داد دولت آمریکا در هفته‌های اخیر با شرکای اروپایی و اسرائیلی خود در مورد طرحی برای توافق موقت با ایران که شامل رفع برخی از تحریم‌ها در ازای مسدود کردن بخش‌هایی از برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران می‌شود، بحث کرده است.

تارنمای اکسیوس در مطلبی نوشت که به گفته  ۱۰ مقام اسرائیلی، دیپلمات‌های غربی و کارشناسان آمریکایی، دولت جو بایدن در هفته‌های اخیر با شرکای اروپایی و اسرائیلی خود درباره پیشنهادی برای توافق موقت با ایران بحث کرده است که شامل رفع  برخی از تحریم‌ها در ازای توقف بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران می‌شود.

به  گفته این ۱۰ مقام، دولت بایدن در ژانویه بحث درباره رویکرد جدید را آغاز کرد و در ماه فوریه  اسرائیل و متحدان اروپایی خود - فرانسه، آلمان و انگلیس را در مورد آن مطلع ساخت.

آکسیوس به نقل از چهار تن از مقامات اسرائیلی، دیپلمات‌های غربی و کارشناسان آمریکایی نوشت که  پیشنهاد موردنظر شامل  رفع برخی از تحریم‌ها در مقابل توقف بخشی از فعالیت هسته ای ایران عمدتاً غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد می شود.

این رسانه آمریکایی ادامه داد که یک مقام اسرائیلی و یک دیپلمات غربی ادعا کردند که ایرانی ها از مذاکرات آمریکا آگاه هستند اما تاکنون این ایده را رد کرده اند.

آکسیوس مدعی شد این رویکرد شبیه رویکردی است که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و بیل (ویلیام) برنز، رئیس فعلی سیا در هنگام فعالیت در دولت باراک اوباما در سال ۲۰۱۳، آن را دنبال کردند. رویکرد آمریکا در سال ۲۰۱۳ شامل  توقف کوتاه مدت بخش هایی از برنامه هسته ای ایران در ازای رفع بخشی از  تحریم ها بود.

توافق موقت اولیه برای یک دوره شش ماهه بود و چندین بار تمدید شد تا اینکه در جولای ۲۰۱۵ برجام امضا شد.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: جو  بایدن رییس جمهور آمریکا "کاملا متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است و ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به این هدف است."

این سخنگو افزود که دولت آمریکا با هماهنگی کامل با شرکا و متحدان خود از جمله اسرائیل در حال آماده شدن برای همه گزینه ها و احتمالات است. اما کاخ سفید "در مورد شایعات دست دوم پیرامون  گفتگوهای دیپلماتیک اظهار نظر نخواهد کرد و هشدار می دهد که تقریباً همه این شایعات نادرست هستند.

 

آکسیوس به ادعای این سه مقام اسرائیلی و دیپلمات‌های غربی، مقامات ایرانی تاکنون رویکرد جدید را رد کرده‌اند و گفته‌اند که این رویکرد قبلاً موثر نبوده است  و آنها خواهان توافقی  کمتر از برجام سال ۲۰۱۵ نیستند.

این گزارش در حالی است که مقامات آمریکایی در پی ناآرامی ها در ایران از سپتامبر سال 2022 همواره مدعی بوده اند که درحال حاضر نقض حقوق بشر حکومت ایران و مقابله با ارسال سلاح به روسیه جهت استفاده در حملات بی رحمانه علیه زیرساخت ها و غیرنظامی اوکراینی در دستورکار آمریکا است.

آنها در عین حال  در تداوم هراس واشنگتن از پیشرفت برنامه هسته ای ایران با ابراز نگرانی خود از پیشرفت های هسته ای ایران، مدعی هستند جو بایدن رئیس جمهور آمریکا کاملا متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است و دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به این هدف است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر