کد خبر: 150670
A

مدیر حوزه‌های علمیه: قبل از انقلاب اسلامی رنج و محنت روحانیون قابل وصف نبود، امروز ابواب عالم به روی حوزه گشوده شده

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه: کسانی که روزگار قبل انقلاب را سپری کرده‌اند و تاریخ رنج و محنت روحانیون و بزرگان دین را مطالعه می‌کردند به خوبی می‌دانند، رنج و محنت روحانیون قبل از انقلاب اسلامی قابل وصف نبود، این روزگار قابل قیاس با آن دوران نیست و ابواب عالم به روی حوزه گشوده شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه: قبل از انقلاب اسلامی رنج و محنت روحانیون قابل وصف نبود، امروز ابواب عالم به روی حوزه گشوده شده

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با علما و فضلای استان‌های تهران، البرز و سمنان از صبح امروز در محل مجتمع آموزشی فرهنگی آدینه تهران آغاز به کار کرد.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در نوبت صبح دهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین و علما و فضلای استان‌های تهران، البرز و سمنان که در مجتمع آموزشی فرهنگی آدینه تهران در حال برگزاری است، با تبریک اعیاد شعبانیه، از اهتمام مدیریت و مجموعه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به خروجی‌های اجلاسیه‌های جامعه مدرسین و اتخاذ تصمیمات لازم از سوی شورای مدیریت و معاونین برای اجرایی سازی خروجی‌های کمیسیون‌ها و جلسات خبر داد.

مدیر حوزه های علمیه گفت: عصر انقلاب اسلامی فرصت های بی بدیلی را در اختیار حوزه و روحانیت قرار داده، آفاقی که انقلاب اسلامی به روی معارف الهی و اهل بیت -علیهم السلام- گشود قابل وصف نیست، کسانی که روزگار قبل انقلاب را سپری کرده‌اند و تاریخ رنج و محنت روحانیون و بزرگان دین را مطالعه می‌کردند به خوبی می‌دانند، رنج و محنت روحانیون قبل از انقلاب اسلامی قابل وصف نبود، این روزگار قابل قیاس با آن دوران نیست و ابواب عالم به روی حوزه گشوده شده است.

وی افزود: به برکت خون‌های پاک شهیدان و مجاهدت حضرت امام که اعجوبه روزگار بود، افق‌های جدیدی به روی ما گشوده است، جامعه مدرسین نیز همواره تلالو و درخشندگی لازم را در ۶۰ سالی که از عمر آن می‌گذرد داشته است.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی در مقابل پارداریم غالب بر جهان، حرف تازه‌ای آورد که فهم آن برای بسیاری دشوار است، به برکت انقلاب اسلامی که از حوزه برخاست سخن جدید در برابر تمدن جدید و حاکم بر دنیا آوردیم که در عمق آن بدیل ارائه می‌کنیم.

وی با تبیین فرصت‌ها، بسترها و آمادگی‌هایی که برای تعمیق اندیشه دینی و الهی به عنوان گفتمان جدید فراهم شده است، خاطرنشان کرد: کسانی در جهت پیشبرد آرمان‌های بزرگ انقلاب موفق هستند که همزمان سختی‌ های راه و گرفتاری‌ های مسیر را بشناسند. ما تحولات بزرگی را در دنیا مشاهده می‌ کنیم که کار را بر جبهه حق و ایمان دشوار می‌ کند.

وی گسترش علم و دانش، تنوع رسانه، سرعت انتقال پیام، تنوع گروه‌های مرجع، پیچیدگی جوامع و فرو ریختن حصارهای اطلاعاتی، رقابت‌های سنگین فرهنگی و دینی و بیدار شدن جریان‌های گوناگون فرهنگی و ادیان و اندیشه‌های انحرافی و فعال شدن آنان و سیطره مفهومی و محتوایی اندیشه غرب از سختی‌های مسیر برشمرد.

آقای اعرافی تأکید کرد: همه این‌ها با زرق و برق‌ها بر یک بنیان اندیشه‌ای غیر اصولی استوار شده است، از سوی دیگر در مقابل امواج توفنده انقلاب، دشمنانی با همه وجود با جنگ ترکیبی و ادراکی و بکارگیری همه ابزارها به صف آرایی برخاسته‌اند تا این پرچم مقدس را نشانه بگیرند.

وی ادامه داد: امروز می‌توانیم بگوییم همه چیز را از نفوذهای پنهان و پیچیده و برخوردهای آشکار و نرم و سخت در همه ساحت‌ها و شؤون انقلاب اسلامی ما که انقلابی معرفتی است را نشانه گرفته‌ اند.

وی در ادامه، سه استان تهران، البرز و سمنان را که اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین با حضور علمای این استان‌ها برگزار می‌شود را جزو استان‌های مهم کشور توصیف و نکاتی درباره برنامه ریزی و طراحی دشمنان، مذاهب انحرافی و جریان های سیاسی انحرافی برای این استان‌ها بویژه استان تهران بیان کرد.

وی با تاکید بر این که هر اتفاقی که در تهران رخ دهد پژواک زیادی در سطح ملی و فراملی دارد، گفت: حوزه و روحانیت با اتکا بر خدای متعال و استمداد از حضرت ولیعصر -عجل الله تعالی فرجه الشریف- مأموریت خود را خدمت جامع به جامعه بشری و دنیا و مردم ایران می داند.

وی گفت: ما باید راهنما و هدایتگر بوده و در کنار جامعه قرار داشته باشیم، این خدمتگزاری مقدس است که اضلاع و ابعاد مختلفی هم دارد.

وی با تأکید بر اینکه حوزه راقی و پیشرو و توسعه دهنده مرزهای علوم اسلامی باید بر منهج قویم اجتهادی راه و مسیر خود را طی کند، اظهار داشت: این وجه درونی باید با وجه بیرونی حوزه نیز تناسب و انطباق داشته باشد، این حوزه باید از سازوکاری برای پاسخگویی به مأموریت‌هایی که در قلمروهای مختلف بر عهده دارد، برخوردار باشد. این نکته حوزه عصر انقلاب را از حوزه عصر انزوا متمایز می‌کند، فقه، کلام، مناهج عقلی و فلسفی ستون فقرات ماست و باید بماند لکن باید نیازها را ببیند و برای آن چاره اندیشی کند.

وی بیان داشت: حوزه با هدایت‌ها و حمایت‌های رهبر انقلاب و بزرگان دین و شورای عالی طرح‌ها و برنامه‌های متعددی را در دستور کار قرار داده است که برآمده از اسناد و طرح‌ها و مصوبات شورای عالی در قلمروهای پژوهش، آموزش و تبلیغ در دستور کار قرار گرفته است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛  مدیر حوزه های علمیه افزود: در حوزه فقه معاصر برنامه‌های بسیار خوبی طراحی شده و متون جدیدی تالیف شده است، در حوزه مطالعات مورد نیاز نظام اسلامی، معاونت پژوهش کار خوبی را آغاز کرده است، در عرصه کنشگری و تبلیغی حوزه طرح آمایشی آماده شده که در آستانه تحویل به شورای عالی حوزه است.

وی همچنین به وجوه اجتماعی حوزه اشاره کرد و برنامه‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه را در عرصه‌هایی همچون تشکیل قرارگاه کنش گری جهادی، دبیرخانه گروه‌های جهادی، طرح هجرت، همکاری با نهادهای فرهنگی و تربیتی و آموزشی را تشریح کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر