کد خبر: 183234
A

رد پای شبکه پانترک‌ها در خیابان‌های تبریز؟ / جعل توهین‌آمیز و تحریک‌آمیز نماد نوروز در تبریز؛ شهرداری: این اولین بار نیست!

هر سال و هم زمان با فرا رسیدن عید نوروز، شهرداری‌ها در شهر‌های مختلف اقدام به نصب المان‌های نوروزی می‌کنند. در همین راستا نیز از طراحان کمک گرفته می‌شود تا سفره هفت سین طراحی کنند و طرح‌های مختلف اجرا می‌شوند. بر اساس تصاویر منتشر شده، در شهر تبریز، اما تخم‌مرغ‌های رنگی هفت‌سین با الفبای ترک‌های اورخون مغولستان و لباس مردان لزگی جمهوری باکو طراحی شده‌اند.

رد پای شبکه پانترک‌ها در خیابان‌های تبریز؟ / جعل توهین‌آمیز و تحریک‌آمیز نماد نوروز در تبریز؛ شهرداری: این اولین بار نیست!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ هر سال و هم زمان با فرا رسیدن عید نوروز، شهرداری‌ها در شهر‌های مختلف اقدام به نصب المان‌های نوروزی می‌کنند. در همین راستا نیز از طراحان کمک گرفته می‌شود تا سفره هفت سین طراحی کنند و طرح‌های مختلف اجرا می‌شوند. بر اساس تصاویر منتشر شده، در شهر تبریز اما تخم‌مرغ‌های رنگی هفت‌سین با الفبای ترک‌های اورخون مغولستان و لباس مردان لزگی جمهوری باکو طراحی شده‌اند. چنین طراحی‌هایی نشان از نفوذ خاموش شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پانترک و تجزیه‌طلب در ساختار اجتماعی و فرهنگی کشور است. شبکه‌ای که علی رغم ادعای نهادهای نظارتی مربوط، می‌تواند به راحتی یکی اصلی‌ترین و اصیل‌ترین آیین‌های ایران را در چشم بر هم زنی به انحراف بکشد. عجیب‌‎تر آن که مسوولان شهرداری تبریز نیز خواسته یا ناخواسته، نه تنها به روی این اقدامات توهین‌آمیز چشم می‌بندند بلکه در صدد توجیه آن نیز برمی‌آیند!

انتشار تصاویری از یک تخم مرغ رنگی در شهر تبریز، واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به ویژه شبکه ایکس (توییتر سابق)  را برانگیخته است. کاربری با نام «آذربایجان» با انتشار فیلمی از تخم‌مرغ‌های تبریز نوشته‌است: «در تبریز روی تخم مرغ هفت سین، هم الفبای ترک‌های اورخون را کشیدند و هم جامه مردان را به سان جامه مردان لزگی جمهوری باکو کشیدند. آقای شهردار تبریز ببین. ایرانی ببین. پس فردا نگو چرا چنین شد و چرا بهمان شد....».

در پی انتشار این پست، کاربران حرکاتی از این دست را مصداق «جعل هویت ایرانی» می‌دانند و در خصوص فعالیت خاموش «تجزیه طلبان» هشدار می‌دهد.

نکته جالب توجه این است که انتشار چند تصویر از این اقدام بی‌سابقه در تبریز کافی بود تا موجی از انتقاد و نگرانی را در فضای مجازی به دنبال داشته باشد اما تمام فرایند این کار تحریک‌آمیز، از طراحی و اخذ مجوز تا نصب و نمایش، از نظر مسوولان شهرداری و دیگر نهادهای نظارتی مربوط، پنهان مانده است!

طراح تخم‌مرغ‌ها کیست؟

عده‌ای دیگر اما با انتشار فیلم‌هایی از لحظات اجرای کار این تخم‌مرغ‌ها، از طراح این کار تشکر کرده‌اند. برخی او را هنرمند و «فعال مدنی» تبریز می‌دانند. در فضای مجازی تقدیرنامه‌ای از طراح این اثر دست به دست می‌شود که در آن از زحمات و تلاش‌های هنری «فاطمه داداش‌زاده» قدردانی شده‌است. به نظر می‌رسد «فاطمه داداش زاده» طراح این تخم‌مرغ‌ها است و در حساب «ایکس» خود از روند انجام طراحی تخم مرغ‌های شهری ویدئو‌هایی را به اشتراک گذاشته‌است. یکی از پست‌های او بازنشر پست کاربر دیگری است که در ادامه متن آن با پست با حفظ ادبیات آن می‌آید: «نصب المان‌های تخم‌مرغ‌های رنگی در ایل بایرامی با طمغا‌های ۲۴ ایل غوز در تبریز «آزربایجان» یکی از پایتخت‌های معنوی دنیای «تورک» و حفظ اصالت و هویت اجداد، کار بسیار ارزشمند و قابل تقدیریه....» در پست‌های منتشر شده در صفحه طراح این اثر به نوعی ما شاهد ادبیات پان‌ترکسیم هستیم

این اولین بار نیست!

«مهدی حافظ زاده» مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تبریز در این خصوص گفت: «ما جمهوری باکو نداریم و تنها جمهوری آذربایجان داریم؛ لباس جمهوری آذربایجان با تبریز و آذربایجان یکسان است. آذربایجان هم یک زمانی جزو ایران بود و با جمهوری آذربایجان اشتراکات فرهنگی و تاریخی زیادی داریم. این جمهوری یک زمانی از ایران به دلیل بی‌کفایتی شاهان ایران جدا شدند. این که گفته می‌شود از ادبیات و لباس پان‌ترکسیم استفاده شده‌است را من متوجه نمی‌شوم. این تخم مرغ‌ها سال هاست که در تبریز وجود دارد و امسال یک نفری آمده، بر روی این موضوع زوم کرده و آن‌ها را نماد پان ترکسیم دانسته است.»

وی در خصوص استفاده از الفبای مغولستانی در طراحی تخم‌مرغ‌ها گفت: «این یک موضوع تخصصی است و در تخصص من و شما نیست. سال‌ها قبل کارشناسان هنری، زبانی و تاریخی در تبریز در خصوص طراحی‌ها تصمیم گرفته‌اند و مجوز‌ها داده شده است. تاکید می‌کنم این تخم‌مرغ‌ها برای امسال نیست و امسال تنها نونوار شده‌اند.»

منبع: فراز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر