کد خبر: 181033
A

تحریم کنندگان انتخابات را به نام خاتمی و اصلاح طلبان مصادره نکنید

بنا به گواه آمارهای خود ارگان‌های رسمی حاکمیتی، کم اقبالترین انتخابات تاریخ تمام این چنددهه، حتی کمتر از انتخابات سال های ۹۸ و ۱۴۰۰ در کشور به ثبت رسید.

تحریم کنندگان انتخابات را به نام خاتمی و اصلاح طلبان مصادره نکنید

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ امیدکاجیان، روزنامه نگار در یادداشتی نوشت: بنا به گواه آمارهای خود  ارگان‌های رسمی حاکمیتی، کم اقبالترین انتخابات تاریخ تمام این چنددهه، حتی کمتر از انتخابات سال های ۹۸ و ۱۴۰۰ در کشور به ثبت رسید. آمار بالای تحریم کنندگان انتخابات امسال اما بایک تفاوت عمده روبه روست، اینکه بر خلاف  دو انتخابات گذشته که محمد خاتمی با بیانیه ای از حضور در انتخابات سخن می‌گفت و مردم را تشویق به آن می‌کرد و خود نیز رای به صندوق مینداخت، اینبار چنین نکرد.اقدامی که می‌تواند یک فرصت برای او و البته اصلاح طلبان به شماربیاید تا بااین حربه، حساب تحریم کنندگان را به پای خود بنویسند و آن را نتیجه تصمیم طیف خویش بدانند. چنانچه بعضی نیز  از هم اکنون فرصت را در طرح این مغالطه به صورت تلویحی هم که شده غنیمت می‌شمرند و سعی در نوشتن این آمار به نام  خاتمی یااصلاح طلبی دارند. اما اساسا مصادره تحریم کنندگان به نام اصلاح طلبان و خاتمی پر واضح است که به چنددلیل محلی از اعراب ندارد.

۱.همانطور که گفته شد در دو دوره گذشته انتخابات مجلس ۹۸ و ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نیز که خاتمی طی بیانیه هایی به همراه تمامی اصلاح طلبان خواهان رای اعتراضی مردم و حضور پای صندوق رای شده بودند، بازهم به استناد آمار ارگانهای رسمی حاکمیتی و وزارت کشور نزدیک به ۶۰ درصد مردم ایران و بیش از هفتاددرصد مردم تهران این دعوت را نه تنها اجابت نکردند بلکه اصلا رایی ندادند و نتیجه اش شد دو میلیون رای همتی و شکستش از آرای باطله در انتخابات ریاست جمهوری و البته حذف لیست اصلاح طلبان مجلس. آنچه که اینبار با تحریم تعدادی از اصلاح طلبان و رای ندادن خاتمی رخ داده حادثه ومیزان عجیبی نیست که به اصلاح طلبان نسبت داده شود چون قبلا هم رخ داده .

۲.هیچ یک از تحریم کنندگان انتخابات امسال تا ساعت ۱۲ شب خبرنداشتند که تصمیم خاتمی رای ندادن است برای همین آنها بی توجه به او و اصلاح طلبان تصمیم خود را گرفته بودند او در میزان آن نقشی نمی‌توانسته داشته باشد. بلکه وی تصمیمی شخصی را گرفته که پیش از آن نیز در موردش نه بیانیه ای داده بود و نه اظهارنظری و اطلاع رسانی کرده بود.

۳.قاطبه اصلاح طلبان و احزاب آن در این دوره با صراحت از حضورشان در انتخابات گفتند از اصیل‌ترین چهره های اصلاح طلب مانند بهزاد نبوی معروف به چریک پیر گرفته تا عارف ، کرباسچی، ظریف، تا احزاب اصلاح طلب اعتماد ملی و کارگزاران و.... همگی در انتخابات تمام و کمال حضور داشتند از طرفی امثال عارف با صراحت اعلام داشت که اصلاح طلبان انتخابات را تحریم نکرده و نمی کنند.

۴.بیانیه ۱۱۰ اصلاح طلب با عنوان روزنه گشایی و دعوت برای مشارکت دلیل دیگری است که نشان می‌دهد نباید آمار تحریم کنندگان را به پای آن ها نوشت.حتی ابطحی هم درباره رای ندادن خاتمی گفته دلیل او قهر کردنش نبوده.

از این رو همانطور که اصولگرایان نباید بی توجه به واقعیت آنچه در این انتخابات رخ داد ساده لوحانه از پیروزی خود سخن بگویند اصلاح طلبان نیز نمی‌توانند نتیجه به دست آمده از مشارکت را به خویش نسبت دهند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر