کد خبر: 153065
A
در گفت و گو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

حجت‌الاسلام انصاری راد، نماینده اسبق مجلس: حکومت به میل خود برخی را آیت‌الله می‌کند و برخی را هم از این مقام پایین می‌آورد

حجت الاسلام حسین انصاری راد درباره معیار به کاربردن عنوان "آیت‌الله" یا "حجت‌الاسلام" برای روحانیون شیعه به دیده‌بان ایران گفت: فعلا هیچ معیار و ملاکی برای این عناوین وجود ندارد. پیش از انقلاب اسلامی، تدریس یک استاد در حوزه و مقبولیت عامی که در بین حوزه‌های علمیه به لحاظ علمی و اخلاقی پیدا می‌کرد، او را به عنوان آیت‌الله می‌رساند ولی بعد از انقلاب، مثل بسیاری از اصطلاحات دیگر، این مهم هم از معیارهای اصلی‌اش تهی شده و هیچ معیاری ندارد. حکومت به میل خود برخی را آیت‌الله می‌کند برخی را هم از این مقام پایین می‌آورد.

حجت‌الاسلام انصاری راد، نماینده اسبق مجلس: حکومت به میل خود برخی را آیت‌الله می‌کند و برخی را هم از این مقام پایین می‌آورد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ به کار بردن القاب و عناوینی همچون "آیت‌الله" و "حجت‌الاسلام" برای روحانیون شیعه از جمله مواردی است که بر سر آن مناقشه وجود دارد. چراکه به باور برخی از کارشناسان و اهالی حوزه، این عناوین ریشه تاریخی ندارد و بیشتر رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است. گواه این مدعی هم می‌توان به آیت الله منتظری اشاره کرد که آیت‌الله خمینی در جریان برکناری مرحوم آیت‌الله منتظری از قائم مقام رهبری، او را "حجت‌الاسلام والمسلین" خطاب کرد اما پیش از آن رسانه‌ها در هنگام انتخاب او به قائم مقامی او را "آیت‌الله‌العظمی" خوانده بودند یا مرحوم آیت‌الله صانعی که پس از موضع‌گیری‌هایی که در سال 88 داشت، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم او را از مرجعیت کنار گذاشت. در مقابل هم بسیاری از روحانیونی که لقب "حجت‌الاسلام" را به یدک می‌کشند و در عین حال دغدغه قدرت و مناصب بالایی را دارند، علاقه‌مندند که در رسانه‌ها "آیت‌الله" خطاب شوند.

حجت‌الاسلام حسین انصاری‌راد، سیاستمدار اصلاح‌طلب هم درخصوص شرایط رسیدن به عنوان "آیت‌الله" به دیده‌بان ایران گفت: «این یک اصطلاح جدید است. حتی مرحوم شیخ انصاری و میرزای شیرازی را هم حجت الاسلام نمی‌گفتند.»

وی ادامه داد: «به فردی آیت‌الله می‌گویند که دست‌کم اجتهاد کلاسی و قدرت استنباط بر اساس قوانین و دانش علم اصول و همچنین دانش علم فقه را داشته و عادل هم باشد. البته باز هم تاکید می‌کنم که این اصطلاح جدیدی است که رواج پیدا کرده.»

انصاری‌راد افزود: «فعلا هیچ معیار و ملاکی برای این عناوین وجود ندارد. پیش از انقلاب اسلامی، تدریس یک استاد در حوزه و مقبولیت عامی که در بین حوزه‌های علمیه به لحاظ علمی و اخلاقی پیدا می‌کرد، او را به عنوان آیت‌الله می‌رساند ولی بعد از انقلاب، مثل بسیاری از اصطلاحات دیگر، این مهم هم از معیارهای اصلی‌اش تهی شده و هیچ معیاری ندارد. حکومت به میل خود برخی را آیت‌الله می‌کند برخی را هم از این مقام پایین می‌آورد.»

متن کامل این گزارش دیده‌بان ایران را از «اینجا» بخوانید

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر