کد خبر: 171096
A

ذوالنوری: ۱۵۰۰ میلیارد تومان به فلان فروشگاه پول داده‌اند، این مبلغ می‌توانست چند صنعت را در قم زنده کند؟

ذوالنوری در اظهاراتی کنایه آمیز گفت: اینکه کارهای کلان مجلس و نماینده مردم بودن را رها کنیم و بگوییم نماینده خوب منم که یک نفر را من معرفی کنم تا ۵ میلیون تومان، صندوق موسی بن جعفر نیروگاه قرض الحسنه بدهد؛ یعنی مردم را گدا کنیم و منت سرشان بگذاریم که مثلا وام ۵ میلیونی به تو دادم؛ این کارها صحیح نیست.

ذوالنوری: ۱۵۰۰ میلیارد تومان به فلان فروشگاه پول داده‌اند، این مبلغ می‌توانست چند صنعت را در قم زنده کند؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده قم و نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، در جلسه ماهانه جمعیت قمی های مقیم تهران، در پاسخ به این سؤال که مهمترین کارهای شما برای قم چه بوده است؟ اظهار داشت: بنده سعی کردم بیشتر بر امور مجلس متمرکز شوم تا اینکه به کارهای کوچک و نمایشی بپردازم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی ما نماینده مجلس هستیم جای مجلس مشخص و در صحن بهارستان است و وظایف نمایندگی که قانون گذاری است نیز مشخص بوده و باید روی آن تمرکز داشته باشیم.

*کار نماینده مجلس جابجایی دکل تیر برق نیست

وی بیان کرد: من سعی کردم خود را اسیر کارهای ریز نکنم و سرگرم روبان پاره کردن با قیچی و کلنگ زدن فلان زمین نباشم؛ اگر روبان را هم ما مسئولین پاره نکنیم، پروژه باید مورد استفاده مردم قرار گیرد؛ باید به فکر کارهای کلان در رفع مشکلات مردم باشیم و کار نمایشی نکنیم.

ذوالنوری با تاکید بر ضرورت توجه به وظایف نمایندگی در قبال مردم عنوان کرد: شاید در هر مراسم ختم و عروسی نباشم و در کوچه و خیابان برای آسفالت و کارهای جزئی، حضوری نداشته باشم، چون کار نماینده که این ها نیست، اما همیشه تلاش کرده‌ام مشکلات را از سطح کلان بررسی کنم.

وی تصریح کرد: کار نماینده حضور در کوچه و خیابان و مثلا گفتن این که فلان دکل برق کنارتر برود نیست؛ گاهی جایگاه نمایندگی این قدر سقوط می‌کند که بسیاری از بزرگانی که می‌توانند برای کشور مفید باشند رغبتی برای این کار ندارند، چون احساس می کنند نمی توانند اینگونه باشند که مسائل مهم مجلس را رها کرده و به مسائل نمایشی و کوچک مشغول باشند؛ یعنی این گونه جایگاه و تراز نماینده پایین می آید.

*اگر فقط ۵۰درصد به وظیفه نمایندگی مجلس عمل می کردند...

وی با بیان اینکه مردم به کارهای نمایشی نمایندگان نیازی ندارند، اظهار داشت: اگر نمایندگان مجلس فقط به ۵۰درصد وظایف نمایندگی خود عمل کنند، به فاطمه زهرا(س) قسم که هیچ کوچه بی آسفالت و هیچ نوسان برق و هیچ مشکلات آب شرب و کشاوری باقی نمی ماند.

ذوالنوری گفت: دلیل بسیاری از مشکلات این است که نماینده کار نمایندگی خود را انجام نمی دهد و به کارهای دیگری می‌پردازد و این، ریشه بدبختی است.

*نماینده مجلس می تواند در تصمیمات کلان کشور مؤثر باشد

وی در ادامه افزود: مثلا در دوران تحریم، پتروشیمی‌ها به داد ما رسیدند و در حالی که نفت و ترکیبات نفت در تحریم بود، پالایشگاههای معدودی بودند که در دنیا بتوانند این نفت را با این ترکیبات مصرف کنند و آمریکا به عنوان دشمن، روی همین چند پالایشگاه متمرکز است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آمریکا ورودی را اگر کنترل کند نفت ما تحریم شدنی است، ولی اگر نفت را به ۵ فرآورده اصلی و دیگر محصولات تبدیل کنیم به صورت خوشه ای ارزش افزوده ایجاد می‌شود و حدود ۷ هزار نوع محصول می‌توانیم تولید کنیم.

وی عنوان کرد: در این صورت و خریداران آنها هزاران نفر در دنیا می شوند که قابل رصد و تحریم نخواهند بود و به ارزش افزوده می رسیم، بدترین نوع اقدام در مواجهه با نفت، سوزاندن و صادرات است که انجام می شود.

ذوالنوری تصریح کرد: نماینده مجلس می‌تواند در این تصمیم سازی‌های کلان و راهبردی در حل مشکلات اقتصادی مردم تاثیر گذار باشد.

وی خاطرنشان کرد:در بسیاری از اتفاقاتی که می افتد، نماینده باید در بعد نظارتی فعال باشد و ببیند بودجه کل کشور چه میزان است و چگونه می‌شود مشکلات مردم را حل کرد.

*اینکه برای وام ۵میلیونی صندوق موسی بن جعفر سر مردم منت بگذاریم صحیح نیست

نائب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:برخی اقلام در کشور کمرشکن شده است که به علت حضور نور چشم بازی ها و رانت خوری ها ریزه خواری ها و آقازادگی‌ها در برخی ها دارد اتفاق می افتد و محصول آن فقر و فلاکتی است که مردم گرفتار آن شدند.

وی گفت: اینکه کارهای کلان مجلس و نماینده مردم بودن را رها کنیم و بگوییم نماینده خوب منم که یک نفر را من معرفی کنم تا ۵ میلیون تومان، صندوق موسی بن جعفر نیروگاه قرض الحسنه بدهد؛ یعنی مردم را گدا کنیم و منت سرشان بگذاریم که مثلا وام ۵ میلیونی به تو دادم؛ این کارها صحیح نیست.

حجت الاسلام ذوالنوری افزود: باید تمرکز ما، مسائل اصلی باشد تا مشکلات کشور حل شود، لذا به دلیل این بی‌توجهی کارهای اصلی می ماند و پدر سرمایه گذار را در می‌آورند و فسادی که در حال حاضر در مواردی وجود دارد شکل می گیرد.

*وام ۱۵۰۰ میلیارد تومانی یکی از بانک ها به سرای ایرانی

وی بیان کرد: در برهه ای رؤسای بانک های خصوصی را در قم جمع کردیم و پرسیدیم چرا منابع قمی ها را جذب می کنید و پولشان را در پروژه‌های پرسود در شهرهای دیگر می‌برید؟ آخرش ما فشار آوردیم در حضور آقای شاهچراغی استاندار سابق، و به مدیرعامل یکی از بانک ها گفتیم چرا تسهیلات واگذاری شما به تولید کنندگان قمی صفر است؟ آخرش مجبور شد گفت من ۱۵۰۰ میلیارد تومان به فلان فروشگاه سرای ایرانی پول داده ام؛ این مبلغ می‌توانست چند صنعت را در قم زنده کند؟

وی تصریح کرد: چرا باید پول به سمتی برود که پول پارو می کند و مانند جاروبرقی همه منابع را جذب ‌کند و این گونه تولید کنندگان و صنعت گران و کارآفرینان ریز را نابود می کند؟ بعد پاسخ می دهند که نه! آنها می روند محصول را پیش خرید می کند؛ بله. فرش را پیش خرید می کند امروز که قرار داد می بندد تا زمان تحویل کلی ارزش افزوده برای خودش ایجاد می کند و یعنی ثمره کار تولید کننده را یکجا می مکد؛ خب چرا این تسهیلات را ندهیم به تولید کننده که زنده شود و جان بگیرد؟ این اتفاقات متأسفانه می افتد.

ذوالنوری اظهار داشت: نماینده باید روی این مسائل جدی کشور مترکز شود تا بتوانیم مشکلات را به صورت ریشه ای حل کنیم.

*توضیحات در مورد مترو و منوریل قم

وی با اشاره به برخی از مشکلات در قم نیز خاطرنشان کرد:متروی ما در قم هنوز عملیاتی نشده است، در این خصوص ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق سهمیه برای پروژه گرفتیم تا اخیر خط B هم شروع شود.

نائب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در مورد منوریل گفت: در این باره چندین جلسه با رئیس جمهور صحبت و عزم را جزم کردیم، در این باره چند نظریه وجود دارد، اول اینکه منوریل را رها کنیم، در حالی که این پرژه هزینه هنگفتی را صرف کرده است.

وی افزود: نظریه دیگر تخریب منوریل است که در این باره بیش از ۴ هزار میلیادر هزینه می خواهد و باید ۷۰۰ میلیارد تومان به شرکت کنسرسیوم مپنا خسارت بپردازیم و بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان نیز برآورد تخریب شده و ماهها زمان می‌برد.

ذوالنوری بیان کرد:در این شرایط است که مردم می‌گویند در جمجمه برخی از مسئولان چیست که چنین تصمیماتی را میگیرند.

وی ادامه داد:یک گزینه دیگر این است که منوریل را تا میدان مطهری بیاوریم، در این باره دو سال قبل برآورد شد طبق هزینه ها، بلیط منوریل ۵ هزار تومان می‌شود که باید به صورت خودگردان اداره می‌شد و هزینه پایداری را برای مدیریت شهری ایجاد میکرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:جانمایی منوریل یک خیانت در مدیریت شهری بود، زیرا در مسیری است که مسافرخور نیست و هزینه گزافی را به شهر تحمیل می کرد، در این باره نظر دیگری وجود دارد که باید صبر کنیم چون دولت پولی ندارد.

وی اظهار کرد: قرار نیست منوریل را روی هوا ببریم، اگر روی زمین ببریم هزینه کم شود، از طرفی یک خط هم برای مرکز شهر و خطی برای پردیسان داشته باشیم و همچنین ظرفیت تجاری برای آن در نظر بگیریم.

افزود:باید کاری کرد جمعیت مسافر در این خط بیشتر شود و قیمت تمام شده بلیط را پایین بیاوریم تا صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد:منوریل قم تبدیل به آئینه دق و مصیبتی شده که شهر را بدنام کرده است، وقتی از همه دنیا به قم می آیند و این را می بینندکه تبدیل به سنبل ناکارآمدی شده خیلی ناخوشایند است، ما به دنبال این هستیم که این مشکلات را حل کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در مورد فرودگاه نیز گفت: اگر بخواهیم برای قم، توریسم زیارتی فعال کنیم ناچار هستیم فرودگاه را ایجاد کنیم، در این خصوص تصمیم گیری صورت گرفت و قرار شد سلفچگان به عنوان منطقه آزاد به آن ورود کند و از طرفی با پیمان کار چینی نیز صحبت شده تا طرف قرارداد شود.

وی عنوان کرد: ما معتقدیم پیمانکاران داخلی هم می‌توانند طرف قرارداد باشند اما تصممی گیران در این باره زیاد هستند و به هر شکل باید فرودگاه قم تعیین تکلیف شود.

ذوالنوری همچنین تصریح کرد: ۲۵۰۰ میلیارد تومان اخیرا از وزارت کشور توافق کرده ایم و اوراق گرفته ایم تا خط B مترو نیز آغاز شود این ابرپروژه هایی است که ماندن اش خسارتی برای استان است.

وی در پایان با گرامیداشت ایام فاطمیه بیان کرد:حضرت زهرا انسان کامل و الگو برای همه بشریت است، اینکه گفته می شود صرفا الگویی برای زنان عالم هستند صحیح نیست و ایشان اسوه ای برای همه جهانیان به شمار می رود.

 
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر