کد خبر: 176384
A

وزیر ارتباطات: ۳۰ سایت در دولت‌های قبل فیلتر شد/ ممکن است اختلال موردی در اینترنت رخ دهد/ در سال ۲۰۲۳ هیچ قطعی سراسری اینترنت نداشتیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به گزارشی درخصوص وضعیت اینترنت ایران واکنش نشان داد و گفت: در این گزارش گفته شده که ۴۸ درصد با اختلال اینترنت رو به رو هستیم و استنادشان به یک لیست صدتایی از سایت هاست در صورتی که ۱۳ سایت از این لیست، تحریم هستند و ۳۵ سایت دیگر با تصویب کارگروه تعیین مصادیق و نهادهایی که قانوناً وظیفه دارند، فیلتر شدند که ۳۰ سایت در دولت های قبل بوده است.

وزیر ارتباطات: ۳۰ سایت در دولت‌های قبل فیلتر شد/ ممکن است اختلال موردی در اینترنت رخ دهد/ در سال ۲۰۲۳ هیچ قطعی سراسری اینترنت نداشتیم

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ عیسی زارع پور در پاسخ به این پرسش که «اخیراً گزارشی توسط یک انجمن داخلی حوزه فناوری اطلاعات منتشر شده و ایران را کشوری با میزان بالای اختلال های اینترنتی معرفی کرده است، تا چه میزان این آمار مورد تایید است؟» بیان کرد: این گزارش را دیدم و همکارانم در حال بررسی آن هستند. در کنار همه گزارشاتی که از سوی مجموعه های مختلف تهیه می شود، این گزارش هم نقاط قوت و ضعفی داشت، اما انتظار من از این مجموعه این بود که حرفه ای تر برخورد کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه علی رغم اینکه در متن نکات خوبی مطرح شده بود، اما همه تیترها سیاسی و بعضاً عاری از حقیقت بود. به عنوان مثال تیتری که بعضی از روزنامه ها استفاده کردند، این بود که ما «در سال ۲۰۲۳ در خاموشی مطلق اینترنت در دنیا رکورد دار هستیم» در حالی که در سال ۲۰۲۳ ما هیچ قطعی سراسری اینترنت نداشتیم.

وی بیان کرد: به یاد دارید که تقاضاهای بسیار زیادی در زمان برگزاری کنکور وجود داشت که اینترنت قطع شود، اما دولت مقاومت کرد و رییس جمهور دستور دادند که برخلاف سنوات گذشته به هیچ وجه اینترنت قطع نشود چرا که زندگی بسیاری از مردم به اینترنت وابسته است.

وی تأکید کرد: ممکن است که در متن این گزارش مطلب دیگری نوشته باشند، اما تیتر، خلاف واقع و گمراه کننده بود و افکار عمومی را بهم می ریزد و ایجاد نا امیدی می کند، از این جهت انتظار این بود که تیترها مناسب انتخاب شوند.

وی عنوان کرد: اگر به متن این گزارش توجه کنید، اشاره شده که نسبت به گزارش قبلی همین مجموعه، در حال حاضر اختلالات اینترنت کمتر و کیفیت اینترنت بهتر شده، اما تیترها همه سیاسی بود.

وی اظهار داشت: در این گزارش گفته شده که ۴۸ درصد با اختلال اینترنت رو به رو هستیم و استنادشان به یک لیست صدتایی از سایت هاست در صورتی که ۱۳ سایت از این لیست، تحریم هستند یعنی ۲۵ درصد سایت هایی که مورد ادعا واقع شده، اصلاً هیچ اختلالی از سمت ما بر روی این سایت ها وجود ندارد و اتفاقاً باید بروند به سراغ کسانی که این اختلال را ایجاد کردند. خودشان هم در گزارش گفتند که ما داریم با سایت های خارجی که ما را تحریم کردند، مکاتبه می کنیم.

وی ادامه داد: ۳۵ سایت دیگر با تصویب کارگروه تعیین مصادیق و نهادهایی که قانوناً وظیفه دارند، فیلتر شدند که ۳۰ سایت در دولت های قبل بوده است. در تیتر گزارش نوشته شد «مختل ترین اینترنت را در دنیا پیدا کردیم» یا این تیتر که «اینترنت در وضعیت خطرناک قرار گرفت»؛ سوال این است که زمانی که این ۳۰ سایت در دولت های قبل فیلتر بود، چرا صحبتی نکردید؟! ۴ تا ۵ سایت در این دولت فیلتر شده که بعد از اتفاقات سال گذشته رخ داده است. البته ما اعتقاد داریم که در میان این ۵ سایت و ۳۰ سایتی که از گذشته فیلتر شدند، بخشی قابل بازنگری است و می توان درباره آن تجدید نظر کرد و بارها در حیاط دولت در این باره توضیح دادیم و در حال حاضر پیگیری هستیم که این اتفاق بیفتد.

وی گفت: انتظار ما این بود که برخورد حرفه ای تر شود، البته به همکارانم گفتم که علی رغم اینکه تیترها سیاسی و سیاه نمایی بوده، جلسه بگذارند و این دوستان را روشن کنند و به ابهامات و اطلاعاتی که در این گزارش درج شده پاسخ دهند.

ما از هرگونه نقد سازنده استقبال می کنیم تا بتوانیم روز به روز کیفیت شبکه را بهتر کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگر درباره اینکه «آیا وجود اختلال در اینترنت کشور را تأیید می کنید؟» گفت: من قبلاً اعلام کردم که گاهی به منظور توسعه شبکه ساعت ۱ تا ۲ بامداد شاید در اینترنت برخی از نقاط اختلال ایجاد شود. به هر حال ما داریم ۶۰ درصد به ظرفیت شبکه مادر کشور اضافه می کنیم و می خواهیم تجهیزات اضافه کنیم و گاهی یک لینکی را باید موقتاً قطع کنند و تجهیزات جدید نصب کنند. در همین گزارش این مساله را به عنوان اختلال فاکتور کردند، همچنان که تحریم ها را هم به عنوان اختلال فاکتور کردند. ما شبانه روز در تلاشیم که کیفیت شبکه را ارتقا دهیم، حتماً اختلال موردی ممکن است که اتفاق بیفتد و مواردی هم بوده و اعلام هم کردیم. اما تلاشمان در دولت این است که این بستری که زندگی مردم، کسب و کار و تفریح آنها به آن وابسته شده را روز به روز ارتقا دهیم.

وی تأکید کرد: ما در همین مدت ۶ هزار روستای جدید را به شبکه متصل کردیم. در روستاها چند هزار میلیارد تومان هزینه کردیم، پروژه بزرگ فیبرنوری را اجرا می کنیم که سرعت ها را ۱۰۰ برابر کنیم. کسی که دنبال اختلال باشد، این رویکرد را دارد؟!

وی گفت: جهت گیری دولت این است که بتوانیم روز به روز کیفیت اینترنت را بهتر کنیم و سرعت را بیشتر کنیم و تأخیر را کمتر کنیم، هم اکنون در این مسیر قرار داریم و رو به جلو حرکت می کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگر درباره اینکه «چه منبعی برای نظارت بر کیفیت اینترنت وجود دارد که مورد تایید دولت و مردم باشد؟» گفت: طبق قانون سازمان تنظیم مقررات ناظر بر اپراتورهای ارتباطی است، پروانه می دهد و شاخص برای آنها مشخص می کند و بر کارشان نظارت دارد و ساز و کار رسیدگی به شکایات دارد.در واقع نهاد تنظیم گر اپراتورها که وظیفه پیگیری کیفیت شبکه را دارند و به عنوان نماینده مردم، ناظر بر اپراتورهاست، سازمان تنظیم است. سامانه رسیدگی به شکایات نیز شماره سه رقمی ۱۹۵ است و هرکدام از هموطنان که مشکل ارتباطی داشته باشند در هر ساعت از شبانه روز می توانند تماس بگیرند و حتماً همکارانم رسیدگی می کنند.

منبع: شفقنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر