کد خبر: 153228
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۵۸؛

هر ایرانی می تواند روزنامه منتشر کند

فاش شدن اسرار شبکه جاسوسی ساواک و سیا در خاورمیانه در دادگاه رئیس اداره سوم ساواک و اینکه شاه شخصا دستور دستگیری آیات عظام را صادر میکرد، تیتر یک روزنامه چاپ عصر کیهان در ۴۴ سال قبل امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین سال ۱۳۵۸ است. تیرباران ۶ عامل کشتار ۱۷ شهریور و رژه بزرگ ارتش در سراسر کشور و درخواست شورای انقلاب از آیت الله طالقانی برای بازگشت و اینکه غیبت ایشان بیش از این جایز نیست و همچنین بسته شدن مرزهای زمینی و دریایی برای جلوگیری از فرار افراد ضد انقلاب، از جمله دیگر تیترهای مهم و شاخص این جریده به شمار میروند.

هر ایرانی می تواند روزنامه منتشر کند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ فاش شدن اسرار شبکه جاسوسی ساواک و سیا در خاورمیانه در دادگاه رئیس اداره سوم ساواک و اینکه شاه شخصا دستور دستگیری آیات عظام را صادر میکرد، تیتر یک روزنامه چاپ عصر کیهان در ۴۴ سال قبل امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین سال ۱۳۵۸ است. تیرباران ۶ عامل کشتار ۱۷ شهریور و رژه بزرگ ارتش در سراسر کشور و درخواست شورای انقلاب از آیت الله طالقانی برای بازگشت و اینکه غیبت ایشان بیش از این جایز نیست و همچنین  بسته شدن مرزهای زمینی و دریایی برای جلوگیری از فرار افراد ضد انقلاب، از جمله دیگر تیترهای مهم و شاخص این جریده به شمار میروند. به صفحه دوم روزنامه می رویم به نقل قولی از معاون مطبوعاتی وزارت اطلاعات بر می خوریم که اعلام داشته اند هر ایرانی می تواند روزنامه منتشر کند که متن خبر فوق به شرح زیر می باشد؛

دیدبان تاریخ

بر اساس لایحه ای که از طرف وزارت اطلاعات تقدیم هیات وزیران شده است هر ایرانی که اهلیت داشته باشد میتواند روزنامه یا مجله منتشر کند. 

بدنبال انتشار این خبر، دکتر ممکن در گفتگویی با کیهان در تشریح جزئیات این لایحه گفت؛

در شرایط فعلی هر روز یکی دو روزنامه جدید منتشر می شود که گاه با اعتراض افراد و گروههای مخالف روبرو میشوند‌. بنابراین ما با تهیه این طرح که بصورت لایحه تقدیم هیات وزیران شده است میخواهیم راهی جلوی پای ناشران بگذاریم و آنها را از تعرض دیگران مصون بداریم. این تصمیم فقط بمنظور راهگشایی در جهت آزادی مطبوعات اتخاذ شده است. 

معاون مطبوعاتی وزارت اطلاعات سپس گفت؛ 

وزارت اطلاعات دیگر چماقی بالای سر مطبوعات نخواهد بود. ما در دولت موقت می خواهیم که حداقل این کار از ما به یادگار بماند. بنابراین امیدواریم و از مطبوعات انتظار داریم که با تشکیل کانون مطبوعات و نظام مطبوعاتی مانند نظام پزشکی و کانون وکلا خودشان به امور و تخلفات مطبوعاتی رسیدگی کنند و نقش وزارت اطلاعات در مطبوعات فقط در حد مشاوره و تبادل نظر باقی بماند. ما امیدواریم که خود مطبوعاتی ها در دولت بعدی لایحه مطبوعات مستقل را ارائه دهند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا بدنبال تشکیل دولت دائم ممکن است چاپ برخی از این نشریات ممنوع شود گفت؛ از آنجا که ما در چارچوب دولت موقت ضمانت می کنیم نمی توانیم برنامه های دراز مدتی را پیش بینی کنیم ضمنا مطمئن هستیم که دولت دائمی نیز استقلال و آزادی مطبوعات را محفوظ دارد. 

دکتر ممکن در مورد مجلات هفتگی گفت؛ در جلسه ای که با آنها داشتیم توصیه کردیم که در کار خود رسالت داشته باشند و اساس کار را بر آگاه ساختن هر چه بیشتر مردم قرار دهند. 

روزنامه4

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر