کد خبر: 153702
A

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان: در امر به معروف و نهی از منکر برخورد فیزیکی نکنید

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: در امر به معروف و نهی از منکر مجاز به برخورد قهری فیزیکی نیستیم زیرا این به عهده حاکمیت است و باید طبق مقررات دنبال شود و ما اگر همین سطح عمومی امر به معروف و نهی از منکر را به مردم آموزش دهیم و تلاش کنیم تا به یک فرهنگ همگانی تبدیل شود قطعا خدمت بزرگی انجام داده‌ایم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان: در امر به معروف و نهی از منکر برخورد فیزیکی نکنید

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در ‌اولین نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان عنوان کرد: بر اساس کتب فقهی مراجع به پا داشتن امر به معروف و نهی از منکر دارای شرایطی است و یکی از این شرایط شناخت معروف و منکر است و کسی که می‌خواهد به این فریضه الهی عمل کند باید مفهوم معروف و منکر را بداند.

وی ادامه داد: شرط دیگر این است که فرد مرتکب شده به منکر بداند که این‌کار منکر است و با این حال مرتکب شود و یا آگاه باشد که معروفی را ترک کرده اما وقتی طرف آگاه نباشد دیگر جایی برای امر به معروف و نهی از منکر نیست بلکه باید تذکر و ارشاد جاهل صورت گیرد و حکم فقهی آن آموزش است که چنین چیزی با امر به معروف و نهی از منکر متفاوت است.

امام جمعه زاهدان افزود: دومین بحث مهم در امر به معروف و نهی از منکر، شیوه انجام آن است به طوری که فرد هم می‌تواند به صورت آمرانه امر کند و هم به صورت متواضعانه و با لحن نصیحت و خواهش، که امام خمینی(ره) می‌فرمایند: اینکه شما از فرد خواهش کنید، این امر به معروف و نهی از منکر نیست اما اگر فرد با خواهش و موعظه شما امر به معروف و نهی از منکر شود بسیار بهتر است تا اینکه به صورت امرانه و دستوری باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محامی شرط دیگر را احتمال تاثیر امر به‌ معروف و نهی از منکر عنوان کرد و بیان داشت: در اینجا منظور تأثیر صد درصدی نیست بلکه اگر تاثیر فی‌الجمله هم باشد موثر است و در این صورت اگر افراد دیگری نیز امر به معروف و نهی از منکر کنند به تدریج فرد تاثیر خواهد گرفت و البته به معنای دست کشیدن کامل از گناه نیست اما اگر میزان گناهش را کاهش داده مثلا کمتر دروغ بگوید یا کمتر به غیبت و ترک نماز بپردازد به معنای تأثیرپذیری است.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر در بحث امر به معروف و نهی از منکر اجرای درست احکام شرعی است و این امر نیازمند آموزش است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بسیاری از آسیب هایی که با آن مواجه هستیم به دلیل این است که امر به معروف و نهی از منکر به درستی انجام نمی‌شود.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر دارای سطوحی است و سطحی که همه مردم به انجام آن مکلف هستند تذکر زبانی و سرسنگین بودن است و مجاز به برخورد قهری فیزیکی نیستیم زیرا این به عهده حاکمیت است و باید طبق مقررات دنبال شود و ما اگر همین سطح عمومی امر به معروف و نهی از منکر را به مردم آموزش دهیم و تلاش کنیم تا به یک فرهنگ همگانی تبدیل شود قطعا خدمت بزرگی انجام داده‌ایم. وی با تاکید بر اینکه فرهنگ صحیح امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه گسترش یابد گفت: شاخصه فرهنگ عمومیت آن در بین مردم است و برای اینکه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گسترش یابد باید مردم به میدان بیایند و نمی‌توان در همان مراحل اولیه از زور و اجبار استفاده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محامی بیان داشت: متأسفانه در این جهت به خصوص در حوزه عفاف و حجاب افراط و تفریط صورت گرفته به گونه‌ای که در مواردی تنها راه حل را کار فرهنگی عنوان می‌کنند این در صورتی است که در کنار کار فرهنگی برخورد قهری و قانونی هم صورت پذیرد زیرا اگر فردی به دنبال شیطنت باشند دیگر نصیحت کارساز نیست و نیاز به برخورد قانونی دارد اما کار اول و مهم ما در جامعه بحث فرهنگ سازی است لذا تلاش برای مردمی سازی و آموزش روش صحیح امر به معروف و نهی از منکر باید صورت گیرد تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه دو قطبی سازی به مصلحت نظام، کشور و استان نیست ادامه داد: خواست دشمن این است که به هر بهانه‌ای از جمله قومیت، مذهب و حجاب جامعه متدین ما را به سمت درگیری بکشاند که شیوه صحیح امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند از این موارد جلوگیری کند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اضافه کرد: ما نباید نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی تفاوت باشیم بلکه باید آن خط صحیح، حق و اعتدالی که برگرفته از آیات، روایات و سیره امامین انقلاب است پیش بگیریم و در راستای آن تلاش کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در حوزه مردمی سازی امر به معروف و نهی از منکر باید به آموزش و بیان تجربه و الگوهای موفق بپردازیم.

حجت الاسلام والمسلمین محامی اضافه کرد: یکی دیگر از مباحث مهم حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر است مثلا در ادارات از طریق مسئول اداره پیگیری شود و در مواردی که کار به دادگاه می‌رسد پشتیبانی حقوقی صورت گیرد تا این افراد بتوانند جسارت پیدا کرده و حس و حال لازم جهت پرداختن به امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را پیدا کنند.

وی افزود: در حوزه امر به معروف و نهی از منکر باید فهرستی از معروف‌های ترک شده و منکرات در حال انجام تهیه و سپس اولویت‌بندی کنیم چرا که توانایی پرداختن به همه آن‌ها را نداریم اما متاسفانه گاهی به اولویت‌ها توجهی نکرده، کارمان به مشکل برخورده، دچار افراط و تفریط شده و امر به معروف و نهی از منکر را کنار می‌گذاریم.

امام جمعه زاهدان ادامه داد: عفاف و حجاب دارای جنبه‌های شخصی و اجتماعی است همانند فردی که در منزل شخصی یا در صحنه اجتماع اقدام به شرب خمر می‌کند که هر دو حرام است اما وقتی در صحنه اجتماع صورت گیرد دارای آثار سوء اجتماعی است و به مراتب پیامدهای بیشتری دارد و در بحث عفاف و حجاب نیز به همین شکل خواهد بود و اگر حجاب عامل انحراف در دیگران و یا تبدیل به ابزار دشمن برای ساختار شکنی و مبارزه فکری و سیاسی باشد به مراتب آسیب و وزن بیشتر خواهد داشت.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: در حوزه عفاف و حجاب به گونه مطلوب عمل نشد و با بی تدبیری صورت گرفته وضعیت از بد حجابی به کشف حجاب رسید.

وی گفت: یکی از موارد مهم منکرهای سازمانی است و در این جهت نیز باید برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محامی اضافه کرد: یکی از منکرهای رخ داده در سیستان و بلوچستان حادثه روز جمعه هشتم مهرماه است که طی این حادثه افرادی کشته شدند و انتظار از مسئولان کشوری اعزام تیم‌های مجرب جهت بررسی دقیق، پیگیری و صادر نمودن حکم بود اما چرا این کار صورت نگرفت؟.

امام جمعه زاهدان عنوان کرد: مقام معظم رهبری با نگاه واسع و افق دید خود به دنبال این هستند تا در خصوص حادثه روز جمعه هشتم مهرماه زاهدان سوال و ابهامی در ذهن‌ها باقی نماند .

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان گفت: طبق آمارها در حادثه روز جمعه هشتم مهرماه ۳۸ انسان کشته شدند که هر کدام عزیز خانواده خود بودند و ما نیز باید خود را جای خانواده آن‌ها گذاشته و طبق انصاف انتظاراتشان را برآورده کنیم و باید در دادگاه و صدور حکم رسیدگی دقیق صورت گیرد که در غیر این صورت خواسته مقام معظم رهبری مبنی بر دلجویی و التیام از خانواده‌ها تحقق نخواهد یافت.

وی اظهار داشت: وقتی انجام کار دشوار می‌شود باید در انجام آن پیگیری و پایداری بیشتری داشته باشیم از این جهت که بحث امر به معروف و نهی از منکر وظیفه شرعی ماست و این حرکت باید به صورت ایجابی، اقناعی، شبکه‌ای و مستمر باشد تا فضای جامعه را تغییر و بهترین تأثیر را در جامعه بگذارد.

رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان تأکید کرد: در حوزه امر به معروف و نهی از منکر باید از سیاسی کاری پرهیز و مطالبات مردم را به نتیجه برسانیم و این نتیجه را به مردم گزارش بدهیم چرا که این امر سبب امیدواری مردم می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: باید از همه ابزارها از جمله فضای مجازی، تریبون‌ها، محافل قرآنی، جلسات خانگی و ... در راستای امر به معروف و نهی از منکر استفاده کنیم و در این جهت برخورد فعال داشته باشیم.

وی اظهار داشت: وقتی دشمن با برنامه ریزی به میدان آمده است ما نیز باید با برنامه ریزی جامع و به صورت فعال برخورد کنیم و سختی کار و هجوم دشمن نباید سبب منفعل بودن ما شود بلکه باید پایداری بیشتری در کار داشته باشیم.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: باید طرح ها و تجربیات موفق را به دیگران منتقل، از ظرفیت دستگاه‌های مختلف استفاده و به دستگاه‌های فرهنگی میدان دهیم تا اینکار مردمی‌سازی و با آموزش، کنترل و جلوگیری از هرج و مرج کار پیش برود و مدیران نیز در این جهت دغدغه‌مند شوند.

وی اذعان داشت: باید از تجربیات گذشته و برخوردهای مقام معظم رهبری در فتنه‌های مختلف درس بگیریم چرا که صبوری، تحمل، بردباری و جهاد تبیین مجموعه‌ای از اقدامات ایشان است تا بتوانند جامعه مخاطب را کاملا پالایش و افرادی که تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفته‌اند را از مزدوران جدا کنند و بعد با اتمام حجت بتوان با این مزدوران برخورد کرد و نمونه چنین برخوردهایی را در فرمایشات و عملکرد مقام معظم رهبری در فتنه سال ۸۸ و اغتشاشات اخیر در سطح کشور مشاهده کردیم.

آیت‌الله محامی گفت: دستگاه‌هایی از جمله دانشگاه و آموزش و پرورش باید در راستای امر به معروف و نهی از منکر دغدغه مند شوند و با کمک سایر دستگاه‌ها در راستای برخورد فعال و تربیت نسل جوان برنامه ریزی داشته باشند.

منبع: حوزه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر