کد خبر: 154304
A
گزارش دیده بان ایران از اجرای طرح عفاف وحجاب درآنلاین شاپ ها؛

دوربین‌های سردار رادان برای کنترل کسب و کارهای مجازی؛ صاحبان پیج های فروش لباس زنان به دادستانی احضار شدند+تصاویر/ عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی: برخورد با پیچ های اینستاگرامی دور از انتظار نبود، گذاشتن عکس فقط یکی از مشکلات است!

طرح عفاف وحجاب برای برخورد با آنلاین شاپ ها در حال اجرا است. در شرایطی که با بالا رفتن لحظه‌ای نرخ ارز، کاهش قدرت خرید مردم، تلاش‌ها برای تصویب طرح صیانت و در نهایت فیلترینگ و کاهش سرعت اینترنت، کسب و کارهای مجازی در اینستاگرام، سعی در فعالیت و کسب درآمد از این طریق داشتند، حال تعداد زیادی از این صفحات که اغلب در حوزه فروش #پوشاک_زنان فعالیت داشتند، از احضار خود به دادستانی خبر داده اند. بنابر آنچه صاحبان کسب و کارها روایت کرده‌اند، آنها پس از احضار مجبور به حذف تصاویر و پست‌ها از صفحات خود شده‌اند و همچنین خط ارتباطی بین فروشندگان و مشتریان هم مسدود شده است.

دوربین‌های سردار رادان برای کنترل کسب و کارهای مجازی؛ صاحبان پیج های فروش لباس زنان به دادستانی احضار شدند+تصاویر/ عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی: برخورد با پیچ های اینستاگرامی دور از انتظار نبود، گذاشتن عکس فقط یکی از مشکلات است!

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛دوربین‌هایی که بنابر گفته سرادار رادان، قرار بود زنانی که در «معابر عمومی، خودرو یا در اماکن تجاری»، «کشف حجاب» کرده‌اند را رصد و شناسایی کند، تنها محدود به فضاهای عمومی نماند بلکه دامنه آن به فضای مجازی هم گسترش پیدا کرده است. گرچه در چند هفته گذشته بسیاری از اصناف اعم از کافه‌ها و رستوران‌ها، اقامتگاه‌ها و مجتمع‌های تجاری از جمله مجتمع تجاری اپال، به دلیل بحث حجاب پلمب شدند، حال نوبت به کسب و کارهایی که در اینستاگرام فعالیت داشتند، رسیده است.

در شرایطی که با بالا رفتن لحظه‌ای نرخ ارز، کاهش قدرت خرید مردم، تلاش‌ها برای تصویب طرح صیانت و در نهایت فیلترینگ و کاهش سرعت اینترنت، کسب و کارهای مجازی در اینستاگرام، سعی در فعالیت و کسب درآمد از این طریق داشتند، حال تعداد زیادی از این صفحات که اغلب در حوزه فروش پوشاک زنان فعالیت داشتند، از احضار خود به دادستانی خبر دادند. بنابر آنچه صاحبان کسب و کارها روایت کرده‌اند، مجبور به حذف تصاویر و پست‌ها از صفحات خود شده‌اند و همچنین خط ارتباطی بین فروشندگان و مشتریان هم مسدود شده است.

1

2

 

3

photo_2023-05-04_14-17-29

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی: دور از انتظار نبود!

رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی درباره حذف تصاویر از صفحات فروشگاه‌های اینستاگرامی به سایت دیده‌بان ایران گفت:«این خبر هنوز به گوش من نرسیده است اما احتمالا همان برخوردی که طی سال‌ها با کسب و کارهای رسمی، به خصوص در حوزه پوشاک داشتند را در پیش گرفته‌اند چراکه به آن‌ها هم اجازه استفاده از چنین تصاویری نمی‌دهند.»

وی ادامه داد: «آن زمان می‌گفتند کنترل اینستاگرام سخت است اما باتوجه به صحبت‌هایی که می‌شود، احتمال دارد که دادستانی یا پلیس فتا به این موضوع ورود پیدا کند چون امکان شناسایی برای‌شان مهیاست. حال اینکه این کار از دید آن‌ها تا چه حد نتیجه دارد را نمی‌دانم ولی بعد از این موضوعات دور از انتظار نبود.»

الفت نسب در پاسخ به اینکه پیش از اعتراضات اخیر هم چنین محدودیتی برای کسب و کارهای اینستاگرامی اعمال می‌شده، عنوان کرد: «برای اینستاگرام اگر هم بوده به صورت محدود بوده است ولی برای سایت‌ها اعمال می‌شد. سال‌ها روی سایت ها، به خصوص سایت‌های فروش پوشاک این موضوع مطرح بود و جلساتی برگزار شد. دادستانی هم دستورالعمل‌هایی را صادر کرد و به کسب و کارها اعلام شد و آن‌ها هم رعایت کردند.»

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی به مشکلات صنف خود اشاره کرد و به دیده بان ایران گفت: «وضعیت چند وقتی است که خوب نیست. گذاشتن عکس یکی از مشکلات کوچک ماست. ما با مشکلات بزرگ‌تری مثل سرعت و محدودیت‌های اینترنتی داریم.»

الفت‌نسب در پاسخ به اینکه آیا آماری از کسب‌ و کارهایی که در نیمه دوم سال گذشته از بین رفته‌اند، دارد اظهار کرد: «آماری نداریم ولی تصور می‌شود در دو سه ماهه اخیر کسب و کار ها مجددا چراغ خود را در اینستاگرام روشن کردند که شاید این به دسترسی مردم به فیلترشکن‌ها مربوط می‌شود.»

photo_2023-05-04_14-16-51

photo_2023-05-04_14-19-06

photo_2023-05-04_14-16-06

منبع: سایت‌دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر